Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
katte dræber
#1
katte dræber

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Jeg rev 2 tremmer ud af kravlegården første fang, jeg fik at vide, at katte er hårde ved faunaen.......
Svar
#3
Det var dog en stor overraskelse[:o)].

Hvor mange resurser er der så brugt på at diverse forskere og eksperter og andre kloge hoveder, er kommet frem til denne totalt overraskende konklusion.
Svar
#4
Nu kører mange " Katteejer vs. jæger" diskussioner på et udtalt følelses- og fordomsfuldt plan. Så det kan kun være en fordel at få forskningsbaseret viden ind i diskussionen, uanset hvor man står.

Hvis jeg kan læse tallene rigtigt blev 11 ud af 72 agerhøns ædt på reden af katte. Det er nok til at være et reelt problem der skal gøres noget ved, men vel ikke nok til at udrydde agerhønsene. Og sikkert heller ikke nok til at skrive kattene ind i jagtloven igen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Nu kører mange " Katteejer vs. jæger" diskussioner på et udtalt følelses- og fordomsfuldt plan. Så det kan kun være en fordel at få forskningsbaseret viden ind i diskussionen, uanset hvor man står.

Hvis jeg kan læse tallene rigtigt blev 11 ud af 72 agerhøns ædt på reden af katte. Det er nok til at være et reelt problem der skal gøres noget ved, men vel ikke nok til at udrydde agerhønsene. Og sikkert heller ikke nok til at skrive kattene ind i jagtloven igen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!

[Image: ajbutton.gif]



Hej Lasse.

Så vidt jeg husker[xx(] så har katte aldrig været at finde i jagtloven, men derimod i Lov om mark og vejfred.
Katte der er mere end 200 meter fra bygninger måtte skydes.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
Det reelle problem med katte er at deres ejere IKKE overholder loven, og at man ikke fra myndighedernes sider gør noget ved det.

Stort set alle katte-ejere mener ikke at det er et problem at de IKKE holder deres "mini-løver" inde på matriklen, sådan som loven faktisk foreskriver!!!! Tvært imod mener de fleste at "det er synd for katten" at den ikke får lov til at strejfe sundt og pelse fugleunger .. [xx(][V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Det står tilpas vagt formuleret til, at det faktisk ikke er klart om du læser tallene korrekt Lasse.
60% af fuglene blev præderet på reden - det svarer til 43 fugle.
I 15% af tilfældene var det af kat. Hvis det er 15% af de 43 fugle, så er vi nede på 6 agerhøns.

Nu er jeg ikke klog nok til at vide, om prædere betyder æde eller det blot kan betyde at forstyrre eller lignende.
Svar
#8
@Leo Prædere betyder taget af et rovdyr, eller en prædator.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Tak Yeti.
Pudsigt at det ikke er at finde i ordbogen!
Svar
#10
Det er formentligt fordi det er en direkte oversættelse fra engelsk. På dansk hedder det vel dræbt, men det gør søde kæledyr jo ikke...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Det der er problemet her er ikke kattene, de følger bare deres natur, men som sædvanligt en elle anden tåbelig lov der er trukket ned over hovedet på os i landområder fordi den passer til byområder og os der bor længere ude så bare må finde os i at vi også skal følge denne lov. Os der bor her på landet altid har vist at katte på markerne var noget skidt, og før i tiden skød man dem uden nogen løftede et øjenbryn over det hvis de blev et problem.
Det vil give helt klar mening med de nuværende regler for nedskydning af katte inden for en kilometers penge fra nærmeste byzone, men herude hvor gårdkattene nogle gange formere sig uhæmmet giver de ingen mening.

