Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Styrken af M96 lås?
#1
Godaften

Jeg ejer en Mauser 96 og ovenstående spørgsmål kommer på tale tæt på hver gang der snakkes riffel med en anden skytte(især hjemmelader).
Der er en generel holdning om at låsen er svag.

Jeg har læst mig til at en 96'er lås ikke kan ventilere gassen væk i modsætning til 98'eren i tilfælde af overtryk, men selve låsens to foreste låseknaster er identiske med 98'er låsen og derfor må have samme styrke.

Hvordan forholder det sig rent faktisk?
Svar
#2
Jeg har billeder af både 96 og 98 hvor de faktisk udlufter gassen ganske udmærket.[^]

Faktisk sprang låget af dem begge to ved samme tryk, hvilket var noget under det konkurrenterne klarede. Men det er DR skrevet masser om i gamle tråde.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak for svaret.

Jeg havde prøvet at søge, men mine søgeevner rakte desværre ikke til at kunne finde nogle gamle tråde [Sad]
Svar
#4
Er der ikke lidt forvirring omkring M96 og de gamle svage 6.5x55 Kraag ?
Jeg har da altid putte det samme krudt i til 96'er som 98'ere

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Jeg har da altid putte det samme krudt i til 96'er som 98'ere



Har du hørt fra kunderne siden? Eller var det "engangskunder"? [B)] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]
Mvh

Niels.
Svar
#6
Husqvarna har lavet pæne mængder 30-06 rifler, baseret på en '96 lås.
Spanskerne producerede Mauser 1893 op til efter 1950, i 7x57, der er C.I.P Godkendt til 390 MPa (56,564 psi)

C.I.P. blev stiftet i 1914, og Spanien er medlem. Kan dog ikke se, hvornår de blev medlem.

http://www.chuckhawks.com/small_ring_mausers.htm

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Hvilken M96 er der tale om - er det Mausers forløber til Blaseren?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Nej, det er boltlåsen, der spænder slagstiften når bundstykket lukkes.
Svar
#9
I dette tilfælde taler vi om en Svensk Mauser 1896 (M1896/"96/38"/M38/M41b) / Small Ring.
Denne kom i 6.5x55, da dette var den Svenske standard kaliber.

Hvis der var tale om den nye model (Model 96 S), så ville sammenligningen med en '98er være en smule forkert.
Den nye model leveres også i Magnum kalibre.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Jeg har lige afhændet en CG small-ring mauser i cal 30.06 den kunne holde til trykket, jeg har før også haft en 9,3x62 i small ring, men produceret af Husquarna, den så både @Walnut og @CP blive skudt med i Ulfborg for nogle år siden, så ja en small ring kan holde til en del.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#11
Jeg siger tak for svarene.
Konklusionen må i hvert fald være at en small ring mauser nemt holder til maks. tryk i 6,5x55 og burde også holde en "hot" hjemmeladning lige så godt som så mange andre billige rifler.
Svar
#12
100%

Og bemærk: De svenske Mausere, inkl. Oberndorf udgaverne er ALLE produceret af SVENSK kvalitetsstål, så stålet i dem, er bedre, end det tyske stål, der bruges i de fleste andre (samtidige) Mausere.

Svenskerne mente ikke at det tyske stål var godt nok, så de leverede stål til Mauser fabrikken i Oberndorf, for at deres rifler kunne laves i ordentligt stål.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
En m96 er generelt sikker at skyde med, så længe man ikke har ladninger, som medføre at hætterne falder ud.
De er dog, som andre rifler med den vildt overvurderede kloudtrækker, klart dårligere til at modstå kraftige overladninger, end moderne låsesystemer, med almindelige udtrækkere. Og i kan godt glemme alt bavl om den fantastiske M98. Den holder heller ikke til nær så meget, som moderne låse (-93)
Problemet med de låse med kontrolleret fødning og kloudtrækker, er at de støtter hylsterbunden meget dårligere overfor plastisk deformation i hylsterhovedet. (Desuden knækker disse berømte kloudtrækkere jo som bekendt for et godt ord eller bare "et bette dask med en gigtplaget hånd"
M96 var lavet over mange år, og i visse tilfælde med klart varierende hærdning. Visse af de eksemplarer som havde fået skiftet pibe ved "brutalis" havde klare deformationer i gevindstykket, hvorfor de var tættere på brud.

Visse civile (specielt Stigaversioner) som var ompibet til 30.06 er efter min opfattelse på kanten til det farlige, da man har fjernet over 50% af styrken på det modhold for den lukkeknast som har den største styrke.

I 6,5 og 308, er det fuldt forsvarligt, også med moderne tryk og ladninger.

Men på den anden side, hvad ved jeg egentligt om det, da jeg kun har fumlet lidt med nogle få ti tusinder. hvoraf jeg ødelagde et par dusin, med vilje.

Praktiske forsøg viser at den beter sig stortset identisk med m98, når trykket bliver højere end hylstret kan håndtere. Men både 96 og 98 ryger ved et tryk på mellem 50 og 60% af hvad moderne låse klare (afhængigt af udtrækkertypen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Jeg har lige afhændet en CG small-ring mauser i cal 30.06 den kunne holde til trykket, jeg har før også haft en 9,3x62 i small ring, men produceret af Husquarna, den så både @Walnut og @CP blive skudt med i Ulfborg for nogle år siden, så ja en small ring kan holde til en del.

Mvh

Santo


Jeps, det er en del år siden efterhånden, men husker det som i går.
En tyndpibet, smal skæftet, krumrygget let satan --- i 9,3 x 62. Kæft den så nasty ud, jeg blev tilbudt at prøve den, men skulle godt nok ikke nyde noget.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Så konklusionen er, at både M96 og M98 vil være med os i mange år fremover. Men skal man ud og købe, kan man med fordel vælge en T3 [Smile]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Så må jeg hellere sælge min M98'er, den er jo dødsens farlig og uduelig, selv om NP har gjort sig en del umage med at stykke den sammen. Tænke sig at jeg har ejet og skudt det meste af mit vildt med sådan et stykke lort. Jeg er dybt rystet[:0]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Jeg ryster sammen med dig Thorlak, men er da godt klar over at nogle modernere konstruktioner er stærkere og har da begge dele, men jeg er på intet tidspunkt bange for at trykke mine 98' ere af, de virker som en Tuborg. HVERGANG...
Svar
#18
Stop nu det hylekor, de er jo netop ikke farlige at trykke af. Hverken 96´eren eller 98´eren, og det er der heller ingen der påstår. Men nyere konstruktioner er bare endnu sikrere, det er der ikke noget mærkeligt i.

Mere er der ikke i det.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Lyseslukker Lasse lad os da more os lidt, vi er bare et par halvsure "gamle" mænd med for meget tid...
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Så må jeg hellere sælge min M98'er, den er jo dødsens farlig og uduelig, selv om NP har gjort sig en del umage med at stykke den sammen. Tænke sig at jeg har ejet og skudt det meste af mit vildt med sådan et stykke lort. Jeg er dybt rystet[:0]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Er det ikke nogenlunde det samme ejere af R93'ere siger [Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)