Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin i Danmark ønskes.
#1
http://landbrugsavisen.dk/svin/biolog-vi...-i-danmark
Svar
#2
Interessant diskussion, som selvfølgelig skal afgøres mellem Miljøministeren og Landbrugsministeren.

...eller noget [:0]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Nu er jeg en af dem der synes at det er paradoksalt at udsætte bævere og samtidigt nedskyde vildsvin. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig at se en beregning af hvor meget velfærdsstaten skal barberes ned hvis Danmark blev ramt af svinepest og staten derfor gik glip af indtægter. Jeg mener i disse tider hvor 25 % af sendetiden på TV2 NEWS bruges på at der spares en milliard på børneinstitutionerne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Risikoen for svinepest er lille, men stigende med flygtningestrømmene. Fødevarekontamination mv. Omkostningerne ved svinepest er uoverskuelige og kan ikke overvurderes. En total nedlukning af al svineeksport fra Danmark vil betyde fyldte frysehuse, slagtehuse og stalde med enormt faldende dyrevelfærd inden for 5 arbejdsdage. Infrastrukturen i Danmark vil gå i stå på grund af de logistikproblemer der vil opstå i lagerhaller, eksportchaufførers fragt vil tilbageholdes mv.
http://vildsvin.mediajungle.dk/frygt_for...den_gaest/
Personligt så sammenligner jeg svinepest lidt med risikoen for at atomvinter. Risikoen er forsvindende lille og hvis det først går galt så kan vi ikke fatte omfanget af ulykken. Jeg ser gerne vildsvin i Danmark men bryder mig ikke om at "godserne" vil tjene flere penge på jagtudlejning. Jeg ser mere vildsvin som en naturformidler og eneste anke jeg har er hvorfor udsætningsforsøg ikke skal foregå på Amager eller Nordsjælland hvor der er masser af uforstyret natur og ingen betydende svineproduktion. Når systemet har bevist at vi ikke får svinepest så kan vi udrulle udsætningen til resten af Danmark, øerne Lolland og Falster, Bornholm og Fyn. Jylland er allerede kontamineret så de behøver ikke hjælp til udsætning. Smile
Svar
#5
Aaarrgghh ..

Svinepest og Atomvinter .... Get Real!! Der kan man da vist tale om at "male fanden på væggen" Selvfølgelig kan man da overskue konsekvenserne af et eksport-tab som følge af et udbrud af svinepest i DK

Svinepest = stort Økonomisk tab for DK, i en kort periode + "grovjustering" af landbrugets struktur, men mange personige tragedier til følge.. En mærkbar, men næppe katastrofal nedgang i DK's generelle velfærd .. .. måske .. Svine-eksportens bidrag til DKs' BNP er MEGET lavere end visse kredse i dette land gerne vil tro ..

Atomvinter = Virkeligt uoverskueligt .. Folkevandringer sydpå, svigt af ALLE afgrøder i hele den nordlige tempererede klimazone.. Hungersnød i hele verden, krig mellem velbevæbnede styrker fra den industrialiserede del af verden, mod den fattigste del af verden, som i den situation kun er rig på brugbar landbrugsjord og fattige, stort set ubevæbnede mennesker .. For slet ikke at tale om skaderne fra alle de atomvåben der skulle udløses for at SKABE en "Atomvinter"

At sætte selv de mindste "lighedstegn" mellem de to ting vidner om en total mangel på proportionssans, og en så tydelig "forudfattethed" at man faktisk burde grine højt af det -- [xx(]

Og man kan "ønske sig" meget ... mest af alt ligner det ønsketænkning fra landbrugets side at holde vildsvin ude af DK .. Landbruget har jo selv banet meget af vejen for "Svinene fra syd" [Wink] .. med en 1200% forøgelse af arealer med Majs i løbet af mindre end 15 år ... Hvis det endda kan gøre det .. Juuuu-huuu se lige her små vild-grisebasser .. her er MASSER af mad ... Hele året rundt. ..

