Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vaccumpumpe og stabiliseret træ
#1
Hej formænd
Jeg er ved at rode lidt med tanken om at producere stabiliseret træ til bl.a. knivskæfter
På sigt kunne det være fedt at lave forsøg med skæfter også, men man skal kravle før man kan gå er der nogen kloge hoveder, der engang har sagt. [Big Grin]
til formålet skal jeg anvende en vaccumpumpe. Jeg overvejer en gammel pumpe fra et malkeanlæg, men jeg er sku lidt i tvivl om der er nok sug i sådan et bæst (Eller måske for meget faktisk). Er der nogen af jer kloge hoveder der har erfaring på området, kender til processen og sidst men ikke mindst kan supplere med oplysninger om hvor man kan købe "kemikalierne" til processen. Det er nemt nok bare at bestille i staterne, men jeg vil gerne om man kunne slippe for at skulle bestille grej over vandpytten.
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Hej Klokker

Har et anlæg du kan låne, det står alligevel og samler støv

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#3
Cool, hvor stort er det??

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#4
Jeg har leget lidt med samme ide, at få et vacuumkammer fra http://www.bestvaluevacs.com/

Og måske en vacuumpumpe, hvis ikke jeg bruger min vacuumpakke-maskine som er født med dobbeltpumpe for større kapacitet og netop har et udtag der muliggør at suge vacuum i andet end bare maskinen.
De har også vacuumpumper, og også i 220 Volt. Men en dedikeret vacuumpumpe er nok det bedste, da de er beregnet til længere drifttid.

Spekulerer nemlig på at benytte vacuumkammeret til at trække fugt/m.v. ud af isbjørnekløer, og luft ud af knogler/øvrige materialer, og dernæst stabilisere det med klar akryl eller klar epoxy af en art, hvor vacuumpumpen er god til at få akryl/apoxy'en helt ind i materialet med.
Dette enten til knivmageri, eller til fremstilling af smykker i ben/isbjørnekløer/barde eller andet. Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Jeg har stabiliseret og "bygget" masser af forskellige materialer med vacuum ..

Jeg har købt en rigtig oliebaseret "high Vacuum" pumpe fra det samme sted i UK hvor jeg får min ting til at "lege" med Carbon-fiber og epoxy ..

Jeg har lavet "micarta" af alskens sjove ting . f.eks. twist, Denim, læder, titanium dreje-spåner og hvidt tyndt lærred (bliver til kunstigt elfenben..

Til stabilisering vil jeg anbefale enten Acryl eller "infusion grade Polyester" som er ekstremt tyndtflydende, og som i modsætning til epoxy er UV stabilt (bliver ikke nedbrudt af sollys)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Bliver Epoxy nedbrudt af sollys??
I givet fald, skal man så holde sin Carbondæmper i skyggen ?, eller kan man godt risikere at tage den frem i lyset [B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#7
Det er da ligegyldigt n a. Jeg går kun på jagt om natten, og så kraftigt er lyset fra foderpladsen alligevel ikke [Big Grin][:p][:X]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Jeg har en oliebaseret "High Vacuum" pumpe du kan låne.
Jeg tror faktisk, at en malkemaskine vakuumpumpe sagtens kan gøre det - den kan godt suge ned til 0 Bar (absolut)
Der er jo stadig fuld "molekylemasse" som vi suger væk med en "High Vacuum" pumpe - (vi suger ned til -10 i 4. - det er meget langt ned, der er ikke mange molekyler tilbage), men om det har noget at sige ved almindelig stabilisering ????? tror det ikke.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
ang Vacuum pumper ..

Jeg har set masser af eksempler på personer der har forsøgt sig med diverse "contraptions" inclusive kompressorer fra køleskabe.. o. m.a.

De kommer næsten altid til at slås med for svagt vacuum når de skal lave tingene i Carbon ordentligt .. (pinholing - bobler , bridging over kanter o.s.v.)

