Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kopi af anmeldelseskvittering/haglvåben - GEBYR
#1
Hej,
I et anfald af oprydning opdagede jeg, at kvitteringen for anmeldelse af en haglbøsse jeg købte for 5-6 år siden, er bortkommet. Da kvitteringen jo skal forevises for ordensmagten (selv om det ikke giver nogen mening [Sad!]) iværksatte jeg straks en proces for at få en kopi fra ACØ. Derefter gik det hurtigt ned ad bakke[:0]
Efter at have prøvet hjemmesiden og ført 2-3 samtaler med den flinke medarbejder stod det klart, at ACØ mener at man skal bruge den elektroniske blanket, der gælder for fornyelse, erstatningstilladelser osv - OG BETALE 200 kr i afgift. For det er jo en erstatningstilladelse jeg beder om. Her springer kæden af for stakkels lille Niels[Sad][Sad][Sad]; men jeg gad simpelthen ikke diskutere med ACØ. Så før jeg sender et brev med anmodning om tilbagebetaling vil jeg lige spørge alle jer kloge:
Der er sgu da ikke hjemmel til at opkræve de 200 kr?!?!? eller er det mig der er komplet idiot? Det er jo ikke en tilladelse vi taler om. Eller hur - har nogen oplevet/afklaret tilsvarende?
Suk - bare man boede i en bananrepublik, så vidste man i det mindste hvad man havde at rette sig efter.

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
Visse Vasse ACØ ....

Politiet har ganske enkelt SLET ikke gjort det arbejde de ellers har taget sig betalt for m.h.t. at få "tilladelses-kontorerne" op at køre.. Det SEJLER .. og det er skatteborgernes retssikkerhed de skalter og valter med --- Det er en SKANDALE!!!

Du skal da bare bede dem sende dig en kopi af den anmeldelse du allerede har indgivet .. Den må de jo være i besiddelse af, ellers er dit våben jo ikke registreret???

Man kan ikke opkræve gebyr på en gebyrfri anmeldelse af et haglvåben..

Hvad så hvis man skal ændre adresse på en haglvåben-anmeldelse?

Hvad havde de tænkt sig at tilsende dig ved den "fornyelse" ??? en tilladelse på dit haglvåben? -- Som loven IKKE kræver ???

Skriv til Jæger, hvis du ellers er medlem ....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Sagen kommer ikke til at dø i stilhed. Og det er en god vinkel at få DJ involveret.

Og ja - talentløshed og ond vilje styrer administrationen af det der kunne have været et på mange måder potientielt fornuftig lovområde.

9,3*57
9,3*57
Svar
#4
Du skal bare bede om aktindsigt i, hvilke våben de har registreret dig som ejer af. Det er ganske gratis og voila, så har du din kvittering.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hej Lasse
Smart! Da min kone også har smidt sin kvittering til haglsprederen ud prøver vi den metode med hendes.
Havde ellers overvejet at forære konen våbnet og så ønske mig det tilbage i julegave [Big Grin]. Så ku hun gøre det samme og vips havde vi både klaret kvitteringer og julegaver. Men så tænkte jeg - Faneme nej - tager slagsmålet om de 200kr. Såhar jeg rent mel i posen og tid til skriverierne har jeg også[}Smile][}Smile][}Smile][}Smile]

9,3*57
9,3*57
Svar
#6
Det første der sker når jeg får en kvittering eller en tilladelse er, at jeg scanner papiret og sender en kopi i en mail til mig selv. Så ligger den i "skyen" og bliver ikke væk. Papir forsvinder alt for hurtigt nu om dage [xx(].

Jeg er godt klar over, at et scan bare er en kopi, og ikke en original, men det betyder alligevel at man kan sandsynliggøre sin retmæssige besiddelse af våbnet hvis alt andet svigter.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg gør det med mine kvitteringer, at jeg uploader dem til e-boks. Det samme har jeg tænkt mig at gøre med mine tilladelser.

Tak for, at I mindede mig om det[:X]

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#8
Har nu fået kvitteringen med posten. I følgebrevet anfører ACØ at de 200kr vil blive tilbagebetalt! Fint nok![Big Grin]

Kan oplyse, at jeg kort efter mit oprindelige indlæg var i kontakt med DJ og forklaret dem mit syn på juraen. DJ ville kontakte ACØ. Det har åbenbart virket. Eller også er ACØ ved at komme i bedre form.

Men ærgerligt at en offentlig myndighed programmerer systemerne først og tænker bagefter.

9,3*57
9,3*57
Svar
#9
Vekselpibe og lyddæmper forlanger de også 200 kr for at forny.
Svar
#10
@unknown:
Ja og argumentet er at det er en "tilladelse". Dermed giver lovgivningen mulighed for at opkræve gebyr for genudstedelse uanset det nok aldrig har været lovgivers intention. Det samme vil gælde genudstedelse af andre gratis tilladelser, f.eks. samlertilladelser til blankvåben. En kvittering er ingen tilladelse, blot et bevis på at du har foretaget den lovpligtige anmeldelse af at du har erhvervet et haglvåben. Ordkløveri - jada[}Smile] - for loven forlanger jo at du skal kunne fremvise kvitteringen lige så meget som en tilladelse.

Og lad nu være med at forvente logik og sammenhæng i tingene[B)]

9,3*57
9,3*57
Svar
#11
Hvordan endte du med at få kvitteringerne igen? Måtte du udfylde noget for det?

(Jeg er nemlig noget I tvivl om jeg har alle mine stadigvæk [Sad!])
Mvh

Niels.
Svar
#12
@NielsM
Ja jeg skulle dengang gå ind samme sted på politiets hjemmeside hvor man bestilller en erstatningstilladelse. Møgbesværligt at finde men giv ikke op. Den gang forlangte de fejlagtigt også en samtykkeerklæring - ved ikke om de er kommet til fornuft på dette punkt men da de accepterede en 7 måneder gammel kopi kan det være, at de ikke længere lider af denne vildfarelse. Se dog forslaget om at bede om aktindsigt ovenfor i denne tråd. Dette kræver blot en mail eller et gammeldags brev til ACØ og kræver ikke noget som helst andet end at de kan fastslå din identitet.
God kamp [Wink]

9,3*57
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)