Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer STR & 130grs Norma DL ladningstest på 100m
#1
Jeg har nok været lidt skeptisk ift om 0.3-0.5grs ladetrin kunne gøre så stor en forskel i præcision ifm opbygning af præcisionsladninger. Jeg skulle blive klogere. En del faktisk.

Når man læser på diverse fora vides det ikke hvor ærlige og grundige folk er til at rapportere om rekyloptag, hvor ofte de har gentaget testen og tilbagemelding om de første resultater egentligt holdt i længden har ofte manglet.

Jeg har indtil nu kørt med Norma’s max opskrift (48.8grs N1214; COL 77.5mm) for 130grs Diamond Line projektil i min Sauer STR, og været nogenlunde tilfreds. Men der er altid plads til forbedringer, så jeg satte mig for at prøve dette hersens long range load development at 100 yds – dog på 100m i mit tilfælde.

Lavede 10 testladninger i 0.3grs steps ned fra 48.8grs, så der blev testet hhv 48.5, 48.2, 47.9, 47.6 og 47.3grs N1214. COL er sat til standard 77.5mm. En evt ændring af COL kommer som regel efter krudtmængden er bestemt. Ihvertfald iht de steder jeg har hentet viden.

Jeg har haft 3 testgange; Først 2 gange hvor jeg har skudt 1 treskudsgruppe af hver, og i dag har jeg skudt 4-skudsgrupper af de resterende testpatroner.

Indtil videre har 47.9grs været god/bedst (visuelt vurderet på monitor i skydetunnel-anlæg) hver gang og 48.2grs ligeså god en enkelt gang. Der har ikke ved nogen af de tre testsessions været papir imellem hullerne ved brug af 47.9grs N1214.

På figuren er grupperne nummereret i den sekvens de blev skudt.
Igen, og for tredje gang, er ladningen med 47.9grs bedst med 0,23moa som tilsvarer ca 7mm fra center til center for 4 skud.

Jeg er klar over, at jeg ikke har et statistisk signifikant resultat, men jeg har en foreløbig retning til den næste 600m skydning i Ulfborg d. 2. april 2016.

Jeg skylder stor tak til en erfaren formand, der har peget mig i denne retning. Han ved hvem han er. Tak.

Fire-skudsgrupper; Sauer STR 6.5x55.
[Image: STR%20Norma%20DL%20Test.png]

Testinfo.
"Nyt" 74cm Sauer 6.5 løb, kun coatede projektiler, skudt ca 500 skud.
Resten af riflen er fra 1989
Bushnell Elite 6500 4,5-30x50
Skudt over sandsække/rear bag
Sonic 45, 10 moduler, Max 8mm
Hylstre er ikke vejet - men har fået den store tur med halsdrejning (ens godstykkelse), annealing osv.

PS: De 4 skud nederst TV er noget test af en kort 30.06 Tikka og ikke relevant for emnet i indlægget.

Mvh Pete
Svar
#2
Det er lidt svært at gennemskue hvad du "går efter". Umiddelbart opfatter jeg det sådan at du går efter mindste gruppe. Visse er uenige i, at det er den rigtige vej, hvorimod man skal sammenligne flere grupper og finde en "node" der hvor tre grupper ligger i samme vertikale højde. Du kan godt få en lille gruppe i et ustabilt forløb, og den er ikke attraktiv. Se f.eks. mere her: http://forum.accurateshooter.com/index.p...=3814361.0

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Det bliver hurtigt en religionskrig, men jeg er fortaler [for] OCW (Optimal charge weight) metoden (Den fra Lasses link). En ladder test, som din, kan give dig en god ladning, men den kan være svær at genskabe eller den kan være følsom overfor ændringer.

OCW filosofien går på at finde en ladning som er mere stabil overfor variationer. Kort fortalt er det: Skyd 6 grupper med stigende mængder krudt af min 5 skud (Alm. ladder test). Find centrum af grupperne. Find derefter den gruppe hvor ændringen mellem forrige og næste gruppers centrum er mindst. Det er din ladning. Derefter fifler du med sættedybde for at få den mindste gruppe.

Ideen er at du nu har den ladning, som er mest tolerant overfor de variationer, der nødvendigvis må være i dine komponenter og afvejninger.

Når jeg får for meget tid vil jeg kigge på Optimal Barrel Time ideen.
Svar
#4
Jeg er abonnerer ikke på nogen genladningstro og tester før jeg tror [Smile]

Dette er allerførste trriple-testrunde hvor der er vel egentligt ladet op til en stigetest, som er skudt på 100 istedetfor 300m. Så noden, hvor piben "svirper" mindst ved projektilafgivelse er relativt svær at få øje på. På 300m bliver effekten forstørret op.

