Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
243W: Hylstre, fabrikat, vægt, hastighed
#14
Citat:quote:

Originally posted by Beast

Spændende det med at prøve forskellige hylstre. Jeg har selv S&L Classic DL i 243 og har tidligere arbejdet med forskellige hylstre og i den process oplevede jeg at der kunne være stor forskel i træfpunkt når jeg brugte forskellige hylstre. Nu bruger jeg kun Remington hylstre de er ret ens i vægtfylde osv. har tidligere lagt en ladning op herinde der virker utrolig godt i min riffel.



Pudsigt du lige nævner Remingtonhylstre[Smile] I Speers lademanual angiver de i introteksten til 243W, at alle ladninger er baseret på Rem. hylstre, og ved brug af andre fabrikater bør man være opmærksom på risikoen for anderledes tryk (eller noget i den dur). Det skrev de ikke ved 3-4 andre main stream kalibre, som jeg lige checkede ved samme lejlighed.

De ekstra 32 m/s som man potentielt (teoretisk) kan få ved brug tungere hylstre ift Rem. har den effekt, at en 85grs SGMK dropper ca 1 cm mindre på 200m. Så med en diff på under 1 cm på 100m, så tror jeg nærmere, at vi inde på feltet med pibesvingninger eller lign., når man snakker om træfpunktsændringer på 100m, som funktion af hylsterfabrikat.

Riflen er på billederne ovenover skudt ind med 95grs Hornady SST ca 1cm over center. Jo lettere kuglen bliver, jo længere rykkes middeltræfpunktet til venstre, 85grs ca. 0.5cm og 70grs ca. 2.5cm. Det er jo med ens hylsterfabrikat og -vægte indenfor 3-4grs. Før der kom lyddæmper på, synes jeg mest det var op/ned, men især på jagtprofilpiberne i 9.3x62 og så 243w, så kommer der venstre/højre variationer ind i billedet, med dæmper monteret, når projektilvægten varieres. Og når vi nu går ud af denne tangent - Det skulle faktisk ikke undre mig, hvis man til en vis grad kan finetune en ladning ved at variere mængden af moduler på sin Sonic 45, måske især på jagtprofilpiber. Men det er jo testtråd for sig [Smile]

Mvh Pete
Svar


Beskeder i denne tråd
243W: Hylstre, fabrikat, vægt, hastighed - af pete1234 - 31-01-2016, 07:44 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)