Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskyd dit våben for ”Maximum point blank range”.
#1
Var det noget for Danske hjortejægere ?
Indskyd din riffel på 200 meters, og ram ”pletten”[Smile] fra 0 til 234 meters (Maximum point blank range) UDEN justeringer.
(disse tal, konverteret fra yards, gælder for kaliber 6,5 x 55 med 140 grains patron som vist i videoen).

Se hvordan her https://www.youtube.com/watch?v=RiQAzMysnWA
(starter 50 sekunder ind)
mvh
Systemkritikeren
Svar
#2
De fleste gode ballistik-programmer har en MPBR beregning indbygget..

Så kan man bare beregne hvor meget man skal sætte sit sigtepunkt over pletten på 100 m ..

Det er rigeligt præcist til normal jagt med riffel.

oftest er de fejl man ser langt mindre end den reelle spredning som jægeren ville præstere i en rigtig jagtskuds-situation..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
for at gøre det helt simpelt er 5 cm overslag brugbart i næsten alle tilfælde

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Det er noget sludder STROM, hvis du F.eks skyder paa en buk 350m ude, hvor vil du saa holde traadkorset? Et eller andet sted oppe i luften over ryggen for ar være sikker paa at ramme?
Nej, jeg er tilhænger af at indskyde paa 100m, og med min chronograf og ballistic program finde de rigtige holdninger, og paa jagten bruge en afstandsmaaler, saa gaar du aldrig galt i byen. Det er selvfølgelig forudsat du har en ordentlig riffelkikkert med kliktaarne. Med det system har jeg skudt utallige groundhogs (paa størrelse med en kat) paa over 500 m afstand. Det virker bare, og det er med en .243.................. Ackley Improved, vel at mærke, men min kone gør det samme med en 6mm Remington.

H
Hogmeister
Svar
#5
På 350 m er du betydeligt ude over MPBR for almindelige riffelkalibre, som du også selv antyder (hvor vil du holde trådkorset...)
Brug af afstandsmåler og kliktårne er naturligvis det mest præcise - det er blot ikke det denne tråd omhandler.
Mvh Lars

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det er noget sludder STROM, hvis du F.eks skyder paa en buk 350m ude, hvor vil du saa holde traadkorset? Et eller andet sted oppe i luften over ryggen for ar være sikker paa at ramme?
Nej, jeg er tilhænger af at indskyde paa 100m, og med min chronograf og ballistic program finde de rigtige holdninger, og paa jagten bruge en afstandsmaaler, saa gaar du aldrig galt i byen. Det er selvfølgelig forudsat du har en ordentlig riffelkikkert med kliktaarne. Med det system har jeg skudt utallige groundhogs (paa størrelse med en kat) paa over 500 m afstand. Det virker bare, og det er med en .243.................. Ackley Improved, vel at mærke, men min kone gør det samme med en 6mm Remington.

H



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
allo, hogmeister
for den almindelige danske jæger (eller bare jagttegnsløser - der er flere jeg ikke anerkender som jægere)er et 200 meter skud til en buk en stor mundfuld, som de færreste magter: derfor den forsimplede version.
at vi så på den danske jagt ikke har samme holdning til træfprocenten, som på groundhogs, er en anden sag [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Jammen Lars, saa spørger jeg dig. Hvis du har din riffle indskudt iflg. MPBR, og du møder dit livs trofæ buk paa 350m, hvad vil du gøre? Lade den gaa?
Jeg holder mig blot til et system der efter min mening er bedre, og holder saa langt det individuelle caliber/kugle combination formaar uden nogen form for gætteri eller 'Kentucky hold over'
H
Hogmeister
Svar
#8
Hogmeister: Om din riffel som standard står til 100 meter, 170 meter, eller 200 meter. Det har ingen betydning, bare du VED, hvad den står på.

Når du måler afstanden til din buk, og den er indenfor MPBR, så er det bare at skyde.

Er den udenfor, så er det at kigge på din tabel, og se hvor meget der skal klikkes eller holdes over. (eller lægge tallet ind i din Ballistiske APP, og så bruge data derfra) [Eller dreje på en Barret BORS, som en kammerat gør...]

