Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optik moment.
#1
Er der en norm for tilspænding af ringe til sigtekikkerter, eller er det individuelt hvor mange nm. De skal have?

Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#2
2Nm er det feks swarovski anbefaler og det jeg selv bruger.
Svar
#3
2,4 Nm anbefaler kahles...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#4
Super. Så må det ende på 2-2,2 :-) tak.

Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#5
Spuhr siger 1,9-2,9 Nm afhængig af hvad kikkertfabrikanten anbefaler. For fastspænding af ringene på basen siger han 5 Nm. Og når Spuhr siger det, så passer det.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Tak :-)

Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#7
I snakker og røven går [Wink]
Tilspændingsmoment er ikke noget kikkertfabrikanten anbefaler.
Hvis man endelig skal gå op i den slags pjat, så skal man se på selve montager, og hvor mange og store skruer der er i ringene.
Samtidig skal man se på hårdhed og friktion i gevind og på skruer.
Hvis man har smurt skruerne under momentspændingen, skal momentet være klart lavere end ved ikke smurte skruer.
Hvis endelig en kikkertfabrikant angiver noget så er det bare fordi at der er nogle som tror at de har den slags behov, og så har de fred for masser af spørgsmål.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
Og N/a snakker bare (..og snakker bare) - hvad enten røven går eller ej Wink
Svar
#9
Der må jo være en form for moment vis ikke at ringene er så præcise at de skal spændes helt sammen. NM. Må være i optimal stand, altså rene smurte gevind.

Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Styer elite 308 win.-Blaser taktikal 2 338 LP -savage 10ba 308 win.
Svar
#10
Svarowski oplyser faktisk også et max.moment efter at nogen havde voldspændt nogle Z6 modeller så meget at zoomringen ikke kunne drejes. Så for at undgå fremtidige reklamationer så begyndte de at oplyse momentet..........jeg husker ikke hvor meget

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Svarowski oplyser faktisk også et max.moment efter at nogen havde voldspændt nogle Z6 modeller så meget at zoomringen ikke kunne drejes. Så for at undgå fremtidige reklamationer så begyndte de at oplyse momentet..........jeg husker ikke hvor meget

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Ja de anbefaler 200Ncm - eller de 2Nm jeg oplyste [Big Grin]

Citat:
Torque:
Tighten the screws for the rings on both sides to a maximum 200 Ncm. This ensures that the tubular bodies are not placed under unnecessary pressure and guarantees accurate, tension-free installation. To obtain the right amount of force, a torque wrench is recommended.
We recommend using glue within the bottom halves of the scope rings. This offers a very stable mounting, rather than over-tightening the screws, which can cause damage to the scope tube and lenses.
SWAROVSKI OPTIK offers its own innovative mounting rail as an alternative to ring mounts. The SWAROVSKI OPTIK rail grips the upper part of the mount with its teeth, guaranteeing complete stability when shooting. It can also be fitted quickly and easily as a mount without the need for adhesive or drills.
If the right tools are used with the right amount of force and the manufacturer's instructions are followed closely, the rifle scope should require little correction when focusing in to shoot. Use the individual components to obtain the highest levels of accuracy for your chosen firearm/mount/rifle scope combination.
Happy hunting!
SWAROVSKI OPTIK provides no guarantee that the content of this page is correct, current or complete.
Svar
#12
Swarovski skriver faktisk at man IKKE må spænde mere end maksimalt 2NM
Det er for at undgå at kikkerten skal KRAShe.[Wink][B)]
Dette moment er selvfølgeligt også afhængigt af hvor mange og hvor store skruer der er i ringene på montagen.

Spændkraften vil selvfølgeligt være markant større på en montage med 3 skruer i hver side af ringen, end de typer hvor der kun er 1 skrue,(ofte med grovere gevind) i hver side.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Okay okay, så max moment da Wink
Svar
#14
Det er jo letforståeligt at påvirkningen på kikkerten er vidt forskellig fra montage til montage - at opgive et generelt moment på en skrue (unden at vide hvilken montage det er) er jo selvfølgelig vejledende.....men ikke optimalt.

Når du går til lægen .....siger han ikke "det ved jeg ikke" ....han siger det er en virus [Wink]

Et fornuftigt moment ligger sikkert på 1,5 - 3 NM med tørre skruer afhængig af montage.....så ja det er det rene gætteri (indenfor visse rammer)

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
Glem alt om at smøre skruer med olie eller traditionelt fedt, temperaturen stiger i kontaktpunkterne til over produkternes evner .

Det skal være en grafitbaseret pasta f.eks Molycote osv. I har sikkert alle prøvet at skrue en lang træskruer i et stykke træ og ud igen for at brænde jens fingeren? Når vi gør det med metal -metal så kan temperaturen stige til metallets smeltepunkt i overfladen og olieprodukter er brndt af inden.
det er også en af grundene til ubehandlede Alu montagers gevind smelter væk før stål pga smeltepunktet er markant lavere.
I kan bare komme forbi og få smurt jeres skruer :-). Hvis det ikke er smurt korrekt så spænder i med et falskt moment pga friktion

Anonymitet overalt 20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#16
De skal spændes til albuen lyser :-)
Svar
#17
Glem alt om at smøre skruer med olie eller traditionelt fedt, temperaturen stiger i kontaktpunkterne til over produkternes evner .

Det skal være en grafitbaseret pasta f.eks Molycote osv. I har sikkert alle prøvet at skrue en lang træskruer i et stykke træ og ud igen for at brænde jens fingeren? Når vi gør det med metal -metal så kan temperaturen stige til metallets smeltepunkt i overfladen og olieprodukter er brndt af inden.
det er også en af grundene til ubehandlede Alu montagers gevind smelter væk før stål pga smeltepunktet er markant lavere.
I kan bare komme forbi og få smurt jeres skruer :-). Hvis det ikke er smurt korrekt så spænder i med et falskt moment pga friktion

Anonymitet overalt 20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#18
Satans også,nu blev det sgu lige pludseligt også svært,om ikke nærmest umuligt,jeg må snart lade være at læse med her Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)