Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Husqvarna M96 6,5x55 - ny pibe eller...
#1
Hej alle i dette fantastiske forum!

Jeg er nyjæger og har brug for et par gode råd! Jeg har anskaffet mig en ældre Husqvarna 6,5x55 jagtriffel, som egentlig er udemærket. Men jeg vil gerne have en større kikkert på, og så begynder bøvlet. Kærven på piben og vingesikringen er i vejen for en større diameter kikkert (end den nuværende 40mm). Hvad gør jeg? Holder jeg fast i riflen, og begynder at bruge penge på at få den tilpasset, med ny sidesikring og evt ny pibe (den nuværende er over 70 år gammel, men fungerer da). Eller skal jeg hellere sælge riflen til en anden nyjæger som den er, og købe en ny riffel? Prismæssigt kommer det let til at koste mig det samme...
Svar
#2
Kærven kan relativt let fjernes.

Læg et billede op så vi kan se hvilken type det er.

Hvis riflen ellers skyde fint er der ingen grund til at skifte pibe.

Hvis det er den originale 3 punkts vingesikring, så kan den byttes til en Böhler 2 punkts sikring (billig) eller en dyrere Dakota sidesikring a'la Winchester

--
FKF

ANNA
Svar
#3
Hej.

Jeg ville have købt en ny riffel, evt et starter kit ala http://huntershouse.dk/kat1876-Tikka/
Man kunne måske overveje en nyere brugt riffel, og så købe en ny kikkert i bedre kvalitet ala S&B, Zeiss, Leupold etc.

Personlig ville jeg vælge 308W, 30.06, 270W da de vil kunne dække alt vildt i Euro, også med blyfri.

K&B
Svar
#4
Tak for din mail. Hmmm kan ikke lige finde ud af at oploade et billede... Hvordan gør man det?

Citat:quote:

Originally posted by FKF

Kærven kan relativt let fjernes.

Læg et billede op så vi kan se hvilken type det er.

Hvis riflen ellers skyde fint er der ingen grund til at skifte pibe.

Hvis det er den originale 3 punkts vingesikring, så kan den byttes til en Böhler 2 punkts sikring (billig) eller en dyrere Dakota sidesikring a'la Winchester

--
FKF

ANNA


Svar
#5
Hej AndersTotBob

Hvor bor du i landet? Hvad har du tænkt dig at bruge på riffel( og evt. senere en kikkert?)
Mener at dette vil have stor indflydelse på dit valg / fravalg.

Michael
Svar
#6
Jeg bor i Vejle, og har vel tænkt mig at bruge max 10.000 kr. på riffel og kikkert. Mht. ny pibe eller ny riffel vil jeg gerne op i en større kaliber da jeg relativt ofte får mulighed for at skyde til vildsvin i Sverige og i Tyskland.

Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Hej AndersTotBob

Hvor bor du i landet? Hvad har du tænkt dig at bruge på riffel( og evt. senere en kikkert?)
Mener at dette vil have stor indflydelse på dit valg / fravalg.

Michael


Svar
#7
Vejle, så er der ingen grund til at tage til Sjælland for at handle.
Skov i Bording, Korsholm i Skjern, Østjysk i Hedensted er gode bud. Skov er nok lettest at handle med...
Jeg ville se på en 308 win, 8x57 eller 30-06. Så skulle du være dækket ind ( er ikke ekspert)
Kikkerten med min 50 mm linse og gerne lys( har prøvet med mindre og uden lys[xx(])

Knæk og bræk

Michael
Svar
#8
Du kunne også købe en brugt pibe af mig jeg har en M96 i kal 3006 til få kr. vi kan evt handle baser og ringe med.

Send en pm.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Hvad er din eksisterende kikkert?

En 40mm skal stå på ca. 6x, for at udnytte linsen maksimalt, hvor en 56'er skal op på 8x.
Udtrædelsespupillen skal være ca. 7mm i dia.(det lys der rammer ind i dit øje)

6,5x55 er indtil videre fin til Svin, i Sverige, og vil nok være det, i en rum tid fremover.
Den er så vidt jeg kan se, stadig god(lovlig) til Svin, i Tyskland, men har ikke fundet regler, der er nyere end 2003.

Skudplacering er vigtigere end energi, og rammer du godt med din 6,5'er så bliv ved med den, indtil du bare MÅ have noget nyt.

At smide en Timney(Buehler) sikring på, er en rimelig simpel operation. Med en smule snilde, så kan de fleste klare dette. Men er man det mindste i tvivl. Brug en våbensmed.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Hej ATB . Det skulle nok være muligt at montere en 8x56 kikkert , okularet er ikke så stort når det ikke er en variabel kikkert !.

Af med kærven og en ny montage , og hvis der er Weaver-baser på koster det ikke meget . Du ville kunne genbruge kikkert og montage til din næste riffel !.

Vejle-ådals jagtforening starter med riffelskydning februar alle lørdage 10-12 på vingstedskydebaner.

Kan du komme der , skal vi nok få dit problem løst [Smile].

Hilsen A-bolt
Svar
#11
http://opticswarehouse.co.uk/product/sch...hungarian/ . Så kan det vist ikke gøres billigere hvis det skal være nyt . En Meopta R1 3-12x56 rd kan du få for ca 6000kr i Tyskland . Brug bare en del penge på den kikkert , hvis den skal være god til natjagt , og spild ingen penge på den gamle riffel !. Montager koster fra ca 400-900kr .

Hilsen A-bolt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)