Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
carl gustav m96 fuldskæftet erfaringer??
#1
hej er kommet til at købe sådan en fin carl gustav m96 fuldskæftet i 6,5x55 [:I]
den står meget pæn i skæftet meget tydelige netskæringer og skarpe riffelgange, det plastik ude i enden er fint og uden skrammer,
den er monteret med en KAPS Asslar/Wetzlar 1,5-6*42 fin og tydelig kender dog intet til det mærke??
riflen er en gave til min far der i 30år har ønsket sig en fuldskæftet men aldrig fået taget sig sammen til at anskaffe sig en.
jeg måtte give 3000 for den sammen med to stk o/u hvor af den ene er en 12/76 singletræk, ejektor, løbsvælger meget fin Smile

men hvordan er sådan en riffel både godt og dårligt? Smile er det et fornuftigt køb eller har jeg dummet mig igen,
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#2
Min første riffel var sådan én. Jeg var også helt forgabt i fuldskæfte dengang, men jeg må indrømme at jeg blev træt af den. Den kunne godt samle skudgrupperne, men den flyttede rundt med dem på 1/2 x 1/2 m. I starten indskød jeg bare riflen hver gang jeg var på skydebanen med den, og derefter skød jeg fornøjet videre. Men efterhånden blev jeg betænkelig ved den, for jeg kunne aldrig regne med hvor 1. skud ville sidde. Så jeg solgte den igen i bytte for en Sauer 200/Carl Gustav 4000 og siden er jeg aldrig vendt tilbage til de fuldskæftede igen.

Måske var jeg bare uheldig, det kan jo tænkes dit eksemplar skyder fint. Hvis det er helt galt, går det vel ikke værre end at man kan save 20-30 cm af forskæftet og fritlægge piben. Så skal den nok opføre sig ordentligt.

Jeg kunne virkelig godt lide M96 låsen der spænder slagstiften når du lukker. Så skal du ikke kæmpe mod slagfjederen samtidig med du trækker hylsteret frit. Jeg kom til gengæld ikke til at holde af det gamle militæraftræk, så jeg fik et Boldt (eller var det Timney?) aftræk monteret. Dermed fik den også sidesikring, så jeg slap for at rode oppe under kikkerten efter vingesikringen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
hmm det lyder jo lidt mærkeligt har ellers hørt det er meget god præcision i dem?? kan de skyldes kikkerten eller montage?
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#4
Jeg tilskrev det forskæftet, som har kontakt med mundingen af piben. Du kan ikke fritlægge piben i en fuldskæftet riffel. Mit eksemplar pressede siden af forskæftet mod piben helt ude ved mundingen. Jeg forsøgte at slibe træet væk på det punkt, men der var så meget spænding i træet at det bare bøjede ind og blev ved med at sidde imod der uanset hvor meget jeg fjernede. Det var måske derfor. Jeg vil tro at en højere kvalitet af skæftetræ og forarbejdning kan gøre problemet mindre, men jeg ville altid være i tvivl om, om fugt og temperaturændringer har ændret træfpunktet, så jeg har bare undgået konstruktionen siden da.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
ja okay vil man ikke kunne bedde skæftet og slippe for problemet? på den her er piben fri fra skæftet ihvertfad indendørs Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
Pr'veskud den, og se om der overhovedet er problemer.

Nogle er heldige, og får en riffel, der skyder yderst præcist.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
sælger siger den skyder godt og han tog riffel prøven med den, jeg testskyder med den når jeg afhenter den Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#8
Min første riffel var også en fuldskæftet CG 6,5x55. Bestod riffelprøven med kun 2 huller i skiven. Det ene hul med et skud i, og det andet hul med 5 skud i. 20 mm imellem de 2 huller.

Og dette blev den ved med: Første skud sad altid 15-20 mm. højt.

Men blev skæftet vådt eller spændt forkert på, så den ikke var fritlagt hele vejen ud, så kunne den sprede 50-60 mm.

Men ellers en utrolig dejlig riffel med lav rekyl. Og derudover kort og brugsvenlig.
Og så er de billige og dermed et rigtigt brugsvåben, som gerne må få en skramme eller to. Kaldes vist "Patina"

Skød mine første 8 bukke med riflen. Den havde stadig et forbiskud til gode, da jeg solgte den.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#9
Og glemte helt at sige: Du har bestemt ikke dummet dig.

Min skød allerbedst med Norma Alaska 10,1 gram.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)