Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lille jagt i Tyskland.
#1
I sidste uge havde jeg lige 3 dage i Tyskland, heraf 2 dages ansitz-drivjagt.
Første dag hjemme hos mintyske kammerat gav en ræv til mig og et smaldyr til min danske gæst.
Dag 2 gjaldt jagt i et forstamt. Stor jagt med 60-70 skytter. Jeg så en ræv (fredet) og en lille hjort (fredet) samt en hare (fredet) lige ind til 8 minutter før "hahn in ruhe"
Da kom en 70-80 kg gris piskende forbi mig på 45 meters afstand - ajh, forbi kom den ikke for en 35 Whelen på halsen fik grisen til gå i marken og pløje en fure med trynen.
Ialt fik vi 59 grise og 11 rådyr på 3 timer. Skudstatistikken var 141 skud til 70 stykker vildt.
Derefter hjem til min vært hvor jeg skød en Nutria eller en sumpbæver.

Næste dags drivjagt gav ingenting til mig og min gæst, så hurtigt hjem til min vært for at hjælpe med at afskyde de sidste 10 stykker råvildt som han mangler i at opfylde kvoten.
Men netop den dag var de som sunket i jorden.
Ved 16 tiden får jeg øje på først 5 stykker der passerer en majs-stubmark og derefter 4 andre der osse vil over til en roekule der ligger ved vejen.
Mørket var ved at falde på så det var bare med at komme ned fra tårnet og komme bagefter dem.
Springet delte sig i 2 og en buk ifølge med en rå trak over til en kule midt på marken.
Afstanden var på det tidspunkt 500 meter og jeg kunne kun lige skelne råen fra bukken.

Jeg skulle krydse 2 græsmarker og en kanal for at komme over på majsstubmarken.
Nu var det næsten mørkt og endnu mere svært at kønsbestemme dem.
Afstandsmåleren sagde 190 meter og jeg kunne ikke kønsbestemme de 2 dyr i min håndkikkert med 10x
Men i min riffelkikkert på 12-14 gange kunne jeg lige ane skørtet på den til venstre.
Hurtigt drejede jeg mit Zniki balistic turret op på 200 mærket og lagde 223eren op i "den sorte død". Den røde prik frem på bladet og rooooligt aftræk. Bum, og dyret falder på stedet - tror jeg nok.
Jeg går frem til 50 meter inden bukken forlader den døde rå. Skuddet sidder præcist der hvor jeg sigtede. Det er nu for mørkt til at brække den, så jeg ringer til min gæst som kommer og henter mig. Vi tager råen med hjem til gården og brækker den der.

De 3 jagt dage er nu slut. Jeg har skudt 4 forskellige stykker vildt og den sidste, råen var et af de sværeste skud jeg har skudt.
Uden træning, træning og træning, ja og så noget godt grej som ballistisk tårn og "den sorte død" (tak, Claxel [Smile] ) så havde det ikke været muligt at tage det skud. Stående med en 4-benet skydestok, i næsten mørke kl: 16:30 i december på 190 meter, det skud havde jeg ikke forsøgt for 10-15 år siden. Men vores grej er blevet bedre og især optikken med apps der hjælper med at fastlægge kuglebanen, er det i dag muligt hvad man kun drømte om i gamle dage.
Så kan man spørge sig selv om jagtoplevelsen er blevet bedre............................men i denne situation drejede det sig om at hjælpe min tyske vært med at opfylde kvoten.

Tjah, det er hårdt arbejde at skaffe føde til familien [:X]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#2
Waidmansheil, M@X!

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Med et ydmygt velbekomme, vil jeg sige tak for en god historie.

"Den sorte død" fik ikke uberettiget sit noget skumle kælenavn. [8D]

(Til de ikke indviede, en forgænger til Viper-Flex.)

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Fin beretning M@X - og en af de sjove detaljer ved den er, at du uforvarendt kom til at afsløre en af dine tidligere floskler!!!

Din 10x håndkikkert var ubrugelig i skumringen - så jeg vil da foreslå, at du går tilbage til 8x [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#5
De der sumpbæver , er det nogen der er en egentlig bestand af eller var det blot en enkelt strejfer ?

Mojn Weide
Svar
#6
Tak for en god beretning !

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Tjah, det er hårdt arbejde at skaffe føde til familien [:X]



Hvordan plejer i at tilberede sumpbæver i Synnejylland - pølser eller ? [Big Grin][Big Grin]

Mvh Pete
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Fin beretning M@X - og en af de sjove detaljer ved den er, at du uforvarendt kom til at afsløre en af dine tidligere floskler!!!

Din 10x håndkikkert var ubrugelig i skumringen - så jeg vil da foreslå, at du går tilbage til 8x [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]



Vrøvl, den var ikke ubrugelig, og den skarpe observatør bemærker at jeg måtte skrue op på 12-14 gange for ar kønsbestemme.
I øvrigt en ny kikkert i 10x42, hvor riffelkikkerten har 50mm objektiv, begge af samme fabrikat.

og til Pete1234, jeg har givet bæveren til konservatoren. Et godt råd - tag aldrig mod en middagsinvitation fra en konservator der selv står i køkkenet[xx(]

Og til Weide, jo der er masser af dem, men jeg har aldrig før haft chancen

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Smuk skydning, og fin beretning[Big Grin]
Svar
#9
Æhh.. den der "sorte Død" er det ikke bare en ekstra kort udgave af en Viper-Flex .. (Battle-Dwarf-edition)[Big Grin][Big Grin][Wink]

Det lyder som en dejlig alsidig jagt-oplevelse -- [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Narj. Der skal bare graves to huller til den, så højden passer til kampdværgen.

Så læner han den op ad kanten.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Han kan da bare tage en trebenet jagtstol og save den over.
Så passer højden perfekt som skydestok [Big Grin]

Schönauer

FOR ØVRIGT MENER AT JEG AT EU SKAL NEDLÆGGES
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)