Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan renser i ???
#1
Hej allesammen!

Hvordan renser i jeres våben? (her rifler!)

Jeg kan jo lægge ud:

Jeg renser mine våben efter hver eneste tur på skydebanen, men kun hvis jeg har skudt med det.

min rense routine er:

1. udvendig aftørring af alle metal-dele, derefter med lidt "breakfree" på kluden (dog ikke kikkert)

2. "Shooters choice" i piben med en filtprop, vente 1 kop the/ Tv-avisen

3. Filtprop "1 kaliber" for lille + en bomulds-"klud" (patch)
Hvis der er kobber-spor, så går jeg igang med "udvidet rensning"

4. 5 gange med en kobber-børste, gentag nr. 3

5. Gentag nr. 3 to gange eller til "kluden" er "ren"

6. filtprop vædet med "Breakfree" (henstår sådan til næste gang. trækkes igennem til den er "tør" før brug) (Jeg skyder som Benchresterne et "fouler-shot" før jeg begynder med at skyde "grupper"/teste ladninger (Træfpunktet for "fouleren" er mit indskydnings punkt... Tænk lige over den[Wink])

"UDVIDET" rengøring:

"Bore-foam" får lov til at virke i 20 min, mindst derefter samme system som ovenfor, filtprop + klud. Proceduren gentages til der ikke kommer "blå-grønt" med ud......

Efter "bore-foam" 1 x "shooters" og "breakfree" tilsidst..

Pyha... sikke en smøre...[:p]

Jeg har tildannet nogle bøge-træs-dyvler som passer perfekt i kammeret, med en tynd klud viklet omkring, efter en omgang med en stor kobberbørste der også er "slebet til" så den matcher kammeret får det en tur med "dyvlen" og kluden..
Der er mange der glemmer deres kammer. men her kan der sidde meget snask, specielt lige i "hals-delen" hvor hylsteret typisk er "sodet" udvendigt (hvis hvert hylster er så "sodet" hvordan ser kammer-halsen så ud???)

Det var vist det....

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#2
Hej dravis,
fin ide med denne tråd, det er et noget overset emne. Meget af det rensegrej man kan købe, er af ringe kvalitet, med børster der er "hårløse" efter kort tids brug.
Nogle gode adresser på kvalitetsgrej - til fornuftige priser -efterlyses.
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#3
Syntes også at det et rigtig godt emne, som vi almindelig dødelige kan have glæde af.[Wink]
Har tidligere troet at rensning af piben var noget man gjorde for at undgå rust.
Men efter at have suppleret våbenbeholdningen med en 22-250 har jeg indset at det ikke bare er derfor man renser. Troen på vigtigheden af en god rensning er underbygget efter at jeg i stedet for de 5-6 skud hvert forår, er begyndt at komme regelmæssigt på skydebanen.
Så alle indlæg vedrørende rensning, læses med stor interesse.
mvh

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Nu har jeg forhørt mig i den jagtforretning jeg normalt handler. Og de har ikke det der "borefoam", men alm. solvent på flaske.
Kan nogle fortælle mig hvor på sjælland jeg kan få fat i borefoam.

Ulrik
Be cool... Or put on some more clothes
Be cool... Or put on some more clothes...
Jagt på vandet er livet.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Ulske

Nu har jeg forhørt mig i den jagtforretning jeg normalt handler. Og de har ikke det der "borefoam", men alm. solvent på flaske.
Kan nogle fortælle mig hvor på sjælland jeg kan få fat i borefoam.

Ulrik
Be cool... Or put on some more clothes



Jeg kan foreslå Karlslunde Sport, de er ganske vist mere til SportsSkytter.
http://www.karlslundeport.dk

De har også tæt på landets bedste priser i .22LR ammunition, men man skal købe mindst 500 ad gangen for at priserne er ok.
Jeg plejede at købe min SK ammunition der, omkring kr. 400/1000 skud.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Det steder jeg køber mit renseudstyr til min sportsrifler (Kal. .22 og 6,5*55) er i De Danske Skytteforeningers butik som ligger i Vingsted...
Hjemmesiden er http://www.skytten.dk og under skyttebutikken.. Kobberbørsterne der ovre fra holder godt [Wink]

MVH
Martin
Svar
#7
Jeg ville egentligt have foreslået "skyttebutikken" i Vingsted m.h.t. børster og rensestokke, specielt børsterne er nok det bedste jeg har set/brugt... men "Martin" kom mig i forkøbet!!

Min mening med tråden var egentligt at lokke nogen til at beskrive hvordan og hvor meget de renser, men det er åbenbart et alt for kedeligt emne.... skidt med det[xx(]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Hej!

Jeg ved ikke hvad "Alkannarod" er , men jeg har altid fået at vide at det var en "forbrydelse" at blande terpentin i linolien til skæfterne?
Jeg ved godt at det gør "man" for at få olien til at trænge bedre ind og "sætte" hurtigere, men det skulle efter sigende også ødelægge nogen af de gode egenskaber ved linolie-behandlet træ... nogen erfaringer her??

Jeg har lige fået min superlange "Tipton Carbon fiber" rensestok og det er godtnok ultra-kram, desværre passer skytte-butikkens børster og filtprop-adapteren ikke direkte på den, så jeg har drejet et messing overgangsstykke.

Min er faring er (via 222, 22-250 og 6,5x55 og op til 416Rm) at jo større og langsommere, jo mindre indflydelse har rensning på præcisionen, men pibens beskaffenhed m.h.t "indvendig polering" er næsten ligeså vigtig.. Jeg har f.eks en lille billig riffel i 243, og den vil jeg nu "firelappe" for ellers er den direkte gusten m.h.t. rensning.

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
At terpentin øger linoliens indtrængning i træet er en sandhed med modifikationer. I bedste fald gør terpentinen ingen skade, men den
proffesionelle maler hævder at terpentinen blot "tager pladsen op" og derved hindrer linolien i at trænge ordentlig ind (fylde ud).
Den gode koldpressede linolie trænger ind i træet, fordi denne olie består af meget små molekyler. Ved hærdningen udvider linolien sig og fylder derved træets porer ud.Kort og godt, terpentin gør mere skade end gavn og kan i værste fald,ødelægge noget af den beskyttelse,træet tidligere har fået.
mvh

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)