Der er vist nogen rundt omkring der mangler et "Reality check" .....[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg synes nu fortsat at diskussionen ville blive gavnet af at vi fik nogle konkrete tal på og fik dem perspektiveret til Danmarks økonomi. Så bliver det nemmere at forholde sig til om det er det værd. Mangler der fx en milliard så svarer det til det man yderligere tilfører sygehusene. Et beløb der i øvrigt ikke engang dækker det medicinen stiger med. En milliard kan man også huse 5.000 flygtninge for i et år - ikke at dette skal blive til en flygtningedebat - vildsvin er nærmere migranter. Når Danmark nu de næste mange år kommer til at stramme livremmen ind så er det jo ganske reelt at se på hvad man evt skal skære væk hvis der pludseligt mangler indtægter. Væksten ser jo ikke ligefrem ud til at blive den helt store redning.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Godt dravis, du har da realitetssans i dig, atomvinter forekommer også mig en smule ude over kanten i den her sammenhæng[Smile]

Nu er der faktisk flere af vore nabolande der har svinepest, og de er da ikke totalt afskåret fra at eksportere svinekød.
Det er korrekt at visse lande højst sandsynlig vil lukke for import af vores svinekød hvis det skulle bryde ud herhjemme.
Dermed vil det ramme Dansk svineproduktion hvis det skulle ske, men hele verden vil helt sikkert ikke lukke for total import af vores svinekød.

De Danske bønder skulle måske hellere passe på at andre markeder (eksempelvis Mexico) ikke går ind og tager over, på bedre pris/kvalitet.

Et land som Japan der nok vil lukke for import af dans svinekød købte sidste år for 4,8 mia, danske fødevare (det vil sige inklusiv eksempelvis rejer, som de køber mange af, og andre fødevare), kilde: Landbrugsavisen.dk.
Dette skal så sammenlignes med den samlede Danske fødevareeksport på 158 mia.
Hvis vi eksempelvis ser på et land som Polen der har reelle tilfælde af (afrikansk)svinepest her i 2015, så kan de stadig ikke nå at producere svinekød nok til deres eksportmarkeder.

Så se på Tyskland der har masser af vildsvin men sidst havde et tilfælde af (klassisk)svinepest i 2005, kan det jo godt lade sig gøre at have vildsvin de sidste 10 år uden at have svinepest.

Ja, det vil være et tab for Danmark hvis vi får svinepest herhjem, men landet kollapser altså ikke hvis det skulle ske.
Naturligvis skal vi fortsat gøre hvad vi kan for at holde både svinepest og andre sygdomme ude. Man skal dog passe på at beskyttelsen mod sygdomme ikke går ud over realitetssansen, og indføre mærkelige regler der udelukkende har til opgave at berolige vælgermassen, som vi desværre ser gang på gang her i vores land.
Svar
#8
tja måske.
Nu skrev jeg personligt. Hvis der er noget der har opfattet det som en generel holdning tja så fred være med det. Jeg mener risikoen for svinepest i dk er cirka lige så stor som en atomvinter. Jeg har ikke sammenlignet hvad der sker men blot sagt at i begge tilfælde så vil ingen kunne forudse konsekvenserne. Resten må andre selv stå på mål for. Egentligt så fatter jeg ikke nogen der hidser sig op over mit indlæg. Jeg ser grisene velkomne i dk. Og hvis de skulle hjælpes på vej så ville det være prisværdigt at gøre det i et område hvor der ikke er stor risiko for smitte fra hverken indvandrere eller til tamsvin hvis nu det værst tænkeligt skulle ske.
Men selvfølgelig så kan man jo lige bruge tiden på at lufte sine fordomme.
Det vil være i alles interesse at beholde bestanden sund og forholdsvis begrænses i antal.
Svar
#9
Jeg tror også hurtigt bønderne vil blive trætte af markskader.

Jeg har ikke lyst til at have vildsvin i Danmark. Jeg kan ikke rigtig se det sjove i vildsvin som jagtobjekt. Jeg så meget hellere urfugle i DK end vildsvin. Desuden så er Danmark noget tætbefolket i forhold til f.eks. Sverige. Jeg tvivler på at vildsvin vil være det helt store hit i peri-urbane områder, som jo udgør en pæn del af Danmarks areal.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg tror også hurtigt bønderne vil blive trætte af markskader.

Jeg har ikke lyst til at have vildsvin i Danmark. Jeg kan ikke rigtig se det sjove i vildsvin som jagtobjekt. Jeg så meget hellere urfugle i DK end vildsvin. Desuden så er Danmark noget tætbefolket i forhold til f.eks. Sverige. Jeg tvivler på at vildsvin vil være det helt store hit i peri-urbane områder, som jo udgør en pæn del af Danmarks areal.


