Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fabrique d'armes united de liege 16/70
#1
Så er jeg endelig blevet færdig med min 16'er, den skal primært bruges til når jeg driver med hunden.
Selve bøssen kan jeg ikke finde noget brugbart om, desværre.

den stod mildest talt i elendig stand mange grimme buler og skrammer på skæftet, baskylen var blåneringen næsten slidt væk, løbet var bruneringen meget slidt, og der var slør i den, dog var løbende blanke, den blev købt sammen med et andet gevær som jeg solgte videre med fortjeneste så 16'eren har stået mig i 300kr.
jeg har desværre ingen før billeder! og det mangler et par billeder undervejs Sad

jeg kontaktede min bøssemager og hørte ham om ikke han ville hjælpe mig med at lave en ny hovedbolt samt brunere løbet, og det gjorde han selvfølgelig [Big Grin]
jeg skulle slibe løbet helt ned og polere det og tage det med over til ham, det gjorde jeg så
det kostede en del timer og smergellærred
[Image: 11393122_10204876366561972_2938275286418...cr50ng.jpg]
[Image: 11052865_10204931888349982_4638112564514...pcnwke.jpg]
så den færdig nedslibet.

Inden jeg tog der over var jeg lige ude og skyde med den, den var for kort så jeg skulle have den forlænget jeg havde skåret nogen skiver i pap passende til bagkappens for og tapet dem på og prøvede lidt frem og tilbage hvad der var den rigtige lænde så målte jeg samlede længde på det hele og tog til bøssemageren.
Da jeg var ovre ved ham lavede vi samtidig hovedbolten, det var faktisk meget nemmere end jeg havde regnet med og alle med en drejebænk, et skydelære, en dorn og en hammer kan lave det. Jeg har desværre ingen billeder af denne proces samt bruneringen.

Så er det blevet skæftes tur, jeg trak de buler ud jeg kunne med en våd klud og en stor loddekolbe resten måtte slibes væk, da skæftet var for kort til mig skulle den jo for længes, og blev enig med mig selv i at den skulle have en træ afslutning, altså ingen bagkappe [Wink]
jeg sleb skæftet og klodsen plan på båndpudseren og borede to huller i skæftet samt klodsen til et par dyvler og tørrede det så af med acetone for at lime det sammen med araldite.
[Image: forlaeligngelse%20start_zpsww4cttvq.jpg]
[Image: forlaeligngelse%20midt_zpsipzfzkj2.jpg]
så er den nogenlunde tilpasset.
det er svære og lave en man lige regner med, og det tager en del timer når man ikke er øvet!
så blev hele skæftet pudset fra korn 60- 1000 og så vådslibe i sprit fra 800-2000 da sprit fordamper hurtigere end vand, netskæringerne blev trukket op, det kræver meget mere øvelse i nu det blev okay men kunne godt have været meget bedre! bagenden skulle også have en og her havde jeg ikke noget gammelt og køre efter så der måtte fantasien komme ind, det blev en meget simpel løsning men er tilfreds [Smile]
så skulle metallet have en lille tur baskylen blev adskilt og alt poleret og samlet igen, så skulle den gamle blånering slibes af aftrækker, bøjle, toplukkernøgle og bundpladen for og blive bruneret, det blev gjort med koldbrunering fra schnell bruneriung det blev faktisk meget godt Smile
[Image: 12319200_10205964381721671_137241233_n_zpsgtjdyymy.jpg]
[Image: under_zpsxtiiolox.jpg]
det er lidt svært og se på billedet men bundpladen i baskylen er blevet bruneret og har samme farve som bøjlen Smile
[Image: baskyle_zpssb9rnmc0.jpg]

så blev det hele samlet og sat rembøjle på løb og skæfte, der var ingenting på før. Alt i alt er jeg meget tilfreds den står mig i ca. 1400kr. med prisen for geværet så det syntes jeg ikke er slemt for et gevær der er næsten som nyt nu. Den skal kun skyde med skovpatroner så den er blevet i sin originale boring 1/1 3/4 [Smile] det har taget næsten et halv år og lave det hele [:I] men tiden har været meget småt der er brugt ca. 40 timer i alt med prøve skydning osv. Smile

[Image: forskaeligft%20baskyle_zpslqj5mcd8.jpg]
[Image: skaeligft%20H_zpswjvwga5k.jpg]
[Image: skaeligft%20V_zpsoacignhh.jpg]
[Image: netskaeligring%20bag_zpsofxzdwrh.jpg]
[Image: loslashb_zps2rm0sywp.jpg]
[Image: alt_zpsjxm0wqvr.jpg]

nu mangler vi bare en invitation så vi kan blive indviet som makker par! [:p]

sidst dag hentede jeg to nye projekter, og i morgen skal jeg kigge på to mere, samt jeg har en riffel stående, så der kommer forhåbentlig snart flere opslag [Smile]

knæk og bræk
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)