Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
High grade walnut skæfter
#1
Er der nogen der ved hvad de er overflade behandlede med ab fabrik ? er det en ren olie, en olie med hærdende additiver eller har de fået urethanlak ?

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#2
Det spiller ingen rolle. De brænder fint alle sammen [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

[Image: skaeligfter_zpsnnhlipxz.jpg]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Hej Lani,lige netop opskriften på skæfte-olierne er nok en af de Best bevarede hemmeligheder ved de store navne i London og ved andre producenter af fine våben.....[Sad][Sad]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hej jeg prøvede at finde en blanding en gang der talte jeg med en konservator der er snedker
(af de meget gamle) moserum mv de ved meget om overflade behandling med olier [Smile]

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#5
Lani,

Nu ved jeg ikke lige hvad ad fabrik dækker, men de fleste bruger en eller anden form for hærdende olie.

Jeg har været hele turen rundt: rå linoile, kogt linolie, ren balsin, og en mix af de 3, Truoil systemet, Danish Oil og Napier London Gun Stock.

Hvis det er et ubehandlet skæfte så er der frit valg på alle hylder, men hvis det har været behaldlet med sealer eller anden hærdende olie, skal du i bund før du laver ny overflade - f.eks S&L skæfter er døden og jeg ved ikke hvad han har brugt, men det sealer helt i bund og overfladen holder ikke til flere dages regn. Lakerede gamle Sako skæfter[:0] her er lakken dybt i træet. Normalt kan jeg rense skæftet med Bums eller ovnrens, efterfulgt af 400, 600, 800 og muligvis 1200 grid sandpapir, evt med vådslibning med fortyndet "mix" . Netskæringer klares forsigtigt med en messing børste og en af de 2 opløsnings midler.

Nu, bruger jeg noget polimut som jeg oprindelig har fået af N.P. - det er efterhånden "tyndet" med lidt mørk Balsin og hvad der ellers stod på hylden. Det får 2 gange dagligt, påsmørring, vente i 20 minutter og tørre overskydende olie af, - gentaget til koen kommer hjem eller dør af alder[Smile]

Hvis det ikke lige var fordi jeg er en lille snopperøv og godt kan lide smukt træ og det er så skide svært at få Bell&Carlson skæfter hjem, så var hele lortet med plastk skæfter.

God fornøjelse og god Jul, Thorlak

http://www.vintageguns.co.uk/articles/389-2/

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Den nemme (og sikre) løsning, er at give bruge Trip Trap gulvolie - det virker [Smile][Smile], uanset om der er tale om saltvand eller sæbevand.
Træet skal naturligvis være rent inden man starter.
Det er det ENESTE jeg har fået til at fungere på min gamle havjagts pumpgun (før jeg solgte dette skønne skydejern [Sad])
I dag bruger jeg det på mine grønlandske træ årer (pagajer til kajakken). De klarer flere dage dyppet i saltvand, uden at blive triste at se på.

PS jeg INGEN økonomiske interesser i Trip Trap.
PPS jeg NYDER synet af et godt stykke træ [:p]

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#7
Hej!
Jeg er også storforbruger af trip trap gulvolie, når skæftet har fået gentagne gange med olie og denne er hærdet, polerer jeg med roterende skive med Kanauba voks. (sikkert stavet forkert). denne behandling holder selv til de værste regnvejrs dage.
Brodsgaard
Svar
#8
Trip Trap gulvolie, den havde jeg ikke set komme - genialt (men er det ikke bare Danish oil i anden indpakning).

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Der er stor forskel på "danish oil" og "trip trap gulvolie". danich oil er mere som en lak der hærder hårdt op, trip trap gulvolie tørrer op men forbliver elastisk og sej, og vil med tiden tørrer ud, så får den bare en vedligeholdelses behandling.
"Danich oil" er mere som "junckers rustik olie" de hærder op og giver en lak lignende overflade.
Brodsgaard.
Svar
#10
Danish oil er bare linolie med fernis i samt evt. nogle hærdende additiver. Det er min erfaring at det ikke giver ret god beskyttelse i regnvejr.

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#11
Hvis der primært anvendes olie fra fabrikkerne til at behandle skæfterne, hvordan undgår man så at det flotte træ falmer og bliver kedeligt at se på, der er jo ikke UV filter i olie

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#12
Undskyld for at bryde tråden.
Hvordan renser i skæftet i bund for olie og olielak mv.
så man kan bygge det op igen uden at skade det.
m.v.h.

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#13
Lakerede skæfter bruger jeg Bums (lakfjerner), og hvis det er rigtig slemt en siklinge til at bryde lak overfladen. Til olie behandlinger, ovnrens og mere ovnrens. Du skal helt ind og have fat i det første lag overflade behandling. Jeg synes det er vanskelig at ændre den orginale behandling f.eks. lak til olie.

Så lidt vand som overhovedet muligt og lad skæftet tørre helt op før du begynder på noget.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
@THORLAK
Tak og god jul
m.v.h.

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)