Det kunne være rigtig rigtig fint med urfuglen tilbage i Danmark. Desværre handler dette vel mest om leveområdernes kvalitet, og her taber urfuglen stort. Vi har ikke ret mange store sammenhængende højmose og hedeområder tilbage. Derimod er der masser af steder med blandet småskov, landbrugsjord og bebyggelse, som vildsvinene vil kunne trives i. Så hvis det var et spil, stod mine penge på vildsvinene.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg tror også hurtigt bønderne vil blive trætte af markskader.

Jeg har ikke lyst til at have vildsvin i Danmark. Jeg kan ikke rigtig se det sjove i vildsvin som jagtobjekt. Jeg så meget hellere urfugle i DK end vildsvin. Desuden så er Danmark noget tætbefolket i forhold til f.eks. Sverige. Jeg tvivler på at vildsvin vil være det helt store hit i peri-urbane områder, som jo udgør en pæn del af Danmarks areal.


Det kunne være rigtig rigtig fint med urfuglen tilbage i Danmark. Desværre handler dette vel mest om leveområdernes kvalitet, og her taber urfuglen stort. Vi har ikke ret mange store sammenhængende højmose og hedeområder tilbage. Derimod er der masser af steder med blandet småskov, landbrugsjord og bebyggelse, som vildsvinene vil kunne trives i. Så hvis det var et spil, stod mine penge på vildsvinene.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]


Fint du nævner bebyggelse.
Fortsæt så lige med: villahaver, kirkegårde, sportspladser, parker, grønne anlæg og lign.
Det vil jo blive ødelagt af vildsvin.
Bare med den smule vildsvin vi har omkring Nr. Snede, som visse Herremænd mener de kan gøre sig til Gud over, og mener de skal have lov til at berige naturen med, er der jo allerede problemer.
Villahaver og skydebaner rodes op.
Jeg mener ganske enkelt det er utopi.
En ugennemtænkt, urealistisk ønskedrøm at have vildsvin i DK.
Vi har ganske enkelt ikke plads.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Man kan da ikke opsætte parametre for om vi har plads til den ene eller den anden vildtart. Rådyr æder da også af blomsterne på kirkegårdene, ulvene æder af fårene, krondyrene æder og skræller, bæveren bygger dæmninger og forhindrer opgang af ørreder og laks og gæssene fourager på vårmarkerne - så om der kommer et par vildsvin fra eller til kan vi vel også håndtere.

I disse dage er der hvis andre former for indvandring sydfra som ikke er ønsket - hvad med om vi var lidt mere gæstfri i vores lille land?

Med enhver art (om den er jagtbar eller ej) følger der gener og oplevelser, nogle flere gener, andre flere oplevelser.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Jo da. Lad os få nogle flere vildsvin [Smile] Vi skal have nogle til at fodre ulve og sjakaler med.
Overskudsdyrene kan vi passende gå på jagt efter.

Nu er det helt bevidst at jeg ikke nævner exporten af landbrugsprodukter, men de steder hvor jeg kommer i Sverige og Tyskland, hvor der er en ret stor bestand af vildsvin, der er skaderne begrænsede og stort set kun på marker og skov.
I Tyskland har jeg kun set markskader i korn og majsmarker. Her har det været begrænset til nogle mindre pletter på måske 100-200 Kvm og derefter flytter grisene. Haverne har de holdt sig fra og bønderne overdriver nok skaderne for at få penge ud af jægerne.
I Sverige har jeg set flere græsplæner rodet fuldstændig op, men plænerne er genetableret og grisene har ikke været der igen. Samme som i Tyskland med markskaderne. Skaden er nok størst set med bondens øjne. Bliver problemet stort nok står der en flok af jægere klar til at hjælpe - men ikke for enhver pris.

Her i DK hvor jeg bor har der været vildsvin mere on end off i flere år. De optræder på vildtkameraer jævnligt, osse med smågrise, men man ser dem aldrig. Dog er der skudt et par stykker 5-7 km fra hvor jeg bor. Men noget problem vil jeg ikke kalde det.

