Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudtvalg - Afrika
#1
Hej!

Jeg skal lade til en kammerat, der skal til Afrika. Han skal bruge sin 308'er, og det er jo egentlig straight forward...men kom til at tænke på krudtet og dets temeperatur-stabilitet. Hvad er jeres erfaringer? Jeg har ladet mig fortælle at VV er mere stabilt i varmt vejr end feks Norma.... Jeg kan ikke finde nogen artikler der fastslår dette , kun enkelte påstande.

J.
Svar
#2
En simpel metode er at bruge langsomt krudt .. Langsommere krudt har generelt større temperatur-stabilitet.

Hodgdons "mellem-riffel" krudttyper regnes for meget temperatur stabile.

F.eks. "Varget"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Godt tip - tak for det!

J.
Svar
#4
Faldt lige over mine egne notater fra en test af Reloader-15, Rhino-15 og Norma N203B Som alle er det samme krudt ..[8D]

Der kunne jeg i min 6,5x55 måle følgende:

10 skud med N203b ved ca. 10 Graders varme.. (Målt med digitalt thermometer i ammo-kassen:

Gennemsnit: 905 m/s Extreme spread: 8 m/s Tryk: 4008 Bar

Målt ved 35 grader C. ammotemp:

Gennemsnit 912 m/s Extreme spread 11 m/s Tryk 4035 Bar

Tilsyneladende en svag trykstigning over de ca. 20 graders forskel.

Sammenlignet med de tal man kan læse diverse steder på nettet er det meget lidt.

Der ligger nogle tal på Hodgdons hjemmeside .. de svarer faktisk meget godt til det jeg målte .

Varget og H4227 er i en klasse for sig, hvis man skal tro på Hodgdon .. [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Nu er Afrika jo et stort kontinent med meget store forskelle i temperaturen.
Stedet, og ikke mindst højden på destinationen betyder meget. Jeg har været på jagt i Afrika, i deres vinter, hvor vi var iført lange underbukser og tyk trøje, og hvor temperaturen ikke kom over 15 grader, men hvis han tager afsted i vores vinter, altså deres sommer, kan temperaturen godt komme over det vi er vandt til.

Med hensyn til ladedata har jeg aldrig taget højde for temperaturstigninger, og Dravis' målinger viser da heller ikke noget problem hvis du bruger en kvalitetsriffel. Patronfabrikanterne ved heller ikke hvor deres patroner bliver brugt.

Jeg tror det er en reminiscens fra dengang patroner var ladet med cordit, som var langt mere temperatur følsomt end moderne krudt.

Så tilbage er kun at ønske ham knæk og bræk.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
Tak skal I have!

Jeg lader 180gr Nosler Partition med Norma 202 - så må vi se hvordan det går... :-)

Jacob
Svar
#7
Varget er et godt valg.
I en forbrændings liste paa 172 forskellige krudt typer fra hurtigst til mest langsom er det # 117.
N 202 er ikke paa listen, men maaske fordi # 115 & #116 mangler. N203 er # 124.
Jeg bruger selv enten H380 som er #130 eller H414 som er # 133. OG Varget.
H
Hogmeister
Svar
#8
Hvem sælger Varget i Danmartk??
Svar
#9
Hej Jamo
Hvorfor så tung en kugle i 308W ? Det kan godt være jeg får høvl nu af andre, men jeg mener ikke den kugle egner sig til Afrikansk vildt.
Anbefaler en Barnes TSX/TTSX 165gr, Hornady GMX 165gr og Nosler AccuBond i 165gr eller 180gr hvis du kan komme op i fart.
Ved Nosler Patition er der ikke meget kugle til at lave sårkanal i dybden og på udgangssiden når den har smidt forenden, Afrikanske dyr er mere skudstærke end dyr fra norden.
Jeg udtaler mig bare ud fra det jeg selv har set der nede.
Jeg har en bekendt som har levet der nede i flere år, han skulle holde bestanden af flere arter nede, han sværmer til Blasers CDP kuglen, men den er ikke nem at skaffe mere (tror den er udgået)
De PHèr jeg kender der nede, hader eftersøgninger, jeg siger det kun som et godt råd.

