Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tanker omkring valg af riffel nr. 2
#1
Hej
Jeg er på udkig efter en riffel nr. 2 til at supplere min gamle Mauser 96 6.5x55.
Budgettet er maks. 4000 kr. evt. lidt mere hvis det er et godt tilbud.
Jeg har især haft kig på følgende:
- Nyere Mossberg
- Ældre modeller Sako/Tikka
- Brno mod 537 og 550

Særligt Brno tiltaler mig, men hvordan er kvaliteten af deres rifler?
Svar
#2
I det budget er der i hvert fald et godt svar: Tikka/Sako.
Svar
#3
Det er jo altid dejligt at fortælle hvad de skal købe for deres surt sparede penge.

Supplement til en 6,5'er: Sako/Tikka i 30-06, hvis det er op i størrelse og Sako/Tikka i 243W hvis det er ned i størrelse. Og så skift 96,ern ud til en Sako/Tikka riffel magen til den nye - senere.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Mauseren skiller jeg mig aldrig af med, det ligger helt fast.
Årsagen til at jeg vil have riffel nr. 2, er at jeg ikke hver weekend i bukkejagten vil fragte riflen mellem våbenskabet ved de gamle og mit andet jagtområde 100 km væk.
Tanken var enten en 308 eller 3006.
Øvrige krav til riflen er:
- Godt aftræk
- Lige så præcision som Mauseren(20 mm egenspredning på 100 m)
- Skæftet skal have nok stivhed til en Bipod

Jeg kan se at der skrives meget forskelligt om Brno, er det noget middelmådigt fra Østeuropa eller udemærket kvalitet?
Svar
#5
De ældre Sako/Tikka er der i hvert fald ikke meget i vejen med - heller ikke de lidt nyere CZ-modeller, idet de er kommet rigtig godt med efter moderniseringen af fabrikken.

CZ er måske ikke så fancy som mange andre våben og der er ikke mange misundelsespoint at hente på de almindelige jagt-modeller, men efter hvad jeg kan se her i Grønland, så holder de bedre til klimaet og brugen her i området - end mange andre. Så driftsikkerheden er rigtig godt med.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms
[br
Årsagen til at jeg vil have riffel nr. 2, er at jeg ikke hver weekend i bukkejagten vil fragte riflen mellem våbenskabet ved de gamle og mit andet jagtområde 100 km væk.



Der er lige noget med at alle dine våben skal opbevares i DIT våbenskab - alternativt ude af skabet fra dagen før til dagen efter det skal benyttes andet steds, f.eks en skydning.

Blot til orientering

--
FKF

ANNA
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by FKF

[quote]
Der er lige noget med at alle dine våben skal opbevares i DIT våbenskab - alternativt ude af skabet fra dagen før til dagen efter det skal benyttes andet steds, f.eks en skydning.

Blot til orientering

--
FKF

ANNA


Det passer ikke.

Man kan oplyse en anden opbevaringsadresse end sin folkeregisteradresse når man søger våbentilladelse. Altså for hvert våben for sig. Kommer man efterfølgende i tanker om, at man vil gøre det på den måde, kan man blot meddele politiet den nye opbevaringsadresse. Man skal dog være opmærksom på, at kun de der har tilladelse til våbnet må have adgang til skabet på den nye adresse. Det kan nemt være billigere at betale makkerens flerbrugertilladelse end at sætte flere skabe op.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Som der er sagt et par gange, gå efter en af de finske, så går der ikke længe før din mavser kommer i skammekrogen [Wink]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by simon-ms
[br
Årsagen til at jeg vil have riffel nr. 2, er at jeg ikke hver weekend i bukkejagten vil fragte riflen mellem våbenskabet ved de gamle og mit andet jagtområde 100 km væk.



Der er lige noget med at alle dine våben skal opbevares i DIT våbenskab - alternativt ude af skabet fra dagen før til dagen efter det skal benyttes andet steds, f.eks en skydning.

