Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor meget skal en riffel veje?
#1
Kaere Forum,

Jeg kigger lidt paa en Mauser M03, .308win, der vejer ca. 3.5kg + scope. Er ikke helt sikker paa hvor meget den kommer til at veje, med scope, men hvad vil i sige er behageligt at gaa rundt med i Kg total (riffel og scope)?

De bedste hilsner

Anders
Svar
#2
Jeg er MEGET tilfreds med min, er måske lidt i den tunge ende med en stor kiggert, men den skyder meget fint og er let at skifte kiggertmontage på, har selv flere montager med forskellige kiggerter og aimpoint monteret så det er bare at vælge og det virker hver gang, men om du er bekymret for vægten så køb en med alm. pibe. eller fluted.
Svar
#3
Hvad vejer din og hvad maerke er det?
Svar
#4
Nu kommer det jo også en hel del an på hvad man skal bruge sin riffel til...
Om man skal vandre i dagevis i det Skotske højland eller man skal skal bevæge sit luxuslegme fra bilen i vejkanten og 300m ind til sit tårn i Danmark..
Også hvis man skal bruge den meget på skydebanen og forbedre sine færdigheder i at ramme, har en tung riffel en fordel..
Så at give en præsis vægt på din riffel kræver nok lidt flere detaljer..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Det er i hvert fald meget individuelt - som jeg ser det.
Har dog så den fordel selv, at jeg gerne tilpasser mig våbnet en smule - og accepterer de "short-comings" som den måtte have, og nyde de fordele den omvendt også har.

På den ene side kan jeg godt lide Steyr Scout med sine 2,9kg uden kikkert, så 600gram for kikkert, og 200gram for kikkertringe oveni. Eller ca 3.5-3.8kg for en samlet og klar pakke, som jeg gladeligt ville traske rundt med en dags tid.

Omend jeg pt har tykpibet Remington 700 XCR i AI AICS skæfte, store magasiner, S&B PMII kikkert i relativt tunge Barrett ringe, mundingsbremse og lyddæmper, samt IMUNS/Støtteben fylder også godt til m.v. og jeg ender på små 9 kg for den samlede pakke.
Den slæber jeg også gerne, men mere i bil til skydebane og til/fra standpladsen - det er ikke nødvendigvis en heldagsløsning.

De færreste vil gå ret meget fejl af en samlet løsning der vejer i den lave ende af 3.5-4.5kg til jagt, alt efter kaliber og hvor "rekyl-forskrækket" man er.
Til skydebane begynder vi nok nærmere at ramme 4.5-5.5kg - og for nogen der vil en smule mere, ja, the sky is the limit.

Så dels er det : brugen af riflen(jagt/bane - og hvor mange skud pr gang), kaliberen, graden af udstyr man ønsker, og til dels også éns egen størrelse, samt hvor langt man skal slæbe den rundt.

Hvis man skal skyde meget med store kalibre, og på lang afstand, men samtidig gå meget - så ønsker man måske en let riffel, men den straffer så én i rekylen.
En tung riffel straffer så på at slæbe skidtet med rundt.

Til jagt hvor man kun skyder få skud, men måske i en stor kaliber, der kan man måske godt sige... til helvede med rekylen, for de få skud man skyder, bare riflen er let og manøvredygtig i situationen.

Men umiddelbart lyder det da til at du starter et godt sted, med et all-round våben i en god kaliber - så vil da forvente at en vægt omkring de 4kg ikke er urealistisk, såfremt det er til jagt.
Hvis den føles tung - så overvej eventuelt en biathlon-bærerem, så den kommer til at hænge lodret op og ned af ryggen, og helt tæt på kroppen. Så føles vægten ikke så slem endda.

En let riffel der hænger uhandy eller giver kroppen en lidt "skæv" belastning, kan godt være træls i længden. Et godt bæresystem kan være guld værd.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jeg har en Tikka med optik vejer den 4,1. Har også en sauer 202 med grs skæfte og tyk 67 cm pibe og optik 6,2 kg, så det er svært at sige hvad en riffel vejer men det er meget normalt 3,5 til lige under 5 kg med optik.[:p]
m.v.h.

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)