Præcist som du gør.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Jammen Lars, saa spørger jeg dig. Hvis du har din riffle indskudt iflg. MPBR, og du møder dit livs trofæ buk paa 350m, hvad vil du gøre? Lade den gaa?
det burde de fleste danske jægere [}Smile]
personligt bruger jeg også kliktårne, men stiller det altid på 200 meter for at kunne bruge riflen problemløst på de gængse afstande.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jammen Lars, saa spørger jeg dig. Hvis du har din riffle indskudt iflg. MPBR, og du møder dit livs trofæ buk paa 350m, hvad vil du gøre? Lade den gaa?
Jeg holder mig blot til et system der efter min mening er bedre, og holder saa langt det individuelle caliber/kugle combination formaar uden nogen form for gætteri eller 'Kentucky hold over'
H



Jeg ville lade den gå. Jeg kender heller ikke nogen jægere i min omgangskreds der ville skyde efter noget som helst vildt på 350 meter.
Som du ved hogmeister så er der også vind at tage højde for på både 200 og 350 meter, hvis man skal ramme en groundhog eller en råbuk. Vind er langt sværere at tage højde for og kræver meget øvelse. Desuden så tror jeg de fleste synes det er usportsligt at skyde på så lang afstand, da jagtelementet forsvinder i takt med afstanden stiger.
Svar
#11
Citat:quote:

[i]Originally posted by TheDarkside
Desuden så tror jeg de fleste synes det er usportsligt at skyde på så lang afstand, da jagtelementet forsvinder i takt med afstanden stiger.



Det kommer så an på hvilke dyr du er på jagt efter, er du efter Gemse eller Tar så er det nok mere held end forstand, hvis du skyder under 300 meter.[Wink]

Men flere også mig burde nok lære at skyde på de længere hold end 300 meter, man bliver trods alt en bedre skytte på de korte afstande, når der trænes på lange skud.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

[i]Originally posted by TheDarkside
Desuden så tror jeg de fleste synes det er usportsligt at skyde på så lang afstand, da jagtelementet forsvinder i takt med afstanden stiger.



Det kommer så an på hvilke dyr du er på jagt efter, er du efter Gemse eller Tar så er det nok mere held end forstand, hvis du skyder under 300 meter.[Wink]

Men flere også mig burde nok lære at skyde på de længere hold end 300 meter, man bliver trods alt en bedre skytte på de korte afstande, når der trænes på lange skud.

Mvh

Santo


Man bliver en bedre skytte af at træne. Man bliver ikke bedre af at træne på lange hold, end man bliver af at træne på kortere hold.
På korte hold, kan du se hvad du laver af skydetekniske fejl.
På lange hold, er der mange flere udefra kommende påvirkninger, som kan sløre dine skydemæssige evner.

Det man kan lære ved skydning på lange hold, er at bedømme afstande og vind og mirageforhold bedre.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Nu er der jo altså også den indlysende mulighed at kommer man vitterligt helt ind på 350m så er der jo ingen der forbyder éen at pürche sig lidt væk!!!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Den ene metode udelukker ikke den anden.

Jeg indskyder altid lige på på 100 m, og nulstiller kliktårnet der. Når jeg går på jagt stiller jeg kikkerten på +5, så er jeg direkte klar til det meste. Hvis drømmebukken så stiller sig op ca. 350 m ude, kan jeg bare måle afstanden og klikke op på den.

Det er min erfaring fra skydebanerne, at jeg samler skudgrupperne betydeligt bedre på både 300 og 400 m end jeg gør på hjortebanen med bevægeligt mål. Sådan tror jeg de fleste har det.

Så jeg accepterer simpelthen ikke at det skulle være uetisk at skyde på lang afstand, hvorimod det er helt i orden at brage løs på drivjagter i Polen hvor dyrene kommer i fuldt firspring[xx(].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Jeg bruger normalt 4 cm overslag på 100 meter, det giver en raserende kuglebane ud til 220 meter og der skal ikke stilles/pilles ved noget, kun skydes.

