Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8x57j eller js
#1
Hej
Jeg er kommet til at købe riffel der viste sig at være i den gamle 8x57j kaliber.
Spørgsmålet er så nu om jeg skal bibeholde den originale kaliber og tage det besvær der er med at finde kugler, eller er det bedre at finde en js pibe og montere i stedet?
Kom gerne med nogle bud på problemstillingen.

Mvh. O Smith
Svar
#2
Hvis piben er i orden, vil jeg da beholde den som den er. Gad vide om ikke S&B stadig laver patroner til den. Hvis nej, findes der andre veje,

Venlig hilsen

JCK
Svar
#3
Det skulle være nemt at finde en IS pibe, så begge dele er en mulighed.
Har selv 8x57IS og er RIGTIG glad for den.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Helt enig med CP, men det kan vel ikke være så svært at lade for den selv, kræver selvfølgelig et dieset i I kaliber.. jeg har nok en äske patroner i det kaliber liggende mener jeg, koster gratis (hvis/om) jeg finder den[8D]
Svar
#5
@O.Smith

Tror vapex.se har det du leder efter, send et PM hvis du skal have hjælp.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Den skal da holdes original

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Marion tak for tilbuddet, det kunne godt blive aktuelt hvis jeg bibeholder den originale pibe.
Jeg overvejer stadig et pibeskift da det alt andet lige giver fler muligheder mht. Kugler.
Piben er i øvrigt kortet ned til 43cm så den er ikke helt original og desværre er det ikke udført korrekt. Vinklen er ikke 90 så den skal rettes op og have en ny crowning, så jeg ved ikke om det er umagen værd. Det er ellers en dejlig kort og handy riffel der ligger rigtigt godt i hånden.

Mvh. O Smith
Svar
#8
Man kunne selvfølgelig også overveje at kigge efter en kaliberingsmatrice og klemme
0.323 til 0.318. Der er måske nogen på forummet der har mod på at fremstille sådan en fætter?

Mvh. O Smith
Svar
#9
en ny pibe koster vel heller ikke en bondegård hvis man ellers er glad ved riflen.
Svar
#10
Hvorfor ikke bare presse .323" kugler ned?. Ligge det ikke til højrebenet?. Desuden hvor mange forskellige kugler skal man bruge?. Reimer Johannsen i Neumünster har.318" så allerede her er problemetløst. Voila...

Jan
Jan
Svar
#11
En ægte I'er er en reltativt ualmindelig.
Langt de fleste I'ere er fra før 1906.
Og de fleste af dem, har fået skiftet til en IS pibe, på et tidspunkt, efter 1906.

Så jeg ville holde den original.
Det er stadig nemt at finde en ægte 8x57IS til små penge. Så hellere en af hver Wink

Og den korrekte betegnelse er altså 8x57I (.318") eller 8x57IS (.323")
J'erne er noget skravl, fordi en amerikaner ikke kunne se forskel på et tysk I og J
Det hedder jo Infanterie og ikke Jfanterie.... Wink

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Hvaaa, de par tienedele? De passer vel naar de har vaeret en tur gennem piben[8D][:I][Big Grin]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#13
Nu er det altså kun 0,005", 5/1000 eller en halv 100 del af en tomme.

US 8x57IS er svagere ladet, så de ikke risikerer problemer, med en .323 kugle i en .318 pibe.
Men det bedste er vel at få den rette kugledia.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Nu var det tiendedele mm jeg mente....

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Vapex har som Rolin skriver kugler i .318
Jeg har endda en kasse med 100 stk liggende, da svigerfar har en fin gammel m98 liggende i den kaliber.
Drømmen er at overtage den en dag, og så gør det jo ikke noget at være forberedt.

Jeg kan også hjælpe med at skaffe kugler til .318, da jeg bor 7 km fra vapex.

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#16
Jeg har ikke helt bestemt mig endnu. Det er åbenbart ikke så let at finde en JS pibe som jeg havde troet. Har indtil videre kun fundet en og den passer ikke. Den var med spring og jeg skal bruge den pæreformede. Hvordan er det lige med hylstre? Kan man bare bruge JS og så genlade i en die uden expander?

Mvh. O. Smith
Svar
#17
Der er reelt heller ingen forskel på Die-set til de "to kalibre"

Jeg købte en ekstra expander til mit Hornady 8x57IS diesæt, og sleb den en anelse ned i drejebænken, bare for at være sikker på at der var ordentlig "neck-tension" i hylstrene .. og så gav jeg kaliberbetegnelsen i bunden af hylstrene en tur med en automat-kørner så jeg kan kende 8x57I "bønnerne" fra "IS" ..

Så lader men selv eller kender nogen der gør, kan man bare lade .318 kugler .. Så er den ged barberet [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Har flere gange oplevet at folk tror de har en 8x57j. Som så i virkeligheden er en S'(323)
Jeg har lige overtaget en jagd Mauser. hvor manden har fået lavet .318 patroner pga uvidenhed og angst for at den skulle være .318j

Har du målt din O.smith ?

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#19
Yes, den er udmålt ved bøssemager. .318[V]
Svar
#20
Sellier & Bellot laver også .318 projektiler, som du kan finde i mange jaguar-forretninger, bl.a. Skov, Østjydsk, og Brasholt....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)