Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kikkert til Sako 222
#21
Jeg opfatter .222 som et "præcisions-instrument" til mindre vildtarter..

Til gengæld mener jeg ikke at en .222 har energi til at være sikker på råvildtet ud over ca. 150 meter .. Så der har man næppe brug for over 9X forstørrelse ..

Da jeg havde .222 sad der en Millet 4-16x44 i en original Steyr svingmontage på riflen .. det var lige før den kikkert var for stor til den lille Steyr SL .. men jeg brugte også den riffel til ræv og skarv-regulering på noget længere hold end til råvildtet...

På en Vixen vil en 4 - 1X x 4X være perfekt .. men køb nu en god kikkert med godt glas, det fortjener både riffel og kaliber ..[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#22
Kan vi komme ind på skudafstande til råvildt med en 222.
Er 150 m max. skudafstand, eller hvad er jeres erfaring jer
der har en 222 eller jer der har haft en, jeg høre gerne nærmere
Basse

Hvorfor skyde rådyr med hagl, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#23
Der er rigtig meget der kan gå galt på 150 meters afstand når man vil smide 3 gram bly efter et dyr. Vind kan nemt flytte projektilet 10-15 cm. En pludselig bevægelse og så er træfzonen flyttet. Der er ikke meget "overskud" hvis kuglen ikke sidder lige i zonen, så som Dravis siger. Præcisions-instrument.
Generetl så syntes jeg det er spændende at komme tæt på dyret førend jeg skyder. Ikke fordi jeg skyder dårligt, men fordi jeg kan. Jeg er ikke ved at dø af sult så det er udelukkende min egen indre jæger som skal tilfredsstilles. Dog alt med måde. Langdistanceskydning er også fedt, og det kan være inspirerende at lære at tøjle en 222 på de lidt længere afstande. Men her er 223 meget mere udbredt. Har en kammerat som skyder rigtig godt med en alm 223 og kan lave rigtig fine serier på 230 meter. Personligt så bruger jeg altid jagtkaliberen til jagtfeltskydning. Det er ikke pral det drejer sig om, men om at kunne placere et godt og dødbringende skud på den afstand som jeg har valgt at skyde på. Så træn med den kaliber du vil skyde med på den afstand du vil skyde ud til, på bukkeskive eller ræv. Det giver rigtig god forståelse for om det er svært eller nemt at slippe kuglen.
Svar
#24
Min "overgrænse" m.h.t. .222Rem og Rådyr er dikteret af hvor meget energi der er tilbage på afstande over 150 m --

en 55 grains SP er under 900J på den afstand ... bevares, med en præcis pacering vil det fungere fint, men der er ikke meget plads til småfejl i kuglens placering, eller en dum vinkel ..

kommer man ud på 200 m er man reelt i .22magnum området m.h.t. energi .. og kuglens placering er endnu mere kritisk .. schweiss bliver der ikke meget af .. ([V]) med en hastighed derude på under 650m/s kan man også få problemer med dårlig expansion af kuglen ..

Ræve og krager kræver et meget præcist skud, men langt mindre energi, så der "rækker" .222 fint ..
Jeg har nedlagt mange ræve, krager, måger og skarver, samt et par gæs med .222 på afstande ud til 250 m ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Det vil sige, at man helst ikke skal over 130 m med en 222
til rådyr, og ingen vegetation i kuglebanen, jeg har læst på dette
forum at, en 222 har svært ved at stabiliser projektilerne over 55 Gs
hvad siger i 222 skytte om det
Basse

Hvorfor skyde rådyr med hagl, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#26
Det er jo pibens stigning som bestemmer hvor tung en kugle den kan få afsted. Du er nu ved at efterspørge kaliber 223. Hvis du vil op i vægt og ramme på større afstand.
Svar
#27
en Sako 222 har vel en stigning på 1:14
og vil det ikke være 55 gs der max for den, eller hvad siger
i 222 skytter
Basse

Hvorfor skyde rådyr med hagl, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Basse

en Sako 222 har vel en stigning på 1:14
og vil det ikke være 55 gs der max for den, eller hvad siger
i 222 skytter
Basse

Hvorfor skyde rådyr med hagl, når man kan skyde dem med riffel.