Første gang jeg skulle til SA spurgte jeg en ekspedient i en af de jyske våben butikker, hvilken kugle jeg skulle bruge der nede, han anbefalede mig en 180gr Nosler Patition. Da jeg kom hjem var jeg i butikken igen, der spurgte jeg hvor meget vildt han havde skudt med den kugle i SA, han rettede det til at jeg skulle have brugt en 165gr kugle, men han havde aldrig, været der nede selv.
Han sagde "hvis den kan skyde det meste i Tyskland kan den vel også i SA og grinede" han vidste jeg havde en 3006 og så sagde han "en 308W kan det samme som en 3006" og så grinede han igen.
Det er slut for mig at lytte til en ekspedient.
Jeg siger ikke at de kugler jeg har anbefalet er de rigtige, men jeg har set de kugler jeg har anbefalet, at de virker.
Jeg har selv skudt med 7mm Rem Mag Oryx kuglen fabriksladet, den eneste min riffel skød godt med, havde flere skud på vildt hvor kuglen ikke havde gennem skud.
De to sidste år har jeg skudt med 8x68S og så med CDP kuglen fabriksladet og jeg prøvede RWS Evolution.

Oryx kuglen i 7mm Rem Mag skød 11cm højre i SA på 100m end den gjorte her hjemme.

Mvh. Ole
http://www.oleholstjagt.com/
Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Gode råd der kommer fra @Maubla, man skal dog bemærke at man skal over 170gr kugle for at skyde Eland og en kugle som 180gr Mega gør det også.[Wink]

Selv bruger jeg SP kugler i 180gr i 300 Win og det giver ingen problemer[8D] heller ikke på drivjagt[Wink] Jeg ville evt bestille ammo på stedet PMP Elite (A-Frame kugle) eller PMP SP (SoftPoint) er produceret i Sydafrika.

Men hvor skal han hen??

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#11
Hej
De første to gange vi var i SA kunne folk ikke få lov til at skyde Eland med en 308W, vores PH sagde han ikke ville løbe 3 dage efter en anskudt Eland.
Der er sikkert skudt mange eland med 308w, men hos ham fik man ikke lov, men vi kunne låne hans 375H&H til det.
Han havde kun 270W og 375H&H og de to kalibrere kunne klare det hele i SA efter hans mening.

Min mening om Lapua Mega holder jeg for mig selv[Big Grin][8D].

Mvh. Ole
http://www.oleholstjagt.com/
Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#12
Når spørgsmålet var hvilken krudt i SA, skal man så ikke tænke singelbased krudt og ikke dobbeltbased krudt som mig bekendt er meget mere følsomt for temp udsving

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#13
Som afrunding på tråden (fra min side), kan jeg oplyse, at gutten med 308W og NP 180gr skød 15 dyr i 16 skud (ét fangstskud). Stort set alle dyr lagde sig i knaldet. Det var hovedsageligt oryx og hartebeast. De øvrige brugte hårde kugler (homogene/bondede) og måtte flere gange sende 3,4 og 5 skud efter dyrene.

180gr NP fungerer rigtig godt i 308W, fordi den lavere hastighed giver en mere kontrolleret fragmentation. Jeg ville aldrig anbefale denne kugle i 165gr eller lettere til denne type jagt, da hastigheden bliver for høj og sætter man det sammen med kuglens bløde konstruktion og vildtets bygning beder man kun om problemer. Lette kugler af den type vil simpelthent møde for stor modtand...

J.
Svar
#14
Rigtig dejligt at det bare virkede.

Men det tyder også på, at din kammerat er en noget bedre skytte, end de andre.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)