Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladning til Barnes TSX + løse fænghættelommer?
#1
Ja, så har jeg igen brug for nogle kvalificerede input fra Jer Formænd - jeg håber, I vil være mig behjælpelig[Smile]

Jeg har lavet en serie testladninger med Barnes TSX (140 grains) til 7 mm rem mag i intervallet 60 til 66 grains MRP + CCI 250 + R.P-hylstre (Remmington?) Ladningerne springer med 1 grain krudt for hver ladning.
Mine spørgsmål i den sammenhæng er følgende:

- jeg har til en anden riffel tidligere ladet tilsvarende patron - men med en max-ladning lige under 70 grains MRP. Vil jeg også her - forsvarligt - kunne gå længere op i ladning, eller vil det være helt hul i hovedet?

- hvad er Jeres erfaringer med 140 grains TSX i 7 mm rem mag?

- sidst, men ikke mindst erfarede jeg ved fænghætteisætning, at disse gled meget let på plads i fænghættelommen - det bør vel ikke være normalt, når hylstrene er nye, eller..? (dvs. afskudt en enkelt gang) Jeg har ikke før oplevet, at der ikke skulle bruges lidt håndkraft ved isætning af fænghætter og derfor undrer det mig også, at de denne gang gled så let på plads - jeg mener; "nye" R.P./remmington-hylstre burde vel ikke være SÅ bløde i godset...?

Jeg ser meget frem til Jeres kommentarer [Smile]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Løse fænghætte lommer kunne indikere at hylstrene havde været udsat for et overtryk…![B)]

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#3
helt nye s&b hylste i 7x64 har det samme den går meget nemt i der Smile har endda haft en den faldt ud igen Sad
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#4
Jeg bruger faktisk efterhånden kun 140 grains TSX.

Og jeg har 70 grains MRP-motor i normahylstrene.

De skyder tæt og godt, uden nogen problemer med hætter.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Jeg har aldrig oplevet det med fænghætterne

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
Hmm.... Jeg må vist bare ud og teste de nuværende ladninger - og hvis det tegner fornuftigt, vil jeg langsomt prøve at gå op i ladning.

Hvis ikke, vil jeg nok rådføre mig med Jer igen [Big Grin]

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#7
Jeg har også oplevet løse hætter. Både som følge af tryk[:I] og som følge af dårlige hylstre. Uanset hvad, så skal man passe lidt på, når man får løse hætter. Der er noget der ikke virker som det skal.
Mvh Søren
Svar
#8
Jeg har samme problem med 7 mm. Rem.mag. og R.P. hylstre.
Mine hylstre har været genladet 4 gange nu, men allerede efter 2. omgang begyndte de første hylstre med løse lommer at komme.
Ved sidste genladning kasserede jeg 14 ud af 100.
Jeg har også nogle Norma hylstre som ikke har givet nogle problemer.
Min fornemmelse er at R.P. hylstre er bløde i godset.
Svar
#9
Jeg har haft samme problemer med R-P hylstre i 375H&H ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Så fik jeg tid til at teste lidt på skydebanen - og det var hele vejen igennem en rigtig optur[Big Grin]

Jeg valgte, bl.a. på baggrud af Claxel´s input, at ændre lidt i ladnings-opsætningen, således at startladningen var med 63 grs MRP og slutladning var med 70 grs MRP. Patronlængden blev lidt længere end vanligt, kva tidligere erfaringer vedr. for lang friflugt - den blev fastsat til 1 mm.
Jeg var lidt spændt på resultatet på baggrund af de løse/let-isatte fænghætter - men heller ingen problemer der[Big Grin] Fænghætterne blev pænt siddende, også ved de mere hårdt ladede patroner.

Resultatet var følgende:

Jeg brugte flere skiver undervejs i forløbet, men den ene skive fik lov at sidde gennem hele testen - d.v.s at jeg til slut havde en skive med ialt 32 skud - og samtlige skud sad pænt indenfor en diameter af 6 cm. Det er vel egentligt ok, når det er testladninger, eller?

Den mest præcise ladning var den med 65 grs MRP - her sad 4 skud oveni hinanden.

70-grs ladningen gav også fin præcision - ikke hul i hul - men bestemt brugbar til formålet, som er grisejagt.

De resterende ladninger viste også god præcision - faktisk så ensartet, at det i princippet er ligegyldigt, hvilken ladning jeg fremadrettet vil anvende.

Så jo - en FED oplevelse [Big Grin] Det er SÅ lækkert, når det bare "funker" [Big Grin]

Når jeg får tjek på indsætning af billeder, lægger jeg lidt konkret dokumentation op i forlængelse af tråden.

Mange tak for input og svar [Smile]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#11
Jeg har også haft bøvl med for løse fænghætte lommer i RP hylstre. Det var engangs afskudte købeammo, så jeg tvivler på det har været overtryk. Det var i kal. 300 wsm.
De fald ikke ud ige (ihvertfald ikke endnu), men der skulle næsten ingen kraft til at sætte dem i.
Svar
#12
Jenslp, det er også hylstre fra købe-ammo, jeg har anvendt og derfor undrede det mig også, at gænghætterne gik så løst i. Men det er åbenbart uden betydning - undervejs og efter testen kontrollerede jeg, om jeg kunne se/måle noget usædvanligt og samtlige hylstre/fænghætter viste intet unormalt.

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#13
Så fik jeg endelig lejlighed til lidt mere ammo-testning [Big Grin]

Var en tur på skydebanen i aftes og fik kronograferet et par skudserier - og det var faktisk en interessant oplevelse...

Ud fra de skudte serie, synes jeg, at der var forbløffende stor spredning i hastighedsintervallet

Laveste målte hastighed var 970 m/sek og højeste målte hastighed var 997 m/sek! De fleste målinger lå omkring 986-988 m/sek og det samlede gennemsnit er 985,5 m/sek.

Præcisionen fejler ikke noget - 5 skud dækkes med en 2-krone, så ingen slinger i valsen dér!

Men - jeg var alligevel overrasket over, at der var så stort et udsving mellem laveste og højeste hastighed - 27 m/sek [:0]... Min umiddelbare tanke er, at enten har jeg været uopmærksom mht vejning af ladningerne og fået lidt ekstra enkelte hylstre eller også er den gal med min ladevægt (digital) Den KAN af og til svinge 0,2 grains - men det er vel ikke det, der kan være årsagen til så stort udsving i hastighed?

Hvad er jeres erfaring? Har I nogle forslag til, hvorfor der er så markant forskel? Og - er det normal, eller skal jeg tjekke op på vægt, udstyr og laderutine?

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#14
Tjek evt. en ældre tråd om at skyde vinkelret igennem kronografen.

Ved skråt skud viser kronografen en lavere hastighed end den faktisk er. PÅ grund af den længere vej/tid mellem at kuglen trigger fotocellerne.

--
FKF

ANNA
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)