I dag er der så nogle folk inde i de store byer der mener at vi ikke må skyde katte, og disse folk har så fået gennemtrumfet at det er blevet forbudt.
Jeg ved ikke rigtigt hvad os der bor på landet har gjort for at visse (ikke alle) bymennesker hader os så meget at de benytter enhver lejlighed til at indskrænke vores levevis og "moderniser" vores tankegang og kultur.
Det kan godt være at de ikke hader os, men at de bare vil hjælpe os med alle de forbandede regler de kaster i hovedet på os hele tiden, men lad os da for helvede i fred, vi foreskriver sku da heller ikke hvordan de skal leve inde i byerne.

Så kan man sådan set forske i emnet om katte, og alle mulige andre emner, her fra til evigheden, fakta er stadig at uanset hvordan man drejer det, er der nogle folk der ikke aner hvad de har med at gøre, som har fået en lov igennem der igen er noget skidt for naturen og os der bor her, uanset forskning eller ej.
Nu er det jo ikke sådan at os der bor på landet fare rundt og søger efter kæledyr vi kan skyde ned for vores fornøjelses skyld. Normalt snakker man da med sine naboer om problemerne og som oftest findes der løsninger uden problemer. Ja os der bor herude taler faktisk med vores naboer, og vi kender dem ligefrem personligt. Da jeg selv boede i en lejlighed i Fredericia vidste jeg ikke engang hvordan mine naboer så ud hvis jeg skulle møde dem på gaden.

Nå ja, der kom måske en del hårde ord ud her, men vi er mange der tænker sådan, og vi ved godt at det ikke er alle folk i byerne den er gal med, men dem der er gal med har bare så forbandede meget magt.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by JCK

Hej Lasse.

Så vidt jeg husker[xx(] så har katte aldrig været at finde i jagtloven, men derimod i Lov om mark og vejfred.
Katte der er mere end 200 meter fra bygninger måtte skydes.

Venlig hilsen

JCK


Jeg mener nu det var katte som var mere end 150 meter fra anden mands ejendom der måtte skydes, og jeg er ret sikker på, at det stod i jagtloven dengang. Men jeg tog jagttegn i 1980, så jeg kan huske galt. Leo, du har lærebogen fra dengang, kan du ikke lige kigge efter?

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
@LasseScout.
Det var 150 meter der var gældende.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#14
Og det var i lov om vej og markfred, da jeg tog jagttegn for 13 år siden...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Først og fremmest skal der jo være en agerhøne, som den stakkels kat kan prædere!
Det kræver at der er levemuligheder for agerhønsene.

Der findes ikke brakjorde længere.
Hvert et hegn og remis er efterhånden pløjet, dyrket og friseret.
De dyrkede arealer er så effektivt sprøjtet, at der ikke lever et insekt, som agerhønen kan æde (For den præderer dem jo ikke[Smile])
Tilbage er der snart kun $3 områderne - og her kan man så se idag, at Landmandspartiet nu stiller forslag om, at de også skal dyrkes intensivt.[V] Det vil give landbruget en gevinst på 47 milioner kr.
(Hvilket vel for fanden næsten kun svarer til den gennemsnitlige gæld for et enkelt landbrug!)

Så efter min mening, kan vi godt skændes om hvor vidt man burde have lov til at skyde vilde katte fordi de æder agerhønsene, men jeg synes godt nok det vil være en dråbe i havet sammenlignet med hvordan landzonerne efterhånden er ødelagt og omdannet til effektivt, kedeligt, monotont, intensivt fabriksagtigt landbrug, hvor der ikke levnes plads til hverken en mælkebøtte, en agrehøne eller en larve.
Var det ikke fordi nogle landmænd også er jægere og de andre scorer kassen på ublu høje jagtlejeindtægter, så var der ikke natur tilbage i landet[}Smile]
Svar
#16
At katten er en dræbermaskine er ingen hemmelighed. men min lille nussede hankat på ca. 7 kg og det på tom mave (det er det eneste tidpunkt jeg ser ham på), han spiser ikke fasan- eller agerhønse kyllinger om de så flagre rundt om ørene på ham - han spiser mus og kun mus[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

