Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MOA
#1
Hej VTF.
Nu er jeg jo stadig ny herinde..
Når man snakker skudgrupper/spredning med riffel så benævnes MOA ofte?
Hvad er det på godt dansk? hvad svarer det til på 100m med en 308 kugle?
Svar
#2
MOA = Minute Of Angle (altså 1/60 af en grad).
Tror de fleste der anvender det anvender det som begreb for gruppestørrelse, bruger 1" på 100 yards (91,4m hvis jeg husker korrekt).
Dette er dog ikke den korrekte størrelsesangivelse, frit fra hukommelsen mener jeg MOA svarer til 1,047" på 100 yards.

Det had været debateret herinde før, så prøv search funktionen.

Omregnet til mm på 100m svarer det til 29mm (29,1mm hvis de 1,047" er korrekt). de 29mm er så center to center, hvis du vil have yderkant til yderkan mo du selv lægge til, men husk at hullerne i skiven ofte trækker sig sammen.

Mvh. Loft
Svar
#3
@ LOFT du er korrekt, men sidste line i dit indlæg er vist hvad vi herovre kalder: Picking fly shit out of pepper, eller paa godt Dansk, som Odense5000 gerne vil ha` det Flueknepperi!
H
Hogmeister
Svar
#4
Man godt for selvtilliden når gruppen lige bliver den smule mindre Smile
Svar
#5
udstiller lige min manglende viden:
har hidtil troet at når vi snakkede om en riffel holdt træfningen inden for 1 moa , mente vi en tomme - ca 25 mm.
hvordan er denne opfattelse kommet fra [?]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Det kan være skiverne som i nogle tilfælde er delt op i 2,5cm felter?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

udstiller lige min manglende viden:
har hidtil troet at når vi snakkede om en riffel holdt træfningen inden for 1 moa , mente vi en tomme - ca 25 mm.
hvordan er denne opfattelse kommet fra [?]

mvh
Strom, naturgænger



jebs, ca. en tomme på 100 yards bliver til ca. 29 mm på 100 meter.

Så den med en tomme er god nok - du har blot ikke tænkt på at det er på 92-93 meter [8)]

--
FKF

ANNA
Svar
#8
@ ANNA
rart med en forklaring [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Er det ikke det som på dansk hedder et bueminut. Så vidt jeg kan gennemskue så beskriver det et cirkeludsnit, og dermed ikke en ret linje. Til skydning har det nu næppe nogen praktisk betydning.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Yeti: Du har helt ret MOA=Bueminut

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er det ikke det som på dansk hedder et bueminut. Så vidt jeg kan gennemskue så beskriver det et cirkeludsnit, og dermed ikke en ret linje. Til skydning har det nu næppe nogen praktisk betydning.

Mvh.

Yeti


Det er klart. Men du står i centrum af en cirkel med radius på 100 m og kigger på et cirkeludsnit på 1/21600 af en omgang ( 1/ 360x60). Derfor ligner cirkeludsnittet gevaldig meget en lige linie. Spørgsmålet her er hvor langt liniestykket er, og det er så 29 mm på 100 m afstand og 58 mm på 200 m. Når MOA kikkerter så oveni typisk klikker i 1/4 eller 1/8 MOA bliver det klart hvorfor livet er så meget nemmere med Mil. kikkerter.

En Mil kikkert klikker 1 cm på 100 m. 2 cm på 200m osv. Det kan min lille hjerne bedre huske ude på skydebanen [Smile]

Men det er såmænd nemt nok at huske, at hvis ens riffel konsekvent kan lave 5-skudsgrupper på 100 m der måler under 29 mm i diameter, så har man en sub-MOA riffel.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Jeg takker mange gange for de gode svar
29mm på 93m, det skulle være muligt at overholde, selv i en skydestok [Smile]
Er det også gældende for bukkens opsats, altså at den trækker sig sammen?
Synes de har en tendens til at være svundet ca 25% når man kommer ned til kræet[Smile]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Odense5000

Jeg takker mange gange for de gode svar
29mm på 93m, det skulle være muligt at overholde, selv i en skydestok [Smile]
Er det også gældende for bukkens opsats, altså at den trækker sig sammen?
Synes de har en tendens til at være svundet ca 25% når man kommer ned til kræet[Smile]



100 yards er 91,4 meter, og på den afstand er 1 MOA ca. 1" ikke 29mm.
De 29 mm er når du forlænger afstanden til 100 meter.

Mvh. Loft
Svar
#14
Duh, er det ikke lige det FKF skriver??
H
Hogmeister
Svar
#15
Faktisk hedder de oprindeligt Minute Of Arc (bueminut). [Smile]

J.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Duh, er det ikke lige det FKF skriver??
H



Jo og det FKF skriver, var det ikke ca. Det ham Loft skrev i første svar som du selv bekræftede.

Prøv nu at læse den post jeg quoter til, så tror jeg du forstår.

Mvh. Loft
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Odense5000

Jeg takker mange gange for de gode svar
29mm på 93m, det skulle være muligt at overholde, selv i en skydestok [Smile]
Er det også gældende for bukkens opsats, altså at den trækker sig sammen?
Synes de har en tendens til at være svundet ca 25% når man kommer ned til kræet[Smile]



NEJ, det eneste der vokser på bukken posthumt, er dens ører ;-)
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Er det ikke det som på dansk hedder et bueminut. Så vidt jeg kan gennemskue så beskriver det et cirkeludsnit, og dermed ikke en ret linje. Til skydning har det nu næppe nogen praktisk betydning.

Mvh.

Yeti


Det er klart. Men du står i centrum af en cirkel med radius på 100 m og kigger på et cirkeludsnit på 1/21600 af en omgang ( 1/ 360x60). Derfor ligner cirkeludsnittet gevaldig meget en lige linie. Spørgsmålet her er hvor langt liniestykket er, og det er så 29 mm på 100 m afstand og 58 mm på 200 m. Når MOA kikkerter så oveni typisk klikker i 1/4 eller 1/8 MOA bliver det klart hvorfor livet er så meget nemmere med Mil. kikkerter.

En Mil kikkert klikker 1 cm på 100 m. 2 cm på 200m osv. Det kan min lille hjerne bedre huske ude på skydebanen [Smile]

Men det er såmænd nemt nok at huske, at hvis ens riffel konsekvent kan lave 5-skudsgrupper på 100 m der måler under 29 mm i diameter, så har man en sub-MOA riffel.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Det var netop det der lå i: "næppe nogen praktisk betydning"

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
"næppe nogen praktisk betydning"

Hvad med 4 cm overslag på 100 meter og så holde lige på fra 0 til 200 meter - det burde jo være godt nok[Big Grin]

mvh og undskyld, Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)