Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er Jeres råvildt også forsvundet?
#1
Efter lidt kørsel i området synes jeg slet ikke jeg ser det råvildt på markerne, som jeg så tidligere.
Har talt med flere jagtkammerater, som har gjort samme iagttagelse.

Hvor er det blevet af, vi har ikke fundet faldvildt eller set syge eller dårlige dyr.
Ligesom der har været meget moderat afskydning af specielt bukke.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#2
Lupus ?

--
FKF

ANNA
Svar
#3
Flere steder på Djursland finder vi faldvildt som har tegn på sygdom, men syntes da vi ser meget råvildt på markerne.

Hvor er det henne i landet?
Svar
#4
@FKF

Eller måske Lynx Lynx[:o)]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by bobby

Hvor er det henne i landet?



Det er i vestjylland.

Hvor jeg/man tidligere så 20 - 30 stk. råvildt på en alm. køretur, ser jeg nu kun 1-5 stk.

Tror ikke på at Ulven er årsagen.

mvh
Korthår [Smile]
Svar
#6
Her nord for Ikast ser jeg ikke råvildt så ofte som jeg har gjort, på en normal dag i jagttiden sidste år så jeg oftest 1-3 stk råvildt på min jagt ca 12 ha liggende op til skov, nu ser jeg intet men ser dog store aftryk af hundepoter jævnligt, for små til ulv men...

Skoven har været ramt af stormfald og det kan også have en indflydelse. Jeg syntes dog ikke at det burde have flyttet så meget på råvildtet.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
Det svinger lidt.. I nogle perioder ser vi en del råvildt, mens andre gange ser vi intet. Minusgrader plejer dog at gøre rådyrene mere aktive, mens mildt vejr gør at de nemmere kan få opfyldt deres fødebehov og derfor ikke står så meget på markene.
Men hvis vinden har været i samme retning i lang tid, så ser man ofte også færre dyr på nogle bestemte steder. Jeg har f.eks. et stykke, hvor man sjældent ser dyr, hvis vinden har været frisk til hård i sydvest i nogle dage i træk.
Ved vejrskift ser man næsten altid mere vildt.

Det er min opfattelse at rådyrene står mere spredt i denne sæson, da majsmarkerne er grønne næsten alle steder, pga et varmt forår sidste år. De kan derfor finde god føde flere steder end normalt.
I det midtjyske har jeg ikke set nogen syge dyr, men jeg har da hørt om et par dyr først på sæsonen med diarre, lidt syd for Viborg.
Svar
#8
Jeg kører dagligt ml. Dronninglund og Århus, og der er masser af råvildt på markerne. Hvor vi kommer på jagt har det svinget lidt henover sæsonen.
Men vi har aldrig været afsted uden at se mindst 10-15 dyr.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#9
Jeg har også en "fast" rute i vendsyssel og himmerland på godt et par timer. Der ser jeg op til 50-60 rådyr nogen gange. Andre gange kun 5-10 stykker. Den dag jeg har set flest talte jeg 55-60 dyr og det var i overvejende regnvejr, noget vind og midt på dagen.
Svar
#10
@korthår

Et par ting der ikke er kommet frem.

Hvordan så bestanden ud i efteråret.

Hvor meget råvildt er der skudt i området.

Hvordan ser det ellers ud, her tænker jeg på drastiske ændringer i biotop eller andre forstyrrelser, hvor stort område snakker vi om.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Råvildt og afskydning
Nu har jeg lyst at komme af med noget galle, !!!!
Hvis man ser hvor mange bukke der bliver skudt og hvor gamle de er så er det helt galt og for delingen af han og hun dyr så er andelen af han dyr også for lille.
De Danske jæger er svin ved råvildt generelt, så det kan være der for du ikke har rådyr tilbage man har skudt den bæredygtige bestand !!!. Jeg ved godt at der er nogle få som ikke er sådanne, men det er helheden i den bæredygtige jagt

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#12
@ Rolin
Bestanden er ret god for landsdelen, men mindre i efteråret end vanligt - men nu er det ikke blot vort terræn på ca. 1.000 ha det drejer sig om, men hele landsdelen[8D]

Afskydning på vort terræn er "efter bogen" ca. 50 % lam og ca. 25% bukke og råer - dog ofte lidt færre bukke - enkelte år slet ingen, da de har været vurderet for unge/små.

Naboerne "hjælper" selvfølgelig også, men vi har et godt forhold til dem og de er ikke ukritisk grådige.

Men igen, når vi tidligere har kunnet se spring på næsten alle marker og i dag faktisk ingen ser - så bliver jeg lidt nervøs.