150m er nok den max. tilraadelige afstand. Jeg har dog skudt bukke ud til 175m (dengang jeg ikke var belasted af unoedvendig viden om anslagsenergi m.v.), men som naevnt ovenfor kniber det med energien paa de afstande. Du skal ikke regne med at den kan stabilisere projektiler over 55 grs. Min skyder rigtig godt med 50 - 55 grs., men rimelig skidt hvis jeg gaar til 60 grs. Den kan heller ikke skyde med rene kobberprojektiler i 50 - 55 grs, da de er laengere i forhold til vaegten og derfor heller ikke kan stabiliseres.

Der sidder ioevrigt en aeldre 4 x 36 staalroers Svarowski paa den som passer godt i stoerrelsen og giver rigelig forstoerrelse til normale skudafstande. Jeg har haft en stoerre variable Zeiss 3.5 - 10 X 50 kikkert monteret, men pillede den af igen da den var ude af proportioner til den lille elegante riffel.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#29
Tak for alt jeres info, så jeg vil holde mig til de lette kugler,
under 55 gs. og få en lille kikkert monteret på riflen
glæder mig til at komme på skydebanen,
venter stadig på våbentilladelsen fra våbenkontor vest,
nu er det 8 uger siden jeg søgte om tilladelse , de har bekræftet at
den er modtaget,
Basse

Hvorfor skyde rådyr med hagl, når man kan skyde dem med riffel.
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#30
Jeg har selv monteret en Leupold vxr 2-7x33 på min Sako 223Ai det er et sødt sæt sammen
Svar
#31
3-9x36 swarovski eller Zeiss. Jeg synes de passer helt perfekt på en 222 Sako, men det skal være ældre modeller, da jeg synes de nye er for store og skrumlede.
Svar
#32
Skudafstande med en 222.

Tjaa, jeg skyder uden betænkeligheder råvildt på 200 meter med min (55gr Hornady SP), og de dør faktisk af det.
Der er for øvrigt også altid gennemskud.

Men hvad ved jeg, har jo "kun" skudt 200+ stykker råvildt med min lille 222er, hen over de sidste 25 år.

Der sidder for øvrigt en Leupold VX-2, 3-9x40 på min og den passer fint til alt hvad den har mødt indtil videre.

Sonny
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Skudafstande med en 222.

Tjaa, jeg skyder uden betænkeligheder råvildt på 200 meter med min (55gr Hornady SP), og de dør faktisk af det.
Der er for øvrigt også altid gennemskud.

Men hvad ved jeg, har jo "kun" skudt 200+ stykker råvildt med min lille 222er, hen over de sidste 25 år.

Der sidder for øvrigt en Leupold VX-2, 3-9x40 på min og den passer fint til alt hvad den har mødt indtil videre.

Sonny



Hvad vil du skyde den gennemsnitlige flugtafstand til for råvildt med 222?

Jeg har en 2-10x40 på min 222 og det er en fin størrelse. Jeg overvejer dog noget mindre, f.eks. en leupold 2-7x33,
Ja jeg har leget med tanken om åbne sigtemidler, men jeg synes dog stadig det er noget usikkert, når man ikke træner det så meget.
Svar
#34
De løber typisk mellem 0 og 15 meter, men jeg ynder at sætte kuglerne lidt højt på bladet.
Hjertekugler eller lungekugler giver de typiske 30-50 meter.

Med andre ord ingen forskel om jeg bruger min 6,5x55, 308 eller 9,3x62, dyrene løber Ca. lige langt med ens placerede kugler.
222ern giver ikke så meget sweiss, men den har altid givet nok til at jeg har kunne finde dyret uden hund.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)