Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flere buejægere
#1
Eksplosiv vækst

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Det er ogsaa den ædleste form for jagt.
Jeg undrer mig blot over at der skal tilladelse til alle tre buer.
En bue er en bue. Her kræves der ingen tilladelse, blot et jagttegn, og det gælder ogsaa armbrøst.
H
Hogmeister
Svar
#3
Der skal ikke tilladelse til buerne, men tager man buejagtprøven med compoundbue gælder buejagttilladelsen kun jagt med compoundbue. Vil man gå på jagt med recurve eller langbue må man tage buejagtprøven med dem.

Da jeg fik dispensation til buejagt for snart 30 år siden var der nogle tosser der tog buejagtprøve med compoundbue fordi det var det nemmeste. De havde dog en meget stærk indre indianer, så de byggede langbuer og pile selv, og gik på jagt med det, hvilket var helt lovligt dengang.

Problemet var, at det kræver en langt større træningsindsats at gøre det forsvarligt, og den indsats ydede tosserne ikke. Så derfor lavede de noget snavs, og blev ret upopulære i buejægerkredse. Det gav jo hele den lille skare vi var dengang et dårligt ry.

Nu skal man bestå buejagtprøven med den buetype man vil gå på jagt med, og det sorterer de værste fra. Man må desværre heller ikke nedlægge kronhjort med bue mere, og det anser jeg for at være et større tab end det med buetyperne. Jeg ville sat#&%me gerne skyde en pil gennem hjertet af en dansk kapital frilandshjort!

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Til sammenligning kan jeg fortælle dig, Lasse, at her skal der ikke aflægges nogen prøver af nogen art, og du maa skyde alt, selv elg og bjørn med bue og pil. Der er kun restriktioner paa buens vægt (Den kraft hvormed den skyder, og pilespidsen)
Med andre ord, hvis du har et jagttegn kan du købe en bue og gaa ud i baghaven og træne, og naar du er dygtig nok gaa paa jagt, og hvis du er et fjols, kan du gøre det samme dag.
H
Hogmeister
Svar
#5
Det er et mægtig godt koncept at lave lovgivning ud fra. Frihed under ansvar.

Jeg bemærkede det samme om jagtreglerne i Grønland. Der var f.eks. ingen regler for hvornår på døgnet du må skyde, så hvis det er lyst må man skyde midt om natten. Er det mørkt kan man ikke skyde medmindre man er idiot, og de grønlandske lovgivere går ikke ud fra, at befolkningen består af idioter. Den danske derimod.....

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

de grønlandske lovgivere går ikke ud fra, at befolkningen består af idioter. Den danske derimod.....



Næææ nej .. DJØfferne VED at dem der gerne vil gå ud og snigmyrde uskyldige dyr, ER nogle idioter og kan man ikke FORHINDRE dem i deres "umoralske" gerninger, så kan man i det mindste gøre det så besværligt og omstændeligt at mange ikke "har overskuddet" til det bureaukratiske bøvl .. [V]

Hele øvelsen går ud på at få lagt ansvaret over på "nogle andre" --

@Hogmeister: Der kræves ikke nogen form for tilladelser til nogen form for buer i DK (Bortset fra armbrøst/crossbows) ... Du kan købe dig fattig i compound-buer , carbon-pile broadheads o.s.v. og skyde dagen lang efter skumplast-dyr i din baghave ..

Du må også fragte både bue og pile hvor du har lyst, og opbevare dem hvor du har lyst, de er ikke omfattet af våbenloven i DK-

For en del år siden havde jeg STORE problemer med at få lufthavns-personalt til at fatte at jeg IKKE skulle vise dem nogen form for tilladelser til den compound-bue og de jagtpile jeg havde med i baggagen på vej til England
[^]

MEN: det kræver et jagttegn OG en bestået bue-prøve at skyde en mus med buen ... [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Er mus nævnt i jagtloven?

Hmm jeg må hellere tage på forlænget weekend nu.
Svar
#8
@ unknown .. You may have a point there .. [:I][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Lasse: Jeg tror nu at hovedårsagen til de få restriktioner i Grønland er, at man ikke er i stand til, at håndhæve strammere regler. OG at jagten oftest foregår så langt fra andre, at ingen bliver generet af skud, der afgives, midt om natten.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)