Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobberhagl
#1
Hvad er forklaringen på, at man ikke anvender kobber til haglpatroner?
Kobber vejer mere end jern.
Det er deformerbart i modsætning til visse 'skovhagl.'
Det irrer javist, men jern ruster.
Det vil give aflejninger i piben, men det er da simpelt at fjerne igen.
Kobber er dyrere end jern, men formentligt langt billigere end Bismut, Wolfram osv.

Nogen bud?
Svar
#2
Det gør man også, både i Tyskland, Frankrig og Italien.
Se her http://pointingdogblog.blogspot.dk/2015/...-shot.html
Svar
#3
ja, det viser så at de findes, men hvorfor er de så ikke rigtigt slået igennem herhjemme?
Svar
#4
Det virker da som et oplagt alternativ. 32 gram kobberhagl koster ca. 5 kr hos siarm, så det er ikke voldsomt dyrt.

http://www.siarm.com/product_info.php?cP...e510e3fb5a

Kobber er ca. halv så blødt som stål og dobbelt så hårdt som bly. Massefylden ligger også lige i mellem.
Svar
#5
Det kunne da være spændende at prøve patroner med kobber-hagl. Er der nogen der har prøvet dem i praksis?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Objektivt spørgsmål. Er de lovlige til jagt i Dannark?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Objektivt spørgsmål. Er de lovlige til jagt i Dannark?



Ja
Svar
#8
Det er alle haglmaterialer, på nær bly, vel...?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Altså alt der opfylder krav til m/sek og vægt samt haglstørrelse.
Svar
#10
Hvis kobberhaglene alene til en patron koster ca. 5 kr., så ender en kasse patroner vel med at koste minimum 250 kr.
Er der ikke også noget med at kobber heller ikke er så sundt at indtage?
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Hvis kobberhaglene alene til en patron koster ca. 5 kr., så ender en kasse patroner vel med at koste minimum 250 kr.
Er der ikke også noget med at kobber heller ikke er så sundt at indtage?



Kobber kan være skadeligt.

Men skal man af med 10 kr pr. skrald for en patron, der er marginalt bedre end stål og lidt dårligere end bly, så tror jeg ikke det bliver et hit.

Rottweil laver ellers en kobberpatron med 34 gram hagl i 12/70. Jeg savner generelt 12/70 patroner med 34 el. 36 gram hagl. Jeg synes der er for meget fokus på hastighed. Min erfaring siger mig at højere haglvægt (og dermed bedre dækning) har en bedre effekt end højere hastighed.
Svar
#12
Massefylde for metaller
Stål:-- 7,8
Kobber; 8,9
Bly:--- 11.3

Kg pris
Stål: ca kr.5,-
Kobber: ca kr. 50,-
Bly: ca kr 12,-

Materiale pris pr 34 grams patron.
Stål 0,17 kr
Kobber 1,70 Kr
Bly 0,41 kr
Ved fremstilling af hagl vil selve fremstillingsprocessen være klart dyrest ved stål og kobber, i forhold til bly


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor mange synes at en JAGT haglpatron ikke rigtig må koste noget, jeg selv bruger en mindre formue på jagtleje, jagtrejse, udstyr, m.m. hvert år, den haglpatron jeg bruger er den som går bedst i mit haglgevær, og så er jeg egentlig ligeglad med om den koster 2 eller 10 kroner pr skud, lad os sige at man bruger 200 skud på jagt hvert år af 10 kr = 2000 kr.det vil jeg gerne betale for at jeg ved at jeg har det bedste værktøj og det i så fald kun er mig selv jeg kan sparke i røven, hvis der ikke bliver leveret vildt i hvert skud [:o)]

just my 10 cents [Big Grin]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#14
Jeg kan godt følge dig Ejvind, men det jeg ikke forstår her er, hvorfor man ikke rigtigt har muligheden for at vælge kobberhagl herhjemme.
De vil naturligvis blive dyrere end stål - det vil alle alternative haglpatroner.
Jeg mener bare, at de vil kunne laves bedre end stål og billigere end alle andre alternativer.
Svar
#15
Hej
Problemet med kobber hagl ville være i de skove hvor der er store løvtræer, hvis og når man ville ramme et træ så vil man få en misfarvning i stammen det vil give en blå – grøn farve i stammen så kan den ikke bruges til finer eller andet i industrien, om det er usundt i små mængder ok der er så meget der er usundt vin – øl - ost alt i for store mængder er usundt.
Kobber er bløde så værktøj høvle save mf. Ikke kommer til at lide overlast !!!!!!!!!!!!!

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)