Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Natkikkert
#1
Hej formænd

Jeg går og spekulerer i at købe en natkikkert. Den skal ikke bruges på kanonen, men udelukkende til at afsøge området omkring foderpladsen.

Jeg er efter noget i den billige ende af skalaen, og behøver ikke en rækkevidde over 80-100 meter.

Hvad har i af gode forslag?

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#2
Aldi.
Gen.1. 500 dask og den virker forbavsende godt

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg har hørt at den skulle bruge tid på at starte op og at batteritiden er dårlig.
Har det noget på sig?
Og hvad bølgelængde har lyset i den?

Tak for hurtigt svar

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#4
Den starter op så langsomt at trykker du er nødt til at trykke på tændknappen inden du løfter den op til øjet [Wink]

Jeg har endnu ikke skiftet batteri, men jeg er jo nærig Sønderjyde og slukker den når jeg har kigget færdig [8)]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
M@x - kræver det ikke stjerner, måne eller sne for at den kan vise noget?
Svar
#6
Har den IR lampe?

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#7
Jebs, den har IR belysning til når der ikke er eksisterende lys.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Hov - der røg lige noget i censuren!

M@x - kræver Aldi kikkerten ikke enten stjerner, måne eller sne for at kunne give et billede, der er bedre end din håndkikkert?
Svar
#9
Haft en Aldi kikkert i adskillige år. Den er intet værd og har absolut ingen praktisk anvendelse! Kun fordi det er en gave fra ungerne, er den ikke forlængst smidt ud.......( mån får, hvad man betaler for)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by kka

Haft en Aldi kikkert i adskillige år. Den er intet værd og har absolut ingen praktisk anvendelse! Kun fordi det er en gave fra ungerne, er den ikke forlængst smidt ud.......( mån får, hvad man betaler for)



Noget tyder på at du ikke har indstillet den. Den skal indstilles korrekt både i okular enden og objektiv enden .
Jeg har ingen problemer med at se en hare på 100 meters afstand. Jeg bruger mest min til anstand på vildsvin hvor der er 40-60 meter ud til hvor grisene kommer. Og det klarer den fint.
Selvfølgelig klarer en kikkert til 500 kr ikke så meget som langt dyrere modeller, men 500 kr er jo mindre end en pakke patroner.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Har haft en billig GEN 1. og den var som M@X siger ganske følsom over for at skulle være korrekt indstillet. Dog ser den ved korrekt indstilling meget bedre end en optisk kikkert.
Et problem med min var også at svinene kunne se den infrarøde lampe, både svin og ræve reagerede på det når jeg tændte den. Problem 2, var at den var følsom for skygger, så når man sad i en skov havde den svært ved at se ind i mørke pletter imellem områder der var oplyst af måneskin.

Da jeg fik mulighed for at købe en gammel Russisk militær Gen. 2 (vist nok fra en RPG 29) hvor sigtekrydset var defekt, købte jeg den for et par hundrede Euro, og må konstatere at den er ufatteligt meget bedre.
Der er ingen infrarød lampe på den, men den kan alligevel helt tydeligt se en hare på 300 meter med nymåne og overskyet, uden sne på åben mark.

Den forstørre 2,7 gange og selv om den har en form for montagemulighed bruger jeg den "kun" som håndholdt.

Har bare aldrig, hverken før eller efter, stødt på sådan en fætter, så de er måske lidt sjældne.
Har for øvrigt haft den i 6 år nu, og stadig ikke skiftet batteri i den.

Med rette indstilling kommer du langt med en GEN 1, og er den du skal vælge med mindre du har for mange penge eller virkelig er inkarneret natjæger. Hvis du dyrker meget natjagt og først prøver en højere GEN, ser du dig helt sikkert ikke tilbage.

Sonny
Svar
#12
Nogle der har prøvet en kinøjserkopi? Den lokale Aldi har ingen kikkert på lager, så er fristet til at handle på nettet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#13
Du kan også prøve forskellige Aldi-butikker. I Hobro ligger der er en natkikkert med optagefunktion til 999,- Sandsynligvis en rest fra en tidligere tilbudsperiode.

Har ikke kigget igennem denne her.

Mvh Pete
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Nogle der har prøvet en kinøjserkopi? Den lokale Aldi har ingen kikkert på lager, så er fristet til at handle på nettet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog


Du kan godt ovetale din lokale Aldi til at efterspørge varen i andre butikker, og så få den sendt til din butik. Det har jeg gjort i Odense en gang.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
De billige "natkikkerter" jeg har prøvet var ikke meget værd ..

Alle som en, og specielt de "digitale" (Dem med "optagefunktion" o.s.v.) kunne ikke bruges til noget fornuftigt uden IR-lampen, og som oftest har den for kort bølgelængde, så dyrene kan se lyset [xx(]

Man kan "reparere" meget på det problem ved at købe en god IR-lygte med rigtig bølgelængde. (over 900nm) De kan fås til under 50Euro på Ebay ...
Sådan en kan også gøre ens almindelige videokameraer til "nat-kameraer"
[8D] Nogle videokameraer har nemlig ingen fast indbyggede IR filtre, og kan derfor "Se" infrarødt lys fra IR -lygten --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)