Jeg har indtil nu tvivlet på om min teknik (aftræk, rekyloptag osv) igennem en hel session kan afsløre om en ladning skaber 15-20 vs <10mm grupper med STR'n. Jeg har her efter de tre testrunder et billede af, at een ladning i alle tre tilfælde er bedre end de andre.

Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende på 600m, kan man skrue op for kompleksiteten, og gå i en af tros-retningerne.

Jeg havde bare ikke forventet dette resultat. Riflen skyder ikke decideret dårligt med nogen ladning, men at en skulle træde så meget frem er overraskende (for mig).

Mvh Pete
Svar
#5
Med den lille variation, paa 1% og mindre, tror jeg ikke at du kan maale det. Det kunne ligesaagodt være aandedrag eller hjerteslag der gør forskellen. Ja, vind og vejr. Nok hvad vi her ville kalde "Picking fly shit out of pepper" I har et andet udtryk, men det vil jeg ikke bruge saa tæt paa juletiden.
Men det er godt skudt!
H
Hogmeister
Svar
#6
Ja, måske er det fluesex, men skal der rammes på distancen (600m), så skal grupperne være ret små på 100m [Smile] hvis man vælger simpleste approach.

Anyway, vi får se hvordan det går...

Mht den OCW, siger de, såvidt jeg forstår, at man ikke skal bekymre sig om gruppestørrelsen, man kan altid minimere den ved at justere COL.... er det jeres erfaring, at man kan krympe 1MOA til fx 0.25MOA bare vha COL ??

Synes jeg læste et sted at samme effekt kan opnås ved justering af krudtmængde, og at COL ændring potentielt ikke var nødvendig, kan ikke huske hvor det var jeg faldt over det.

Religion måske, som nævnt.

Mvh Pete
Svar
#7
Jamen, Pete - det er egentlig heller ikke det de siger.

Som jeg forstår teknikken, så er princippet, at man ikke skal bekymre sig meget om den horisontale spredning. Man skal finde den ladning, hvor middeltræfpunktet i vertikal plan er minimale OG sammenfaldende med nabogrupperne OG hvor hastighedsforskellen mellem ladningerne er mindst.

DEN ladning er ikke nødvendigvis den, der giver den mindste gruppe, men den ligger i et stabilt område.

Derefter optimerer man til den mindste gruppe ved at ændre COL.

Jeg har ikke selv prøvet metoden endnu, men glæder mig til at gøre det!
Svar
#8
OK.

Jeg faldt bare over dette:

"17. Remember, don't get "bowled over" by a tiny group which falls outside the OCW zone.
You can tune any of the groups to be tiny with bullet seating depth changes."

Punkt 17 i dette dokument:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/44903718/VTF/Optimal_Charge_Weight_-_Dan_Newberry.pdf

Erfaringer med de forskellige optimeringsteknikker er velkomne [Smile]

Mvh Pete
Svar
#9
Hej

Jeg har prøver OCW tilgangen (tilnærmet i hvert fald) en enkelt gang og min erfaring var absolut positiv også ift. At finde en optimal COL efter at krudtmængden var bestemt.

Mvh.
Anders
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by pete1234
.... er det jeres erfaring, at man kan krympe 1MOA til fx 0.25MOA bare vha COL ??

Synes jeg læste et sted at samme effekt kan opnås ved justering af krudtmængde, og at COL ændring potentielt ikke var nødvendig, kan ikke huske hvor det var jeg faldt over det.



Nej, du kan ikke gøre en hver ladning til .25 MOA. Men hvis OCW teorien holder, så kan du med den "node" som OCW anbefaler, idet det ikke længere er krudtmængden som er synderligt afgørende. OCW finder den mest "tolerante over for fejl" ladning.

OCW snakker om svingninger. Hvis du har timet krudtmængden til at projektilet forlader mundingen når svingningerne er mindst, så er der "kun" COL tilbage at justere ... hvis OCW er korrekt.

Jeg har skudt lerduer på 550 m med en 6,5x55 ladning fundet via OCW, så det er i hvert fald ikke noget der forhindrer dig i at finde en god ladning.

OTB går skridtet videre og forsøger at beskrive svingningerne (som her også udgør forsnævning af løbet) og giver nogle muligheder for at time projektilets exit med en formel. Så kan man skrue op og ned på hastigheden, så man rammer et af de sweet spots i svingningerne som OTB mener der er.

Jeg glæder mig til at prøve OTB. Ind til videre holder jeg mig til OCW, som er trods alt prøver på at være lidt mere end bare en ladder test.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)