Jeg bor i et område med et af Danmarks største svineproduktion. Jeg har dagligt kontakt med flere landmænd, men vildsvinene der allerede er her, er ikke samtaleemne eller noget der optager dem ret meget.
Så lad os få lidt flere og så lad os regulere bestanden så den bliver på et tåleligt niveau. Og vent ikke så længe med at indføre regulering som ved mårhunden.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Fint du nævner bebyggelse.
Fortsæt så lige med: villahaver, kirkegårde, sportspladser, parker, grønne anlæg og lign.
Det vil jo blive ødelagt af vildsvin.

Jeg har egentlig ikke forholdt mig til om det er godt eller skidt. Jeg påpeger bare, at en bestand af vildsvin har langt bedre udgangspunkt for at etablere sig end en bestand af urfugle.

I virkeligheden er jeg nok splittet lige midt over i spørgsmålet. Professionelt kan jeg godt se problemet med vildsvin og svinepest. Det er ikke smittefaren fra vilde til tamme grise der bekymrer mig, når smitten kommer bliver det sikkert mennesker der bringer den ind. Men mere det forhold at Danmark med en vildsvinebestand vil være mange flere uger og måneder om at teste sig fri igen end Danmark uden vildsvin. Uger og måneder uden eksport betyder milliarder i mistede indtægter for landbruget. Derved adskiller Danmark sig radikalt fra Sverige, Polen og Tyskland, der ikke har eksport i den størrelsesorden.

Privat synes jeg det ville være en berigelse for naturen og diversiteten hvis der var vildsvin i skovene. De har i min bog samme indfødsret som ulvene, der også kun har været væk 200 år. Har du en have du er glad for, så sæt et elhegn omkring, værre er det vel ikke. Kristne kirkegårde har eksisteret i Danmark i 1.000 år, heraf de 800 med vildsvin, så det lader sig nok gøre igen.

Men jeg tror Boryx tager fejl i, at man ikke kan opsætte parametre for hvilke arter vi har plads til, det er nemlig præcist det vi gør. Foreløbig er resultatet at vi har plads til ulve og bævere, men ikke til mårhunde eller vildsvin. Men det kan nemt tænkes at naturen er uenig, og har en anden agenda, det bliver spændende at se.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
@Lassescout

Det er måske en fejlformuleringen at man ikke kan opsætte arealstørrelser. For det bliver der jo netop gjort i vid udstrækning, min holdning er bare at det ikke kan bruges til ret meget. Naturen finder selv sine begrænsninger og agerer derefter.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Personligt synes jeg ganske enkelt at problemet er at vi har ALT for mange svin i dette land ...

Af mange forskellige slags ... men de vilde svin spørger ikke om lov, de rykker derhen hvor der er mad og rimeligt meget ro og fred, og få rovdyr til at tolde af deres smågrise ..

Men den "areal-udnyttelse" dansk landbrug har, og bevæger sig imod (sikkert på grund af global opvarmning [Wink]) så rykker vild-grisene ind .. Jeg tvivler stærkt på at selv metoder der ligger langt over hvad vi vil acceptere som "etisk forsvarligt" kan standse denne indvandring..

https://www.youtube.com/watch?v=sx66ys4JG5o

"Nature always finds a way -- thats why life still exists on this rock"

Geologisk set regner man nu med mindst 5 "extinction level events" altså begivenheder hvor mere end 90 % af alt liv på kloden blev udraderet. I præ-kambrisk tid som er en periode på ca. 2,9 milliarder år.. (et helt ufatteligt tidsrum ... ) kan der have været flere 100% ere .. Der er reelt tid nok til at liv kan have opstået flere gange på den her planet og blevet totalt udryddet igen, og en del geologer der faktisk tror på at det er sket ..

.. Ulve ... Los ... Vildsvin ... i DK .. kan vi holde dem væk .. jeg tvivler ..

Skal vi forsøge at styre denne "migration" -- ja -- naturligvis -- regulering og jagt ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Der røg vist lige et par coyotes med i den film......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Dem skal I ikke ønske i den danske fauna. Saa er det slut med ræve, harer, kaniner, fasaner og raadyr. Plus nogle hunde og katte.
H
Hogmeister
Svar
#19
Så vidt jeg husker er Urfugle forsøgt flere gange i DK men aldrig lykkedes..
Svar
#20
Ikke for twiste tråden for meget; men er der ikke URFUGLE, der holder decideret til i skove, som i fx det øvrige Skandinavien? I tilfælde af udsætning, da basere sig på "skov"urfugle.....?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)