Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning til forening
#1
I vores pistolskytteforening overvejer vi at investere i en Dillon 1050 og lade vores egen 9mm ammunition.

Tanken er at udstyret skal stå hjemme hos en af os, der så forpligter sig til at lade de 1000 stk. ammunition vi bruger pr. uge.

Foreningen indkøber komponenterne og ammo bliver solgt til medlemmerne til hvad der svarer til komponentpris.
Afskrivning af udstyret står foreningen for, så der er intet kommercielt i det.

Vil det mon være lovligt at gøre det på denne måde?

Laderen har selvfølgelig ladetilladelse og tilladelse til opbevaring af ammunitionen.
Svar
#2
Kan ikke svare på lovligheden af det, men I bør sikre jer at foreningens ansvarsforsikring også dækker produktion.
Svar
#3
Det gør den næppe, men det er vel ikke anderledes end når man lader til venner og bekendte.
Genladningen bliver ikke foretaget af foreningen, da den ingen tilladelse har, men af en privat, som lader gratis for vennerne.
Svar
#4
Men du skriver jo at det skal sælges videre til foreningens medlemmer. Man vil jo kunne så tvivl om det juridiske i at du er venner med en forening[Big Grin] Yderligere vil man nok betvivle hvorvidt du er venner med samtligr medlemmer...

Jeg tror det ender med, at der kræves en erhvervstilladelse...

J.
Svar
#5
Det sælges på denne måde, at medlemmerne betaler for komponenterne og ikke ammunitionen.
En af klubbens medlemmer rykker i håndtaget på klubbens maskine påfyldt klubbens komponenter, og de medlemmer som har betalt til komponenter, må bruge tilsvarende i ammunition.

Hvis man lader for en bekendt, betaler denne jo også for komponenterne, uden at det derfor er kommersielt.
Svar
#6
I diskussionen om, om en aktivitet er erhvervsmæssig eller ej, vil andre myndigheder ofte tage udgangspunkt i, hvordan SKAT opfatter aktiviteten.

Jeg vil tro, at den beskrevne fremgangsmåde har en bred margen op til et niveau hvor den på nogen måde kan opfattes som erhvervsmæssig. Først og fremmest fordi det ikke giver overskud til nogen, og heller ikke er planlagt til at give overskud nogensinde. For det andet fordi indtjeningen selvom den planlægges at give overskud ikke vil kunne udgøre en væsentlig del af laderens årsindkomst.

Jeg tror ikke aktiviteten er erhvervsmæssig, jeg bliver jo heller ikke beskyldt for at drive et vaskeri selvom jeg vasker spillerdragter for min søns håndboldklub.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Det gør den næppe, men det er vel ikke anderledes end når man lader til venner og bekendte.
Genladningen bliver ikke foretaget af foreningen, da den ingen tilladelse har, men af en privat, som lader gratis for vennerne.



Jeg tror du kan være ret sikker på at foreningen (ikke laderen) vil blive betragtet som procent, hvis der sker noget. Det er foreningen der betaler udstyret og komponenter samt sælger det til medlemmerne. Godt nok sker salget uden avance, men det mener jeg er irrelevant.
Som skrevet er mine overvejelser alene ud fra et erstatnings- og forsikringsretligt synspunkt.

Sådan nogle fingre kan godt være dyre, hvis det er en der benytter 10-fingersystemet.[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)