Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af brugt riffel spg.
#1
Hej alle

Jeg står og vil til at købe min første riffel. Har læst en masse og kigget på en masse. Jeg har bestemt mig for en 308w, men har kig på en hos en privat.

Mit spørgsmål er om nogen kan komme med nogle råd til hvad man skal være opmærksom på når man køber privat og hvad men evt. kan spørge til.

Jeg tænker umiddelbart alder, antal ca. Skud, hvad der er skudt med den.

Gerne også råd til hvordan handlen kan gennemføres så det bliver en god "oplevelse" for alle specielt mig [Smile]

Jeg har kigget her på forummet og søgt, men har ikke kunnet finde så meget om det.

Hilsen

Thomas
Svar
#2
tjek bruneringen også mellem løb og skæfte, fyld magasinet med klikpatroner og skyd repeter gentag ind til det er tomt, skal virke uden problemer, sørg for der er stål montage og ikke alu! er der kikkert så tag den op se igennem kiggerten det skal føles naturligt altså ikke vride hovedet eller noget, og afstand fra øje til kikkert må ikke være for lille se om længden på skæftet passer dig?
evt. mødes på skydebane og skyde 10-20 skud på din regning Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#3
Tag en erfaren ven med
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

tjek bruneringen også mellem løb og skæfte, fyld magasinet med klikpatroner og skyd repeter gentag ind til det er tomt, skal virke uden problemer, sørg for der er stål montage og ikke alu! er der kikkert så tag den op se igennem kiggerten det skal føles naturligt altså ikke vride hovedet eller noget, og afstand fra øje til kikkert må ikke være for lille se om længden på skæftet passer dig?
evt. mødes på skydebane og skyde 10-20 skud på din regning Smile


Hej jeg vil godt følge lidt op på lunderskov skriver det er der gode råd han kommer med,[Smile]
Den må heller ikke se slidt / for knoklet ud, har du en ven du kan tage med ud og se våbenet, hvis du er helt på bar bund så kan det være en god ide. Kaliber valg er der ikke noget at sige til, det er en kaliber der er et bræt udvalg af ammunition til og den kan du skyde alt i Europa med.
Du skal også passe på med ikke at betale for meget for våbenet undersøg hvad våbenhandler tager for brugte våben også træk 30% fra så passer prisen ca. både skov og østjysk er rimelige med brugt priser.
Så er det også en god ide at starte med en billig riffel med en god kikkert på, for er optikken ikke i orden så kan du nemt få nogle dårlige oplevelser og det er der ingen grund til.
m.v.h.

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#5
som rasmussen siger så er så er kaliber valget fornuftigt for 6,5x55 er for lille hvis man har en ide om at skulle til tyskland Smile
der sker selvfølgelig ikke noget ved at købe en hvor bruneringen er slidt og skæftet grimt, det gør den kun billige og kan man leve med det er det jo fint.
Evt. Kan man jo selv gå igang med at brunere og restaurere skæftet, eller få det gjort ude, det vil løbe op i ca. 1400kr. Smile jeg brunere selv mine våben og laver skæfterne for og købe dem billigere Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
6,5 er lovlig i Tyskland.

Lokalt kan man have strammet reglerne, men som udgangspunkt er 6,5 lovlig til alt vildt i Tyskland.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Kan nogen oplyse status på lovligheden af 6.5x55 i Polen til svin og krondyr ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#8
øh, hvilket fabrikat drejer det sig om??? Ogsaa kikkerten, hvis der en der følger med?
H
Hogmeister
Svar
#9
er jeg klar over max Smile men er der ikke nogen restriktioner på min. 7mm nogen steder og 6.5 kan da få lidt problemer med lovgivningen ved blyfri kugler ved jagt på krondyr Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#10
Hol Hol Hol nu det er ikke noget at begynde på i denne tråd, manden ville købe en 308 ikke en 6,5x55 så får han ikke problemet.[B)][B)]

I burte at lave en anden tråd, i skal ikke forvirre den stakkels mand.[:o)]

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#11
Tak for de gode input.

Jeg har desværre ikke mulighed for at tage en erfaren ven med, derfor tænkte jeg det var godt at spørge her [Smile]

Jeg er som sagt interessereti at høre hvad man skal se efter, hvad skal man f.eks. Være opmærksom på ved en prøveskydning, hvis jeg kan lokke ham til det, jeg har skudt med riffel før men det drejer sig nok om max. 20 skud.

Jeg er klar over jeg skal se om den passer til mig så jeg ikke får et blåt øje mv.

Hvad med overdragelse og betaling hvad har i prøvet/været med til?

Hilsen

Thomas
Svar
#12
Der er da muligvis en her fra forummet der kan følge med..
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Kan nogen oplyse status på lovligheden af 6.5x55 i Polen til svin og krondyr ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960



Råvildt: 1000 joule på 100 m.

Vildsvin, Dåvildt, muflon, sikavildt, kronvildt: 2000 joule på 100 m.

