Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sigtekikkert til salonriffel.?
#1
Hej..

Har tænkt mig at sætte en sigtekikkert på min salonriffel, men hvilken en skal det mon være?

Prislejet skal være max 1500,- og har en ide om at kikkerten minimum skal have en linse på, a x >40..

Nogen der har en god idé..?
Svar
#2
hvad er det for en 22'er?

og hvad skal du skyde med den?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Hej..

Har tænkt mig at sætte en sigtekikkert på min salonriffel, men hvilken en skal det mon være?

Prislejet skal være max 1500,- og har en ide om at kikkerten minimum skal have en linse på, a x >40..

Nogen der har en god idé..?



Prøv at kigge her: http://www.optronicsinc.com/optics/horizon.htm

Disse kikkerter koster alle (så vidt jeg ved) mellem 600,- og 1000,-hvis du bestiller ved Rex.

vh ran

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
det skulle gerne være en Ruger 10/22 .22 lr...

Den skal primær bruges til rågeregulering, men også efter skovdue.
Svar
#5
så vil jeg anbefale en 4x32 eller 4x40...

det giver et hurtigt sigte til et skud nr 2...

desuden er en 10/22 en hyggeplinker... ikke en match maskine...

og med et duplexsigte, er du godt gående (skydende) til evt langdistanceskydning...
indskyd på 100 med standart match ammo... mellem 100-150m holder du over inden for den første stolpe i sigtet... [Big Grin]

jeg ved det virker som en "billig" løsning med lav forstørrelse, men det virker...

og så er der råd til en masse ammo med de kr. der er sparet... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
jeg vil nu ikke give afkald på en forstørrelse på en 9 - 10 stykker.
en Fontaine er ikke den ringste i den billige afdeling
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Hvad betyder det at det ikke er en match maskine?

Og hvad er et duplexsigte?

Mon det bliver nødvendigt at indskyde på 100m??

Det lyder lidt overdrevet til de to jagtformer[Wink]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Hvad betyder det at det ikke er en match maskine?

Og hvad er et duplexsigte?

Mon det bliver nødvendigt at indskyde på 100m??

Det lyder lidt overdrevet til de to jagtformer[Wink]



det er ikke en riffel der skyder hul i hul som en konkurrenceriffel, men absolut brugbar til jagt...

et duplex er et trådkors der er tynd inde i midten og kraftig i kanterne...

du kan også indskyde på 50 meter og så holde lidt over på 75-125 meter...[Wink]

du er jo selv bestemmende over hvordan du vil gøre tingene[?]

om det er overdrevent til de 2 jagtformer det ved jeg ikke... men det virker og det er det essentielle... [Wink]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#9
Hehe.. Det har du ret i.[:I]

Tak..
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

det skulle gerne være en Ruger 10/22 .22 lr...

Den skal primær bruges til rågeregulering, men også efter skovdue.



Hej Thomas. Når nu du får din 10/22, (helt klart et godt & underholdende valg) vil jeg meget gerne høre historien om, hvordan du fik tilladelse til den.

Anders

-------------
Guns don't kill, bullets do.
-------------
Svar
#11
Man må jo gerne have en ½ auto salonriffel..

Man skal bare kunne bevise at den skal bruges til rågeregulering.
Så det tror jeg nu ikke bliver et stort problem, når vi skyder 500 rågeunger om året[Wink]
Svar
#12
Hej Thomassmsmsmsmsms - eller hvor mange sms´er det nu var[Wink]

Jeg bruger en Optronics som dem på hjemmesiden jeg lagde link til med en forstørrelsesgrad på 6-24 x 42 på min salonriffel til rågeregulering.... (en gammel otterupriffel, der er forkortet lidt op)

Med en forstørrelsen skruet op på max, kan man meget tydeligt se detaljerne på rågen, når den sidder i træet, og det er nemmere at korrigere med højden med den lidt større forstørrelse, da der er belyst mil-dotsigte i den. (Samme som duplex, men med små lysende prikker på det inderste tynde del af krydset. ) Skrues forstørrelsen helt op, kan det være svært at finde fuglen i løvhænget, så jeg plejer at skrue ned i intervallet mellem 8-12 gange forstørrelse.

Så hvis det kun er til rågeregulering, så kan du godt nøjes med en 4-16*50 eller en 5-20 * 50.

Jeg gav 625+moms og 50 kr i fragt for min 6-24 * 40 ved Rex - og så med livsvarig garanti....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Det var da billigt..[:0]

Den 6-24X42 er godt nok lækker, og med det illuminated mil-dot reticle..

Hvordan bestiller man der?

Og hvad med base og kikkertringe??
Svar
#14
Citat:quote:

Hvordan bestiller man der?



http://www.gunsandpowder.dk/

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#15
[/quote]
http://www.gunsandpowder.dk/

[/quote]
Ja, Rex kan helt sikkert også skaffe billige montager.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Du kan også kigge i den tråd her, som vedr. tests af samme kikkert, men med lidt større forstørrelse.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1366

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Thomasms...

tag lige og tjek længden på kikkerten samt riflens længde...[Wink]

tingene skulle gerne hænge sammen...

et kort og handy våben kan blive knap så handy med den forkerte størrelse kikkert...[Smile]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#18
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Den passer ikke helt vildt godt på en junior riffel [Big Grin]

Sådan ser den ud på min salonriffel, som er en kort model:
[Image: frdig.jpg]

Men i tilfælde af den er for stor til din riffel, så tag den der hedder RBH-3940M / 3-9 x 40mm. Den kan i hvert fald være der, og koster ca. 50 kr+moms mindre end den anden.....

Har prøvet begge to og synes de er meget fine til prisen.

Alternativt har jeg en ældre brugt 4*32 du kan få for en slik - den har siddet på min salonriffel inden jeg købte min 6-24*42...

Hvis du vil prøve at kigge igennem min 6-24*42 og bor i nærheden af eller kommer forbi Vejle, så send en PM.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
For dælen..

Man kan jo næsten ikke vente på at få fat på denne kikkert..[Big Grin]

Man kan næsten ikke vente til rågereguleringen begynder.. Og mon ikke man kan få skudt en skovdue eller 2 på 100 m afstand, og så få udnyttet de 24X forstørelse..

Mht. din inventation kan jeg nok ikke lige komme forbi.. der er lidt langt til vejle fra vestsjælland[Wink]

Men det kunne ellers være dejligt at have kikkerten i hænderne..[:p]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

For dælen..

Man kan jo næsten ikke vente på at få fat på denne kikkert..[Big Grin]

Man kan næsten ikke vente til rågereguleringen begynder.. Og mon ikke man kan få skudt en skovdue eller 2 på 100 m afstand, og så få udnyttet de 24X forstørelse..

Mht. din inventation kan jeg nok ikke lige komme forbi.. der er lidt langt til vejle fra vestsjælland[Wink]

Men det kunne ellers være dejligt at have kikkerten i hænderne..[:p]



Hvad er det egentlig for en salonbasse du vil have kikkerten til?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)