Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lang kikkert
#1
Hej

Jeg går og tænker på at anskaffe mig en kikkert til den lange distance. Tænker på Kahles 4-18, Kahles 6-24, S & B 4 - 16, S & B 3 - 20, S & B 5 - 25.

Det er nogle dyre rør og jeg håber på at få lidt input på hvor i Europa, de kan handles til ok pris, synes det er lidt en jungle. Har også lidt svært ved at fonde dem på nettet i danske butikker.

Mvh
Jens.

PS.

Så der var en Ørn til salg på DBA 6-24 x 56. Er det et godt emne, eller halter den bagefter de ovennævnte?
Svar
#2
Hej
har lige købt en Kahles K624i 6-24x56 mil3 BRUGT det kan betale sig at lede efter brugt, denne kikkert forvender jeg mig meget af.[8D]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#3
Kunne også godt bruge en brugt, men de hænger godt nok ikke på træerne. Stort set ligeså sjældne som en aggressiv ulv [Big Grin]
Svar
#4
For ikke at gentage mig selv, henviser jeg lige til den her tråd;

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=34108

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
Tak
Svar
#6
@Jensip
Selv har jeg en Swarovski 5-30x50 BT og jeg er meget godt tilfreds, endnu.[:o)]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
Tak
Svar
#8
Nu ved jeg godt du har takket af to gange, Jenslp, og jeg forventer ogsaa at blive hylet ud af mange, men vil blot slaa et slag for Leupold. Jeg har brugt Leupold Vari X III i over 30 aar. Jeg har to 6.5 X 20 40mm, og de har virket upaaklageligt. jeg har skudt Groundhogs (paa størrelse med en kat) paa over 600m med disse kikkerter, og har aldrig haft nogen problemer. Deres livstid garanti og service er uovertruffen, og deres nyere kikkerter, er jeg sikker paa, er endnu bedre.
Efter min mening, saa kan de fleste kikkerter i den størrelse 'skyde længere' end den gennemsnitlige riffelskytte og hans gevær kan. Det er blot min erfaring, og jeg har skudt omkring 10,000 groundhogs med disse kikkerter paamonteret mine rifler.
Saa med mindre du er udstyret med en super riffle i et super caliber, kan mindre end en S&B eller Swarovski nok gøre det, og hvor i Danmark kan du gaa paa jagt og rutinemæssig komme til at skyde paa de afstande? Sikkert kun paa skyde terrænnet ved Ulfborg
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Jeg kan varmt anbefale Meopta har tidligere har Artemis 3000 men har nu købt en Meopta 4x16x44 med parlax justering fra 15-300 m og op. Det virker super godt den klik fast og kvaliteten fejler ikke noget..mener lys gennemstrømingen er på 92-94 %.
Svar
#10
http://www.guloggratis.dk/sport/jagt-og-...d5-5-25x50

Jeg har haft sådan en, det er en fin kikkert.
Jeg har ingen interesse i ovenstående. [Smile]

Ups! Kan se den også er til salg her på forum.[:I]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Nu ved jeg godt du har takket af to gange, Jenslp, og jeg forventer ogsaa at blive hylet ud af mange, men vil blot slaa et slag for Leupold. Jeg har brugt Leupold Vari X III i over 30 aar. Jeg har to 6.5 X 20 40mm, og de har virket upaaklageligt. jeg har skudt Groundhogs (paa størrelse med en kat) paa over 600m med disse kikkerter, og har aldrig haft nogen problemer. Deres livstid garanti og service er uovertruffen, og deres nyere kikkerter, er jeg sikker paa, er endnu bedre.
Efter min mening, saa kan de fleste kikkerter i den størrelse 'skyde længere' end den gennemsnitlige riffelskytte og hans gevær kan. Det er blot min erfaring, og jeg har skudt omkring 10,000 groundhogs med disse kikkerter paamonteret mine rifler.
Saa med mindre du er udstyret med en super riffle i et super caliber, kan mindre end en S&B eller Swarovski nok gøre det, og hvor i Danmark kan du gaa paa jagt og rutinemæssig komme til at skyde paa de afstande? Sikkert kun paa skyde terrænnet ved Ulfborg
Hogmeister



Har saadan en Leoppold 6.5-20X50, Mark IV, med mil dot og kliktaarne. Den er saamaend meget fin til feltskydning og jagt under danske dagslysforhold, men den kommer altsaa lidt til kort overfor de tyske og ostrigste jeg har naar den er med i Sverige og skal bruges naar lyset svinder.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#12
Jeg har erhvervet mig sådan een her, og oven i købet til en fornuftig penge...

http://www.laprecision.dk/shop/ior-riffe...-253p.html

Går stadig og overvejer om jeg skal have nr 2, men mangler en riffel der kan udnytte den fuldt ud.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#13
@ hjemmeladeren. "Naar lyset svinder" Det er vi forskaanet for. Al jagt her er fra 1/2 time før solopgang til 1/2 time efter, saa det problem har vi ikke, og i mit tilfælde, saa kommer groundhogs ud lige efter solopgang, naar det begynder at varme op, og gaar i deres huller igen før solnedgang............... Meget civiliseret lille dyr.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#14
Puh ha, der er sgu meget at tage med i betragtning.

Det ligger fast at riflen kikkerten også vil blive brugt til jagt, så med det hensyn er alt over 6 som startforstørrelse udelukket.
Så igennem en S & B 3 - 27 ved Skov i dag. Fin kikkert, men hvor havde jeg svært ved at finde øjenafstanden hurtigt. Det undrede jeg mig lidt over.

Så gennem en Kahles ved Korsholm et par timer senere. Det var en god oplevelse.

Tror faktisk 3/4 x etellerandet vil være det ideelle. Med over 30.000 for en kikkert, det er for meget. Jeg har 3 Zeiss Victory 3-12x56 med lys, kunne måske som en start/nødstilfælde få en af disse byttes til Zeiss 3-12x56 med med tyndt ikke medforstørrende kryds, så er jeg da i gang.
Svar
#15
Hvis det ikke absolut er et must, at det skal være en af de dyreste drenge,-så kunne du jo også se på en Vortex Viper PST 4-16X50.Bruger selv sådan en fætter.Pris i D.K. 7000 ca.

[Image: kludder_zpsb5521caa.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#16
Tror jeg rutter mig og køber en Schmidt og Bender 3-20x50 pmll.

Fandt faktisk en hjemmeside i Sverige, hvor man kunne købe den for 25 k. Omregnet i d.kr. kommer man under 20.

Men lad os nu se hvad K.O. Skov siger.........

Jeg har lige til aften fået handlet mig frem til en 338 LM, så det bliver spændende. Glæder mig ihvertfald som en lille dreng til jul.
Svar
#17
Hensoldt 4-16x56 18500 DKK købt på Tysk hjemmeside.

Hensoldt er Zeiss Millitær spec linie.

Her får du et unikt afstandsbedømmelsessystem, ballistik tråd og lys oveni hatten.

Har lige selv deltaget i LRS kursus, hvor jeg absolut ikke dumpede igennem på 600 m.

med 56 objektiv får du osse noget som kan bruges til natjagt...
Svar
#18
Tag et kig på Meopta har selv en meostar R1 4x16x44 den ligger på højde med de dyreste mærker mht lys gennemstrømning og fåes bla tyskland til fornuftige priser
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)