Blot til orientering

--
FKF

ANNA


Jeg har nu udemærket styr på reglerne.
Riflen har opbevaringsadresse ved de gamle hvor den står. Riflen står i mit våbenskab som kun jeg har nøgle til.
Hvad mener du da præcist at der skulle være ulovligt ved det?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

De ældre Sako/Tikka er der i hvert fald ikke meget i vejen med - heller ikke de lidt nyere CZ-modeller, idet de er kommet rigtig godt med efter moderniseringen af fabrikken.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Hvor ny skal riflen være for at være fremstillet på den moderniserede fabrik?
Svar
#11
Mener de fik den moderniseret for lige omkring 10års tid siden, måske endda lidt mere. Nok 10-15års tid siden.
Det eneste jeg lige kan finde er at man i 2005 omstrukturerede CZ fabrikken, så det skal nok passe at det er deromkring at man i højere grad overgik til CNC-produktion.

Husker ikke om de også skiftede model-numrene/navnene i samme ombæring, hvor de overgik til primært CNC-producerede emner.

Men tollerancerne og fabrikationen af delene er ikke til at tage fejl af - i dag ser våbnene ordentlige ud og er glat forarbejdede, hvor de godt kunne være noget grove og skarpe i kanterne førhen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Så er den Brno jeg har kig på, fra før moderniseringen. Hvis man kan leve med en middelmådig finish, er der så noget at udsætte på en ældre Brno(aftræk, præcision, holdbarhed osv.)?
Svar
#13
Overhovedet ikke.
De er holdbare. Og skulle du få brug for at knække nakkem på en middelsvær russisk kampvogn ved at slå den i nakken, så holder den nok også til det. I hvert fald når det er deres haglgeværer som jeg har haft mest at gøre med, men husker riflerne som lige så holdbare.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
kender ikke til brno rifler ud over at de skulle vær slid stærke, men deres hagl våben fx zh serien er formidabelskyder selv med en 301 og den har skudt 10000 skud ca i mine hænder og mange flere ved tidligere ejer og der er ikke det mindste tegn på slør i nu og så er det ellers også et pænt våben dog ikke et til 20000kr men jeg kan sagtens undvære et sådan våben Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Citat:quote:

Originally posted by FKF

Citat:quote:

Originally posted by simon-ms
[br
Årsagen til at jeg vil have riffel nr. 2, er at jeg ikke hver weekend i bukkejagten vil fragte riflen mellem våbenskabet ved de gamle og mit andet jagtområde 100 km væk.



Der er lige noget med at alle dine våben skal opbevares i DIT våbenskab - alternativt ude af skabet fra dagen før til dagen efter det skal benyttes andet steds, f.eks en skydning.

Blot til orientering

--
FKF

ANNA


Jeg har nu udemærket styr på reglerne.
Riflen har opbevaringsadresse ved de gamle hvor den står. Riflen står i mit våbenskab som kun jeg har nøgle til.
Hvad mener du da præcist at der skulle være ulovligt ved det?



Det fremgik ikke af dit første indlæg at du har 2 våbenskabe. Derfor gjorde jeg opmærksom på at DU skal eje skabet det står i.

Hvis du ikke ejer skabet, så havde det været ulovligt. Og reklamere med det på et åbent forum er ikke skide smart. Men nu har du jo efterfølgende oplyst at du har 2 våbenskabe, et hvert sted og så er alt jo i skønneste orden.
Det var blot min mening at hjælpe dig til ikke at gøre noget ulovligt----og skrive om det på internettet [8)]

--
FKF

ANNA
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by FKF

Det fremgik ikke af dit første indlæg at du har 2 våbenskabe. Derfor gjorde jeg opmærksom på at DU skal eje skabet det står i.

Hvis du ikke ejer skabet, så havde det været ulovligt. Og reklamere med det på et åbent forum er ikke skide smart. Men nu har du jo efterfølgende oplyst at du har 2 våbenskabe, et hvert sted og så er alt jo i skønneste orden.
Det var blot min mening at hjælpe dig til ikke at gøre noget ulovligt----og skrive om det på internettet [8)]

--
FKF

ANNA


Det forstår jeg godt og det er også fint du skrev og gjorde opmærksom på det hvis andre læser med.
Årsagen til mit måske lidt hårde svar, er jeg til tider godt kan være lidt træt af at det pr. automatik antages at man ikke har styr på reglerne og det hurtigt fjerner fokus fra det faktiske spørgsmål.
Svar
#17
En lille update
Jeg endte med at købe en brugt Titan 6 i 6,5x55 i stedet for nogle af de forslåede.
Sikringen sidder i mine øjen helt rigtig på den(som på en haglbøsse) og desuden er den markant lettere end en Tikka 595.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)