Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kvalitets forskel i Krudt?
#1
Hej er der kvalitet forskel på krudt?
Er Norma en bedre kvalitet end Rhino
siden det er næsten dobbelt så dyrt
Hvad mener i hjemmeladere ,
Hilsen Basse

Hvorfor skyde rådyr med
Hagl når man kan skyde dem med riffel
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
"kvalitet" i røgsvagt krudt er ikke det samme som vi normalt opfatter som "kvalitet"

Det egenskaber der er ønskværdige for krudtet, handler mest om hvorvidt det er ensartet i brændhastighed og "indeholder" en passende mængde energi til at levere gode hastigheder med fornuftigt lave tryk-

Sjovt nok at du nævner Rhino og Norma -- De er begge fremstillet af Bofors, og flere af "numrene" er samme krudt ..

I øvrigt er "Alliant Reloder XX" krudt også det samme krudt fra Bofors.

Om MRP er bedre kvalitet end Rhino 22, fordi det er meget dyrere kan diskuteres, for det er samme "opskrift" lavet hos Bofors-- Men fremstilling af røgsvagt krudt er ikke en exakt videnskab.

To "batches" af samme Bofors krudt kan godt have lidt forskellige egenskaber, og her handler det om "tolerancer" Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg mistænker at f.eks. Rhino krudtet kan være batches der ikke helt overholder de tolerancer som Norma vil have når de sælger "genladningskrudt"
Så sælger Bofors dem til Sydafrika og der bliver det så hældt i "Rhino" bøtter ...

Det sjove er at f.eks. Norma ikke er bekymrede om "tolerancerne" når de skal købe krudt til deres produktion af ammo .. der justerer de nemlig bare ladningerne så det passer med de tolerancer de har for den færdige ammo..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jeg køber til enhver tid Rhino i stedet for Norma hvis jeg kan få fat i det. I min forståelse er det samme krudt, og jeg bruger samme ladedata for Rhino 15 og Norma 203b. Det samme med Rhino 22 og MRP.

Jeg kan ikke sige om der er forskel, for jeg laver så mange underlige ting, som f.eks. at handle riffel, bruge andre projektiler eller ændre ladeprocedure. Derfor er der tit andre grunde til at jeg får ændret udgangshastighed. Derudover justerer jeg efter størrelsen på skudgrupperne, ikke efter udgangshastigheden, men jeg har aldrig haft grund til at tvivle på, at Rhino og Norma er samme krudt.

Jeg har ganske vist en kronograf, så jeg kunne godt kontrollere det. Den bruger jeg dog mest til at fastslå mundingshastigheden på den ladning jeg finder frem til, så jeg kan taste den korrekt i den ballistiske app, og dermed få valide kliktabeller ud.

Citat:quote:

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg mistænker at f.eks. Rhino krudtet kan være batches der ikke helt overholder de tolerancer som Norma vil have når de sælger "genladningskrudt"
Så sælger Bofors dem til Sydafrika og der bliver det så hældt i "Rhino" bøtter

Jeg tvivler meget på, at dette kan være tilfældet. For nogen tid siden var det umuligt at få fat i MRP, fordi Bofors ikke kunne få forbrændingshastigheden derned hvor den skulle være. Jeg tror ikke den slags krudt bliver solgt til hjemmeladning under et andet navn, det ville fabrikken ikke kunne holde til at få frem. Derimod kan du i Skyttebutikken købe "skyttekrudt" hvor det netop loyalt oplyses, at du ikke kan bruge samme data fra batch til batch, her skal du selv tjekke. Dette er netop produktionskrudt, hvor du ligesom patronfabrikanterne skal justere ladningen efter den reelle brændhastighed for at få samme mundingshastighed.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Når jeg skriver "overholder tolerancer" mener jeg ikke nødvendigvis forbrændingshastighed, der er fler andre faktorer som ikke direkte påvirker forbrændingen, f.eks, krudtets behandling med "flammehæmmer" og variationer i fugt-indhold o.s.v. ..

Man kan sagtens forestille sig at Norma (og Alliant Powder) har nogle tolerancer som Bofors skal levere indenfor, som Rhino ikke har specificeret helt så tæt .. Det sker hele tiden i "kemi-branchen" [8D]

Så der er ikke tale om at Rhino er "ringere kvalitet/ dårligere tolerancer" bare "andre tolerancer" --

Jeg har lavet direkte sammenlignende tests af netop RHINO 15 og Norma 203B og kunne overhovedet ikke konstatere en statistisk signifikant afvigelse mellem de to dåser krudt.

Testen blev lavet med nye Lapua 6,5 x 55 hylstre, trimmet og vejet så de var ens indenfor 1/1000 del mm i hylsterhals og +/- 2 grains i vægt. (jeg skulle alligevel lave et batch "long Range" hylstre [^])

Jeg brugte Lapua Scenar 7 grams fra samme æske, og CCI LR Benchrest primers.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
På de store "industri-tønder" med krudt (25 kg?) -
Har jeg flere gange set stemplingen : " Norma MRP/Rhino 22"
Det synes jeg er en meget god indikator for at det er nøjagtigt samme krudt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)