Jeg prøver alligevel at indkøre et ”skyde for langt projekt” med 7-08Rem, 160 grain Accubond og en Z5 3,5-18x44BT. Hertil har jeg så efter monteret et sæt ZnikiZ ringe. Af software bruger jeg så QuickLOAD og iStrelok og alt ser lyst og nemt ud. Systemet er bare perfekt, men hvis man ikke har kontrol skud på maksimum afstanden kan det være fuldstændigt lige meget. Hvor indskyder man på 400 meter på Sjælland?

Hånden på hjertet 400 meter er et langt skud – når jeg har indskud på 100 meter får den lige 4 klik op, og jeg glemmer resten til Dansk jagt. Sagde manden det BT på 3 kikkerter[Smile]

mvh Thorlak

NB: BT og Kliktårne kræver en afstandsmåler. At vurdere afstande er vel nok det sværeste indenfor vores "branche".

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Lasse - ideen er da meget sjov med at sammenligne spredningen på hjortebanen direkte med hvor langt man skal ud ved skydning fra bænk, for at få den samme samling/spredning.
Det er da nok ikke helt forkert, at afstanden så nærmer sig 400 meter.
Så er spørgsmålet jo bare, om man bruger informationen til at øge afstanden til stående vildt eller til at sænke den til løbende.
Svar
#17
Hele ideen i MPBR (Raserende kuglebane) er jo at undgå at skulle kompensere for afstanden.

Med langt de fleste moderne riffel-kalibre (og ALLE de gængse i brug hos danske jægere) kan man lave en fornuftig MPBR insdkydning der rækker til lidt over 200 m .. Der er ikke så mange her i DK der får skudchancert til mindre vildt end råvildt på mere end 200 m, og de flaste vil også vælge at pürche tættere på..

Som det har været diskuteret utallige gange på dette forum, i jagtblade og til et hav af jagtfrokoster, så er afgivelsen af et fornuftigt, sikkert skud til vildt absolut muligt på ret lange hold.. også mere "fornuftige skud" end rigtigt mange af dem der afgives på tryk og drivjagter...

Netop på tryk og drivjagter kan en MPBR indskydning være særdeles nyttig.. du kan sagtens komme ud for et stykke kronvildt der bevæger sig langsomt eller står stille på langt hold, men hvor du kun har korte intervaller at beslutte dig i, og måske ikke tid til en præcis afstandsmåling o.s.v.
Trådkorset op på det rigtige sted .. godt aftræk, og hjorten med de mange takker lægger sig efter en kort spurt .. [^] Om kuglen rent faktisk træffer 10 cm højere eller lavere end dit fornuftige sigtepunkt er helt ligegyldigt ... Kuglen skal nok gøre sit arbejde!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Højre eller venstre ventrikel, hjorten er ligeglad!
H
Naa spøg til side, men hvad uetisk er der ved at skyde paa lange afstande? hvis man kender sit vaaben, og har det rette kram, saa er det jo ogsaa en kæmpe udfordring til en selv.
Med det rette caliber og kugle ville jeg ikke bekymre mig spor ved at skyde paa en hjort paa 500-700 m
Ja, ja, inden nogen straks farer i blækhuset saa læg lige mærke til jeg sagde med rette kram (og kunnen) Altsaa hvis jeg jævnligt kan ramme et stykke vildt paa størrelse med en kat paa 500 m, saa kan jeg ogsaa ramme en hjort lidt længere ude.
For mange, især herovre er DET netop sporten. Jeg ved godt mulighederne for tilsvarende er meget faa i Danmark, men det gør det jo hverken uetisk eller uforsvarligt.
Hvis man har en Ferrari, saa skal den køres som en Ferrari!
Hogmeister
Svar
#19
Undskyld Hr. Hogmeister (klaphat)
den brede jæger kan ikke skyde på de afstande, så ja 5cm over på ca 100m er en god ide så kommer den uerfaren jæger ikke galt af sted. Der er ikke mange der magter og kommer til at skyde på 300m , der er heller ikke alle der kan skyde på 200m, og man skal huske når der kommer et oplæg af denne karakter er det en god rettesnor, så burde du at tænke tilbage på den gang du var ny skytte
Svar
#20
øh, klaphat?
Saa er det godt der er nogen af os der kan, tør og vil.
Det andet der smager lidt af Janteloven "Du skal ikke tro du er ..............." Vås
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)