Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udvidelse af hylsterbund
#1
I forbindelse med test af nogle .300wm 210 grs Berger Hybrid Hunting VLD målte jeg (da jeg var hjemme igen...[:o)] ) på hylsterbunden - nærmere bestemt på bæltet. Hylsterne er engangsafskudte i en anden riffel end min. Jeg forsøgte mig med et mikrometer, men kunne ikke blive gode venner med det så jeg tyede til min skydelærer. Her kunne jeg på "uafskudte" hylstre måle 13,49, og på dem med kraftigst ladning imellem 13,51 og 13,52.

Det er jo en udvidelse, men skal jeg måle der, eller er det over selve bunden jeg skal måle? Og har trykket været for højt?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#2
Hej Yeti ..

Du kan ikke bruge måling på bæltet til noget fornuftigt..

Du skal måle lige OVER bæltet på hylstret, hvis det er med "mavebælte" [8D]

Det er vanskeligt at bedømme noget omkring trykket ud fra det du har målt, specielt fordi du har brugt en skydelære .. den har ikke høj nok gentage-nøjagtighed til at det rigtigt kan bruges til noget-

Man er også nødt til at have mindst 5, helst 10 hylstre afskudt med samme ladning i samme riffel, for at kunne bruge målingerne til noget.

DEr er en gammel tråd her på forummet hvor vi diskuterede det, oghvor jeg har målt sammenhæng mellem hylsterbunds-målinger og mit "Pressure-Trace" system..

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=22171

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
De 4 kraftigste ladninger har jeg 5 hylstre fra, og så har jeg 12 hylstre der ikke har været afskudt af mig.

Skydelæreren er en Mitutoyo Skydelære, Digital, 150mm ±0,02 mm, 0,01 mm opløsning, Digital - og den virker ganske nøjagtig. Når jeg forsøgte med mikrometeret så syntes jeg ikke at jeg kunne få det til at måle på samme sted på hylsteret. Her fik jeg svingende målinger på samme hylster. Jeg skal sikkert øve mig i at bruge det.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Hej Yeti,

Jeg overså lige at du ikke har helt nye uafskudte hylstre at sammenligne med ..

Hvis du ikke har det, kan du ikke bruge udvidelsen til noget!! Deformationen er PERMANENT -- og i dit tilfælde bestemt af afskydnigen i den oprindelige riffel!!

Det kan godt være at du kan måle en forskel på de "uafskudte" og dine "max-ladnings-hylstre" men de er allerede deformeret i forvejen, og siger altså intet om hvorvidt du er i nærheden af "max-tryk"

Skaf NYE hylstre .. mål de SAMME hylstre FØR du laver testskydning med din "max-ladning" og efter ... Så kan du få en brugbar indikation af dit trykniveau..

Alternativt: Giv mig al den info du har på dine hylstre, testladninger og hastighedsmålinger og pibelængde, så kan jeg lægge det i QL og se hvor du er i "niveau" [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Præcisionsmæssigt var der ret stor forskel - den kraftigste ladning havde en flyer og de sidste 4 skud kunne dækkes af et plaster.

Alle er 5 skudsgrupper.
3,0
4,7
3,4
0,9 (2,5 med flyer)

Hele projektet er et side projekt startet af lysten til at bygge en ladning op fra bunden og ikke bare gentage tidligere ladninger. Min normale jagtladning med 180 grs T-TSX giver bestemt ikke nogen grund til at lede efter noget andet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)