Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opskrift på klejner
#1
Mange ting her i livet, når man ikke, bl.a at gemme opskriter fra den ældre generation.

Så derfor leder jeg efter opskrifter, til bl.a klejner, men også gerne til andet bagværk.

Så har i en i familien, der har gamle familie opskrifter liggende, eller stadigvæk har bedste eller oldeforældre der kan hjælpe, er jeg meget interesseret.

Håber at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Gær klejner eller Norske klejner?

Sheriffen er en haj til at bage.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 308Win, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
@Hesselager

Det er det gamle, der er vigtigt for mig, kan huske min farmor altid kogte klejnerne i svinefedt og brugte hjorttaksalt, aldrig gær.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Tror jeg har farmor's opskrift til at ligge...... =oP

Fa'ens, nu bliver jeg helt lysten til klejner - og for fa'en hvor jeg savner hende.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
@HappyNanoq

Sidder derfor og ærger mig over jeg ikke snuppede min farmor´s kogebog da der var bodeling, tænker på min barndom, alle besøg i hendes hjem, saltsild, guleærter, alt det hjemmebag der var op til jul, bare tanken på de æbleskiver hun lavede, alle dem med "låg" blev i køkkenet[Big Grin]

Tror at vi, denne generation stadigvæk husker alt dette, men desværre har tabt en del på gulvet, så derfor håber jeg der er andre der har gemt.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Skal prøve hos min mor på mandag.

Hendes vri´e fitter var klasse.

Schönauer

FOR ØVRIGT MENER AT JEG AT EU SKAL NEDLÆGGES
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Du får mormors opskrift på vanillekranse !
Men helt ærligt , det er ikke mange timer du kaldte de "moderne danske mænd" for kællinger ,og nu vil du så til at koge dej i svinefedt [Big Grin] Hvor herre bevares
Gå ud og fyr en GED , eller hvad du nu har på hylden [Big Grin][Big Grin]

Mojn Weide
Svar
#8
@Weide

Måske har du fat i noget,[?] skal lige finde en lettere løsning på maden, når du kommer i januar.[^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
Weide.... Du er ved dumme dig....![}Smile][Big Grin]!![}Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
@Rolin

Bedstemors Klejner (Ca 400 Stk)

3 hele æg
250 g smeltet smør
250 g melis
3 spsk piskefløde
reven skal af en citron
1/2 dl cognac (skal være af den gode)
ca 750g hvedemel
1/4 tsk hjortetaksalt
olie eller palmin til kogningen.

Æggene røres godt med smeltet afkølet smør, sukkeret drysses i. Det hele røres til det er hvidt og sukkeret ikke knaser mere. Fløde, citronskal og cognac tilsættes. Halvdelen af melet sigtes 2 gange med hjortetaksaltet og røres i lidt efter lidt. derefter tilsættes yderligere mel til dejen er fast. Den stilles koldt, udrulles på melstrøet bord, udskæres til Kleiner og steges i palmin ved 180 grader.

Ps. husk at smage på Cognacen undervejs[Wink]

Velbekomme

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#11
Jeg får fat i min oldemors opskrift i morgen,så sender jeg den til dig[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
@ ULG
Sluder og vrøvl , der skal noget mere end den smule modgang til at slå Rolin ud af kurs , han er hverken sart , tyndhudet eller pivet . Han er nok først ved at vågne rigtigt op nu [8D]

Mojn Weide
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)