At katten er en dræbermaskine er ingen hemmelighed. men min lille nussede hankat på ca. 7 kg og det på tom mave (det er det eneste tidpunkt jeg ser ham på), han spiser ikke fasan- eller agerhønse kyllinger om de så flagre rundt om ørene på ham - han spiser mus og kun mus[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Hvad fatter ikke ser, har fatter ikke ondt af[8D][8D]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Det har da i alle tider været en offentlig hemmelighed at katte dræber og dræber meget det er der lavet flere store undersøgelser om i udlandet og jeg tror ikke at Danske katte har andre vaner, men som med alt Danskt så skal det være en DANSK undesøgelse for at man kan tro på den[xx(]
Svar
#19
Skru nu bare tiden tilbage.
Mittekat hjemme i have - mittekat fredet.
Mittekat mere end 150 meter ude af have - mittekat lovligt jagtbytte.

Sød og velopdragen mittekat dermed ikke i fare.
Slem og rovagtig mittekat ofte i livsfare.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Det der er problemet her er ikke kattene, de følger bare deres natur, men som sædvanligt en elle anden tåbelig lov der er trukket ned over hovedet på os i landområder fordi den passer til byområder og os der bor længere ude så bare må finde os i at vi også skal følge denne lov. Os der bor her på landet altid har vist at katte på markerne var noget skidt, og før i tiden skød man dem uden nogen løftede et øjenbryn over det hvis de blev et problem.
Det vil give helt klar mening med de nuværende regler for nedskydning af katte inden for en kilometers penge fra nærmeste byzone, men herude hvor gårdkattene nogle gange formere sig uhæmmet giver de ingen mening.

I dag er der så nogle folk inde i de store byer der mener at vi ikke må skyde katte, og disse folk har så fået gennemtrumfet at det er blevet forbudt.
Jeg ved ikke rigtigt hvad os der bor på landet har gjort for at visse (ikke alle) bymennesker hader os så meget at de benytter enhver lejlighed til at indskrænke vores levevis og "moderniser" vores tankegang og kultur.
Det kan godt være at de ikke hader os, men at de bare vil hjælpe os med alle de forbandede regler de kaster i hovedet på os hele tiden, men lad os da for helvede i fred, vi foreskriver sku da heller ikke hvordan de skal leve inde i byerne.

Så kan man sådan set forske i emnet om katte, og alle mulige andre emner, her fra til evigheden, fakta er stadig at uanset hvordan man drejer det, er der nogle folk der ikke aner hvad de har med at gøre, som har fået en lov igennem der igen er noget skidt for naturen og os der bor her, uanset forskning eller ej.
Nu er det jo ikke sådan at os der bor på landet fare rundt og søger efter kæledyr vi kan skyde ned for vores fornøjelses skyld. Normalt snakker man da med sine naboer om problemerne og som oftest findes der løsninger uden problemer. Ja os der bor herude taler faktisk med vores naboer, og vi kender dem ligefrem personligt. Da jeg selv boede i en lejlighed i Fredericia vidste jeg ikke engang hvordan mine naboer så ud hvis jeg skulle møde dem på gaden.

Nå ja, der kom måske en del hårde ord ud her, men vi er mange der tænker sådan, og vi ved godt at det ikke er alle folk i byerne den er gal med, men dem der er gal med har bare så forbandede meget magt.



@ Bobo

Jeg har kendskab til en nabokreds der udveksler fotos af kendte " kælemisser "[Big Grin] i dagene før 16 maj og 1 okt. Ikke kendte katte er der enighed om er tilknyttet den ejendom hvor de træffes , og ejeren/jægeren kan så selv afgøre hvad de vil med deres nye kat . Det er mit indtryk at de ofte hilses velkommen med en 11,6 grams blødnæset eller en 3er af god kvalitet.
Der er også eksempler på fotos fra vildtkameraet ved fasanvolieren der er blevet mailet rundt med overskriften : Wanted dead or alive
Så længe der er enighed om fremgangsmåden naboerne imellem er der meget der kan lade sig gøre

Mojn Weide
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)