Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold Kikkert til 308 Win.
#1
Hej er der nogen der har et godt råd, til en kikkert, til en 308 Win
valget står mellem en
leupold VX6-2x12-42 eller en
Leupold VX6 3x18-50 med paralel justering
Den skal brugen til, pyrch, anstandsjagt, drivjagt efter vildsvin,
og skumringsjagt i udlandet efter krondyr.
Spørgsmåler er om en VX6 2x12-42 giver lys nok
og om synsfeltet er stort nok til drivjagt,
gode råd modtages gerne.
hilsen Basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Du sætter dig mellem to stole med de valg den sidste er dog mere all round end sen første da den har 50mm åbning foran til grisejagt. Er der lys i begge?
Svar
#3
Det er utvivlsomt to dejlige kikkerter.
Man kan ikke købe en kikkert, der er bedst til det hele, men man kan sagtens finde en, der kan bruges til det hele.
Du skal gøre op, hvor vigtigt hver enkelt jagtform er for dig.
Hvis drivjagt vil være meget sjælden sammenlignet med andre jagtformer, ville jeg vælge den store.
Mange overser - efter min mening - muligheden for at skyde korn/kærv hvis det er meget tæt og man derfor skal skyde på meget korte hold.

VX6 er en rigtig god kikkert, men den er efter min mening for dyr herhjemme. Skal man en smut overthere stiller sagen sig dog anderledes.
Svar
#4
ja de er begge to med tysk sigte 4 , belyst dot
Basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#5
Hej Basse

jeg talte med en sælger (og så skal man jo tage forbehold), men han var meget glad for 2-12x42, da den skulle have en linse mindre end 3-18. Hvor meget det betyder ved jeg ikke..

Mvh

Michael
Svar
#6
Som flere har skrevet, så er det et kompromis.
Hvad er vigtigst, drivjagt eller natjagt? Er der evt. Lys på pladsen hvor du er på vildsvinejagt....
Jeg vil nok gå efter 2-12*42, da jeg mener at der er afgørende at kunne ned under 3 i forstørrelse til drivjagt. Jeg syntes jævnligt at man ender på en plads med meget korte skudafstande og snævre pas.....
Er der Lys på pladsen så klarer 2-12*42 det fint....
Har i øvrigt 3 af xv6'erne. Kan man få dem til amerikanerpriser, så er det i mine øjne noget af det bedste i allroundt segmentet til prisen p.t. Til Dk priser, så valgte jeg helt sikkert noget andet. De er ganske enkelt for dyre i DK.
Mvh.
Jørgen
Svar
#7
Hej . Så vidt jeg ved har vx-3 og vx-6 de samme glas !, vx-3 er noget billigere . En en kikkert løsning er uheldig , bruger du Weaver stål baser og så QRW kikkertmontager , kan du købe en billig kikkert til drivjagt med stort synsfelt . Der kræves ikke dyr optik af en kikkert til drivjagt , ikke nogent problem med at finde en til ca 3000kr [Wink], vx-2 1-4 eller Weaver Classic 1-3.

Hilsen A-bolt
Svar
#8
Som flere har skrevet, så er det et kompromis - 2-12X50 med lys må være det op optimale hvis man har en kikkert. og det besvarer ikke dit spørgsmål, men du kan ikke efter min mening få det hele i en af de 2 kikkerter - selv om der er nogle der aldrig har og bruger andet.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Hej Basse.

Har en Leupold VX3 4,5-14x50 der er som ny, og med originale Leupold Aluminia lenscovers,- montager kan medfølge. Pris 6000kr. Var det noget??

mvh. Stær.
Svar
#10
forstørrelse 4.5 til 14, tror jeg ikke er god til drivjagt
hilsen basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#11
Basse.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på,- men held og lykke med din "jagt" på den rigtige kikkert.

mvh. Stær
Svar
#12
Hvad er dit budget?
Svar
#13
Hej Basse

Korsholm har en Swarovski til 13.999,- det er vel meget tæt på en ny Leo.

http://www.korsholm.dk/dk/swarovski-z6i-...brugt.html

Skal du ikke af med noget så burde den kunne handles til en bedre pris.[Wink]

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
unknown, mit budget er max til omkring 15.000 kr
basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Basse

unknown, mit budget er max til omkring 15.000 kr
basse

Hvorfor skyde en ladning stålhagl i rådyr, når man kan skyde dem med riffel.



Så køb en Leupold VX-R 1,25-4 og find en brugt Swaro - S&B eller Zeiss
og monter i Leupold QRW så du kan skifte problemfrit

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Basse.

Jeg har da også en ny Tasco Titan 1,5-6x42, det er en udmærket kikkert, men den er måske ikke " fin/dyr" nok? [Big Grin], - ellers har jeg også en ældre Swaro Habict , også 1,5 - 6x42. Begge burde vel kunne anvendes til drivjagt.
Frit valg 2800kr pr. stk.
Alt mit jagtgrej skal sælges gr. dårligt helbred.

mvh Stær.
Svar
#17
Base,

Hvis du har et budget på 15K, så køb deb Swarovski i 2-12x50, og du vil ikke fortryde.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Det er bedre med en kikkert end to forskellige. Jeg har selv en aimpoint 34h og en zeiss 3-12x56ht. Hver især noget nær optimale til det er købt ind til, drivjagt og nattejagt. Dog har jeg aldrig haft problemer med at skyde med zeissen på elgbane eller grisebanen på 50 meters afstand. Men er vildtet tættere på så er aimpointen suveræn. Aimpointen virker også fint ud til 100meters penge, er afprøvet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)