Mine forsøg med stabilisering begyndte også med diverse "improviserede pumper" men rigtigt gode resultater fik jeg først da jeg købte en ordentlig pumpe----

Og jo -- Almindeligt Epoxy OG det "extra varmebestandige" som A-Tec bruger i deres Carbon dæmpere bliver nedbrudt langsomt af UV(sollys)

MEN: De har dog læst lektien og ved at man bare skal give ydersiden en gang 2-komponent Polyurethan lak -- med UV filter (Skibs eller Autolak)[^][8D]

Jeg kan i øvrigt se på min A-Tec Carbon dæmper at de har slebet yderrøret så langt ned udvendigt at de har slebet ned i selve fibrene .. Det er normalt en "No Go" da man risikerer at bryde de yderste fibre, og nedsætte styrken .. Man må håbe at de ikke har været i gang på indersiden også!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Happy. kan man suge fugten ud af isbjørne kløer og erstatte det med acryl ? I så fald, kan man gøre det samme med moskus pandebrask ? Jeg har hørt at det ikke kan lade sig gøre [V]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#11
Lani.... ingen ide... det var det jeg spekulerede på at prøve.
Nogle ganke kan isblørnekløer have lidt "fugt"/væske i kernen af den mørke negl-del, tænkte man kunne varme det op og suge vacuum så det nemmere fordamper eller er nemmere at tørre og erstatte det med acryl/klar epoxy for at få en isbjørneklo som er mere glinsende og vedligeholdelsesfri.
Nogle gange skal man pudse isbjørnekløer lidt for at holde dem pæne.

Så er pt på tankestadiet som vinterhobby, og fandt kun US løsninger, men den engelske kan også bruges Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Måske som du skriver varme det op, prøve at ovntørre det og så direkte over til vakumstabilisering [?]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#13
Acryl er det bedste til at stabilisere ben, knogler og horn-dele (klør)

Det skyldes at Acrylen bedre kan binde selvom der skulle være lidt fedtstof til stede i materialet.

M.h.t. udtørring, så behøver man ikke varme emnet op, men kan fint nøjes med vacuum ved normale temperaturer, enhver form for fugt vil fordampe i ordentligt vacuum, og blive suget ud af pumpen.

Man kan faktisk med fordel sørge for at emnet er meget køligt /koldt, da det giver mindre risiko for at det deformerer under udtørringen.

Jeg ville IKKE opvarme sådan noget som bjørne-kløer --

Jeg har med stort held stabiliseret Impala-horn "indefra" ved at udbore dem og fylde dem med epoxy

Vildsvine-tænder kan også fint stabiliseres med epoxy (hvor man traditionelt har fyldt dem med voks eller stearin for at undgå udtørring..) Jeg voksede dem udvendigt, så der ikke løb epoxy ud gennem eventuelle revner.
Hvis det skulle ske kan epoxyen let poleres væk, det er meget blødere end tanden.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Tænker nu også højest på 60-80 grader, når jeg siger "opvarmning", hvilket ligger under den temperatur hvor sådanne materialer bliver bløde eller egentlig deformerer.
Og tænkte at bruge vacuum som et led i at få kloen udtørret.

Mit oprindelige link (bestvaluevac) er bare resultatet af en hjemmeside jeg fandt spændende - som dog ikke har løsninger med mulighed for vacuum-infusion, men det er forholdsvis nemt at lave, da det kun kræver en gennemføring af en slange, en god udskiftelig slange og en slangeklemme, så man kan mixe epoxy/acryl/whatever udenfor kammeret, og suge det ind.
Det var den process jeg tænkte på i hvert fald.

Alternativt kan man naturligvis dumpe delen i færdigblandet produkt, suge vacuum så luften bobler ud igennem produktet.
Ved ikke lige hvad jeg ender med Smile

Det kommer nok også an på produktet jeg ender med.

Men tror det er noget jeg vil gå videre med - skal lige have nærstuderet den engelske side - og se om de kan sende til Grønland også.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)