Min. Kuglediameter: 5,6 mm. (gælder alle vildtarter)

Mig bekendt er der ingen ændringer.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Panzio

Tak for de gode input.

Jeg har desværre ikke mulighed for at tage en erfaren ven med, derfor tænkte jeg det var godt at spørge her [Smile]

Jeg er som sagt interessereti at høre hvad man skal se efter, hvad skal man f.eks. Være opmærksom på ved en prøveskydning, hvis jeg kan lokke ham til det, jeg har skudt med riffel før men det drejer sig nok om max. 20 skud.

Jeg er klar over jeg skal se om den passer til mig så jeg ikke får et blåt øje mv.

Hvad med overdragelse og betaling hvad har i prøvet/været med til?

Hilsen

Thomas


Jeg har solgt et par rifler privat. Det er foregået på den måde, at vi har givet håndslag på købet, og så har køberen fået oplysninger om serienummer, pibelængde, totallængde mm. Det skal du bruge til ansøgning om riffeltilladelse. Når du har tilladelsen, kan du vise den til sælger, betale riflen og tage den med hjem. Nogle sælgere vil godt have et depositum allerede når aftalen indgås. Det har jeg ikke brugt, for jeg afmelder først min tilladelse når køberen har hentet riflen, så jeg mister ikke noget hvis han springer fra.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Æhhh .. M@x ---

E(100) = 1000J Til råvildt gælder i Polen, ikke i DK!!

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er

stk 2: Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

Den nybagte riffelkøber har meget fornuftigt valgt at kigge på .308W, som "kan det hele" -- og spørger til gennerelle råd omkring det at købe en brugt riffel privat ..

Min erfaring er at der reelt ikke er stor forskel på, som nybegynder, at købe riffel hos en privat eller i en jagtbutik/våbenhandler.

Niveauet af viden hos sælger varierer over et stort spektrum -- [:I]
Det samme gælder hos køber .. [:o)]

Det primære når man køber en riffel er at få kontrolleret om den "fungerer" D.v.s .. Kan den repetere, går aftrækket fornuftigt, og kan den ramme ..
Det afgører "binært" om den er værd at købe "er der "fejl" går man sin vej, uanset om den er billig eller dyr ..
Hvis sælger skryder med: "Den skyder Hul-i-hul" så bed ham gerne demonstrere det på skydebanen før køb, og betal evt. for de afskudte patroner .. [Wink]

Så er der Fabrikat (Kendt mærkevare? -er det et plus for køber?) Stand og "ergonomi" er også et spørgsmål om hvad man vil betale ..

Om kikkerten lige præcis passer i øjenafstand, eller i montagehøjde er igen et spørgsmål om "tilpasning" både af pris og "hardware" Det kan justeres [^]

Vær opmærksom på at køb af riffel er det samme som køb af en bil eller MC .. Man kan blive grusomt "forelsket" [:I][:o)]

Lad være med det, hvis du kan .. Det kommer altid til at gøre ondt på den ene eller den anden måde ..

---

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Æhhh .. M@x ---

E(100) = 1000J Til råvildt gælder i Polen, ikke i DK!!

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er

stk 2: Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3 - 5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.



Selv, du øhhhhh [Big Grin]

Hvis du lige kigger i quoten øverst, så ser du at jeg netop svarer på Bassies spørgsmål om energikrav i, ja det står der, Polen [Big Grin][^]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Hej,
kør sammen til en våben butik, og betal jer fra, at få en bøssemager til at give en vudering på tilstanden, samt ville der, de fleste steder være mulighed for at prøveskyde den i butikken. Og så gør som LasseScout siger med at ansøge om våbentilladelse og derefter hente den.

K&B
Svar
#18
max jeg mener nu at have læst/hørt at de nogen steder i tyskland har minimum krav på 7mm kugle i tyskland Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

max jeg mener nu at have læst/hørt at de nogen steder i tyskland har minimum krav på 7mm kugle i tyskland Smile



@lunderskov

Tag nu og læs hvad jeg skrev [Wink]

6,5 er lovlig i Tyskland.

Lokalt kan man have strammet reglerne, men som udgangspunkt er 6,5 lovlig til alt vildt i Tyskland.


Det betyder på både dansk og tysk at jagtloven i hele Tyskland siger min. 6,5mm

Så er det op den den lokale skovfoged at skærpe kravene (lokalt, kun i hans skov) eller Stadtforst KAN skærpe kravet. De kan aldrig lempe kravene.

Men det er ikke noget man støder på ret tit - idet de jo gerne vil have de penge vi betaler for jagten.
Jeg har jaget i Tyskland 3-5 gange om året i 17 år i ca. 10 forskellige skovdistrikter. Jeg har aldrig mødt et krav om minimum 7mm.
Dermed ikke sagt at det ikke forekommer - men SOM UDGANGSPUNKT og ifølge jagtloven, så er 6,5 lovlig overalt i Tyskland.

Og så får du ikke mere for den 25øre [8D]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Hej Panzio. Du kan sagtens få lidt hjælp her på øen. Jeg arbejder f.eks. i Ringsted

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)