Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kobber i løbet
#1
Hvordan fjerner man kobberbelægninger i løbet og hvor meget betyder det, at belægningen er der?
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#2
Hej Michael

Jeg bruger selv en solvent (kan ikke lige huske mærket), som jeg hælder ud på en filtdup og trækker gennem løbet. Så lader jeg det stå og virke i ca. 30 min. og renser løbet med kobberbørste og rene filtdupper. Hvis du vil være sikker på at du har fået alt solventen fjernes kan du putte lidt vand på en filtdup og trække igennem løbet, da solventen er vandopløselig (ihvertfald den jeg bruger). Tilsidst trækker jeg løbet igennem med lidt olie.

Om ovenstående er den korrekte måde efter bogen, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Da jeg ikke bruger Barnes X eller andre kobberkugler, er det nok for mig, at bruge solvent en gang om året. Jeg har dog hørt fra folk som bruger Barnes X, at de er nødt til at bruge solvent efter helt ned til 20-30 skud, da det ellers går ud over præcisionen.

Mvh

Steen S
Svar
#3
Hej!

Jeg skyder en del med Barnes X i min 6,5x55 og jeg bruger kobber -solvent efter hver ca. 10 skud med Barnes X + de måske 50 "almindelige" tombak projektiler...
Jeg skyder også til tider med "moly" men aldrig uden en grundig rensning ind i mellem.
Jeg renser mine rifler hvergang de har skudt, med "Shooters Choice" eller Hoppes no. 9 og hvis der kommer en "klud" ud med blåt eller grønt på, så får piben en grundig omgang med "Bore-Foam" og efterfølgende rensning med "Shooters" og olie (Breakfree)
Hvis man blander Barnes-x og moly uden rensning går det helt galt, præcisionen falder til det rædselsfulde efter måske bare 9 stk Barnes X og 12 "moly"

Da jeg overtog min .222 fra min far havde den ikke været renset med "solvent" siden den var ny i 1986 !![:0] Det tog mig mere end 20 omgange med "Hoppes", "shooters" og "Bore-foam" at få "rene" klude ud af den... Jeg vil vurdere antallet af skud til ca. 500-600 med almindelige Tombak-kugler (mest Norma 4 grams) Jeg behøver vel ikke nævne at der kom en drastisk ændring i præcisionen..[8D]

Hilsner
Dravis aka: FMJ

P.S. jeg laver lige en tråd der hedder "hvordan renser i jeres våben"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
OK tak for rådet - jeg har skudt ca. 200 skud og kan konstatere lidt kobber i riffelgangen. Jeg skyder med Lapua Scenar, jeg ved dog ikke om kobberafsmidtningen kommer fra dem eller fra nogle andre typer ammunition jeg har prøvet. Foreløbig har jeg ikke observeret at det har nogen indflydelse på grupperingen - mellem 25 og 30 mm på 100 meter og ca 200 mm på 700 meter.
Jeg vil følge jeres råd og prøve noget Solvent (væmmeligt ord forøvrigt [Big Grin])
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
DONE - jeg købte noget der hedder Milfoam Forrest (bore cleaning foam). Al kobberen var væk i første rens (15 min.)
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#6
Hej!

Det er lige netop den jeg også bruger, når der er "blågrønt" på kluden, men man skal passe lidt på med det, da det er vandbaseret (og "salmiak-spiritus" som det hed i gamle dage) det kan påvirke piben negativt (pitting) hvis man ikke renser efter med et olie-baseret produkt og slutter af med våbenolie.

hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Solvent (væmmeligt ord forøvrigt [Big Grin])



Jeg bryder mig mindre om Insolvent [Big Grin]

Claus the Dane
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)