Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelindskydning i div jagtforeninger !
#1
Vil i der hjælper og arrangere disse skydninger ikke være med til at fjerne muligheden for at indskyde på bukkeskiver og istedet påvirke til at der benyttes indskydningsskiver?
Hver år ser jeg selvbedrag i vildt udbrud, når skytten står og analysere skudhuller i hoved, hals og ryg og roser dens dræbeevne selv om de sigtede efter bladet!
Udtalelser som: den går dæmle ned på den der osv høre ikke hjemme når der i virkeligheden er tale om et fejlskud. Mange jægere går jo altså på jagt efterfølgende med det samme våben og de samme skydefærdigheder.

Bukke skiven er også aldeles uegnet til finindstilling af en alm jagt sigtekikkert

Jeg tror virkeligt på at det kan hæve niveauet og mindske anskydninger hvis bukkeskiver forsvinder på indskydningsbanen. I kan evt lave jeres egen konkurrence på buk hvor træf uden for ø20cm er forbi

Vil i slå et slag for den ide?

Mvh Preben Henriksen

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#2
jeg kender ikke til nogen skydebaner hvor man bruger bukkeskiven, som indskydnings skive.
de skydebaner som jeg besøger, bruger en alm indelt ring skive til krontrol og indskydning. bukke skiven bliver brugt til jagt træning.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Jeg synes bukkeskiven er meget relevant på banen !
Men først når man har skudt ind[Wink]

Der er også forskel på hvordan man bruger bukkeskiven !
Jeg plejer at skyde et skud, og derefter sigter jeg bare på hullet fra skuddet.

men uanset hvad, så er det da godt at der bliver øvet[Smile]
Svar
#4
På Ruskær i Midjylland bruger vi indskydningsskiver til indskydning og derefter kan der trænes på bukkeskiven for at se man har ramt "rigtigt"

Vi har udvidet antallet af skydninger og laver forsøg med skydning på 200 m nogle gange, så dem der vil kan lære deres begrænsninger at kende.

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
God ide!

Sørg i det mindste også for at elektroniske baner er kalibrerede. Jeg har mange gange oplevet at skiverne har siddet forkert og der derved er mange jægere, som har indskudt deres riffel til at skyde adskillige cm fra sigtepunktet. En katastrofe ift. anskydninger. Man burde slet ikke indskyde på elektroniske baner, hvis det stod til mig.
Nogler steder har man også kun de skiver man bruger til baneskydning med diopter, altså en sort plet på ø20 cm, som er alt for stor til at indskyde en riffel med kikkert. Det duer ikke, da det er svært at sigte præcist i midten.
Svar
#6
I Nørre Snede og Hjøllund, hvor jeg er instruktør, bruger vi indskydningsskiver til indskydning.
Træning foregår på indskydningsskiver eller bukkeskiven, hvad folk nu ønsker at træne på.

Desværre har vi som instruktører ikke nogen "magt", vi kan ikke tvinge hr. Jensen til at skyde ind på indskydningsskiven, vi kan opfordre til det og gør det også. Omvendt vil vi jo ikke afskrække folk fra at komme på skydebanen, al træning, er god træning (næsten).

Dog synes jeg ikke det er et problem, at få folk til lige at sætte 3 skud i indskydningsskiven og så tager vi snakken derfra. De fleste, som ikke kan holde 3 skud på bunden af en øldåse på 100 meter, ved jo godt, at de så skal både øve sig lidt mere, men også lige gennemgå riffel, optik og skydestilling. Der kan jo være mange årsager til en dårlig samling af skuddene.
Svar
#7
På vores bane, har vi bukkeskiver, monteret med en indskydningsskive foran og bagved bukken.
Således at der på hver plads er mulighed for at skyde på indskydningsskive, samt bukkeskive, uden at skulle lave skiveskift, eller standplads.

Mvh.
Carsten
Svar
#8
Godt at høre der allerede hersker en bevisthed rundt i landet og mange Allerede har fat i en god stradtegi.
Så har det jo med at brede sig :-).

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#9
Det er gængs fremgangsmåde at indskyde efter en dertil indrettet skive og så træne på bukken. [Smile]

Men der er altid nogen der er uden for nummer, som vi instruktører ikke kan nå. [B)]

Vi kan jo kun forklare og ikke forstå sund fornuft for andre ...[Wink]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Jeg er helt på linje med Bessie og Claxel.
Bukkeskiver er primært til Riffelprøver og træning, EFTER at riflen er indskudt.

Vi oplever af til det svineri at nogen skyder efter hovedet eller opsatsen, selvom vi altid har et A4 indskydningsmål oppe over spejlet på bukken.

Der er en økonomisk ekstra udgift forbundet med at skyde uden for centerstykket. Tænk på de folk der vedligeholder skiverne. Det er svært nok at finde frivillige til det arbejde.

Et andet uvæsen som er svært at komme til livs er folks dovenskab. Mange gider ikke hente klisterlapper i korrekt farve, hvis der er en anden farve der er placeret tættere på.
Der sker ofte at helt nye bukkeskiver er plastret med sorte, hvide eller røde lapper. Oftest en hvid midt i tieren ???
Det ser grimt ud og når jeg beordrer synderen til at plastre dem over, bliver de ofte sure.

Måske skal man bare hæve prisen for dem som ikke kan finde ud af at benytte skydebanens udstyr korrekt. Så lærer de det nok hen ad vejen.

På den skydebane hvor jeg er i struktør, går en af os altid med ned til skiverne når der markeres. Her hjælper vi med at beregne klik ud fra afvigelsen fra sigtepunktet og kan give gode råd. Samtidig kan vi så lige opdrage lidt på dem der er lidt utidige. Dem der er uden for pædagogisk rækkevidde påvirker andre negativt og det stopper vi i opløbet.

I praksis sætter vi 4 ringskiver og 4 bukkeskiver op. Hver skytte ved klarlinjen bliver spurgt om hvad han vil skyde på og om han har brug for hjælp. Er der ikke en ledig bane med ønsket måltavle, venter han til næste ledige.

God skydning [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg har lagt mærket til at den uheldige snak om "flyvernes" dræbeevne på bukkeskiven kan elinineres ved at spørge, hvor de ønsker at placere deres skud inden der skydes

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)