Og bare for god ordens skyld, ved jeg godt at der store variationer i forhold til vejrlig, årstid og områder[8D]
Jeg har faktisk en uddannelse inden for området[Wink] og netop derfor er jeg meget interresseret i Jeres observationer.[:p]

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Råvildt og afskydning
Nu har jeg lyst at komme af med noget galle, !!!!
Hvis man ser hvor mange bukke der bliver skudt og hvor gamle de er så er det helt galt og for delingen af han og hun dyr så er andelen af han dyr også for lille.
De Danske jæger er svin ved råvildt generelt, så det kan være der for du ikke har rådyr tilbage man har skudt den bæredygtige bestand !!!. Jeg ved godt at der er nogle få som ikke er sådanne, men det er helheden i den bæredygtige jagt

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt


Og hvor ved du så det fra ?
Jeg synes du slynger om dig med løse rygter, og uunderbyggede påstande, samtidigt med at du kalder dine medjægere mindre pæne navne.

Fakta er vel, at på et givet område, med en given fødemængde, så vil en overvintrende bestand på 75-80% voksne hundyr og 20-25% voksne handyr, og herudover 30% af de fødte lam, være den bestand der vil kunne producere flest overlevende dyr på lang sigt, pr år.

Resten af jeres fis, med kønsfordeling og andet bavl, er udelukkende trofæfikseret. Og uden nogen hold i biologi eller andet.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Regression på vores lokalitet her i Vestjylland:
Manifesteret i vigende jagtudbytte og observationer.

Kompleks ætiologi:
Dyr med diarré(råvildtsyge?), nye ivrige jagtnaboer udenfor plantagen og flere påkørsler, grundet stigende trafik(fx 4 råer trafikdræbte i et kort tidsrum ud for min nabos hus). Ingen lupus......endnu;-)
Svar
#15
na
[Smile]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Råvildt og afskydning
Nu har jeg lyst at komme af med noget galle, !!!!
Hvis man ser hvor mange bukke der bliver skudt og hvor gamle de er så er det helt galt og for delingen af han og hun dyr så er andelen af han dyr også for lille.
De Danske jæger er svin ved råvildt generelt, så det kan være der for du ikke har rådyr tilbage man har skudt den bæredygtige bestand !!!. Jeg ved godt at der er nogle få som ikke er sådanne, men det er helheden i den bæredygtige jagt

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt


Og hvor ved du så det fra ?
Jeg synes du slynger om dig med løse rygter, og uunderbyggede påstande, samtidigt med at du kalder dine medjægere mindre pæne navne.

Fakta er vel, at på et givet område, med en given fødemængde, så vil en overvintrende bestand på 75-80% voksne hundyr og 20-25% voksne handyr, og herudover 30% af de fødte lam, være den bestand der vil kunne producere flest overlevende dyr på lang sigt, pr år.

Resten af jeres fis, med kønsfordeling og andet bavl, er udelukkende trofæfikseret. Og uden nogen hold i biologi eller andet.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Nu handler det jo ikke kun om at have så mange dyr som muligt. Det er i hvert fald min opfattelse, at en tæt bestand har haft negative konsekvenser på f.eks. Fyn[xx(]
At nogen tilstræber en lige kønsfordeling er ikke mere bavl end at du mener en 75/25 fordeling er det rigtige.
Der bliver nu engang sat ca. lige mange rålam og bukkelam. Da ræve og ulve formentlig ikke favoritisere det ene køn over det andet, vil det jo være logisk at vi også lod være med det.
Svar
#17
Råvildt og afskydning
Nu har jeg lyst at komme af med noget galle, !!!!
Hvis man ser hvor mange bukke der bliver skudt og hvor gamle de er så er det helt galt og for delingen af han og hun dyr så er andelen af han dyr også for lille.
De Danske jæger er svin ved råvildt generelt, så det kan være der for du ikke har rådyr tilbage man har skudt den bæredygtige bestand !!!. Jeg ved godt at der er nogle få som ikke er sådanne, men det er helheden i den bæredygtige jagt

helt enig med dig, Rasmussen !!
på trods af at bestanden er vokset, beskydes den hamrende forkert mht alder og køn.
der skydes unge bukke som aldrig før, folk skyder gammelrå i oktober md og der fodres på livet løs i jagtsæsonen for at få bukken i eget skudfelt.

( så landede vi i råvildtpolitik igen [:I][:I] )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
og jo: jeg kalder også mine kollegaer med jagttegn mindre pæne navne ( mildt sagt ) [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

[quote]Originally posted by n a

[quote]Originally posted by Rasmussen45

Råvildt og afskydning

Der bliver nu engang sat ca. lige mange rålam og bukkelam. Da ræve og ulve formentlig ikke favoritisere det ene køn over det andet, vil det jo være logisk at vi også lod være med det.



Njah, der fødes ca. 55% bukkelam. Men da de er drenge ligesom os, så hører de ikke så godt efter deres mor. De er ikke lige så gode til at blive liggende stille der hvor deres mor har lagt dem. De skal lige liste lidt rundt på egen hånd/fod.
Derfor får ræven lettere øje på dem og inden sommeren er ovre har flest bukkelam mistet livet og om efteråret er bestanden vippet til fordel for rålam. Så nu er der ca. 55% hundyr i lammebestanden.

--
FKF

ANNA
Svar
#20
@FKF - det er interessant info med kønsfordelingen, hvorfra stammer din viden omkring det? Har du måske en kilde henvisning?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)