Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1. eller 2. Billedplan?
#1
Hej med jer

Jeg har købt en baneriffel og jeg skal snart ud at investere i optik.

Det bliver nok en kikkert der går op til 24 - 25 gange forstørrelse.

Hvad ville I vælge af billedplan 1. (medforstørrende) eller 2. (ikke medforstørrende)? Og hvorfor.

Sættet skal bruges i 97% af tilfældene til baneskydning og resten til jagt.

Har I et godt input til hvilke sigte I ville vælge, må I meget gerne medmindre det.

Tak.

JensLP
Svar
#2
Til det brug ville jeg uden tøven vælge første billedplan, altså medforstørrende, og så et sigte med noget streginddeling eller mil dot. Både sigte og kliktårne skal køre i milliradianer, så der er 10 cm mellem stregerne på 100 meter og et klik giver en cm på 100 m.

Grunden er, at det er fuldstændig ligetil at skyde et skud mod skiven der hvor kliktabel mm siger du skal, og sidder det ikke præcist i sigtepunktet kan du måle med stregerne direkte hvor mange klik der skal korrigeres. Med sigtet i FFP passer pengene hver gang.

State of the art i den ende er S&B PMII 5-25x56, men den er blevet helt urimeligt dyr, så jeg ville kigge efter andre mærker der kan nogenlunde det samme, eller evt. finde en brugt.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Kig på Minox ZE5i 5-25x56... den kan fås til ca 13.000 hos Astrosweden.se. Fås med både 1. Og 2. Billedeplan...

J.
Svar
#4
Glemte at tilføje at jeg gerne vil prøve kræfter med langdistance skydning, så der skal tages med i betragtning.
Svar
#5
Tak skal I have. Specielt dig Lasse for et langt og fyldestgørende svar.
Svar
#6
LA Precision har IOR Kikkerter, som vist skulle være ulamindeligt fine, til prisen.

http://www.laprecision.dk/shop/ior-optik-3c1.html

Den demo de har til 11K er muligvis med FFP, men spørg dem.
De danske priser er NOGET lavere, end USA Prisen....

Jeg har desværre aldrig handlet hos dem.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Til baneskydning og især hvis du snakker lidt længere afstande, vil jeg ubetinget sige IKKE medforstørrende.
Groft sigtemiddel og "fint" sigte efter små mål, hører ikke sammen.
At man KAN lave et mål, feks et bestemt størrelse klistermærke som passer til det grove sigte, er da muligt.
Men ikke altid man har mulighed for selv at tilpasse sine "skiver"

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Nu er jeg forvirret!,

Hvilke sigte ville eksempelvis en 1000-meter skytte vælge?
Svar
#9
Jeg ville vælge en kikkert hvor traadkorset IKKE forstørres i takt med at du forstørrer 'billedet' Du risikerer at traadkorset dækker dit maal, altsaa enig med CP
H
Hogmeister
Svar
#10
fin lille beskriv af afvejning 1st vs 2ned FP anvendelse

http://albertatacticalrifle.com/why-us/f...ffp-vs-sfp

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
Min kikkert har sigte i 1. billedplan, mit trådkors dækker 6 mm af målet på 100 m, dermed dækker det 36 mm på 600 m, det er for mig ikke noget problem.

med venlig hilsen
Søren

[Image: ajbutton_zps40f59619.gif]

Svar
#12
Og får du så fundet en PM2 5-25x56 p4l fine så dækker den 1,8 cm på 600 meter.:-)

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Og får du så fundet en PM2 5-25x56 p4l fine så dækker den 1,8 cm på 600 meter.:-)

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


i

Til gengæld er trådkorset næsten umuligt at se på 5 ganges forstørrelse [B)]

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Nemlig.... skød dog en buk på 12m afstand med 7x :-)

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#15
Jens. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men tror det ville være en god ide hvis du kunne komme til Ulfborg enten nu på lørdag eller d. 2. April.
Der vil du ved selvsyn kunne se, hvad vi fabler om..
Nu på lørdag, er en " privat" LR skydning, op til 540 meter.
2. April er VTFs 600 meter.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Det tror jeg kunne være en rigtig god ide. Jeg bor i Lemvig 33 km fra Ulfborg.
Jeg vil lige undersøge kalenderen. Og tak
Svar
#17
.
Svar
#18
Jeg synes "problemerne" med sigtet i første billedplan har en tendens til at blive overdrevet, måske ud fra teoretiske overvejelser. Jeg har skudt vildt ved lille forstørrelse på meget tæt hold og skiver på 600 m afstand på fuld forstørrelse med FFP-kikkerter, og havde ingen problemer med det.

Jeg mener, at hvis ens kikkert først og fremmest er til jagt, sekundært til bane kan man vælge SFP og hvis den primært er til bane, sekundært til jagt kan man vælge FFP. Forskellen ser værre ud på papiret end i virkeligheden, så begge dele kan bruges til begge del.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Tak Lasse.

Lige nu hælder vægtskålen over ikke medforstørrende, det bliver minimalt brug til jagt.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Tak Lasse.

Lige nu hælder vægtskålen over ikke medforstørrende, det bliver minimalt brug til jagt.



Som jeg forstår dig så hælder du i øjeblikket til ikke medforstørrende fordi du næsten kun skal skyde på bane med den. Prøv lige at læse lasses første indlæg igen.

Jenslp - beslutningen er din og du bør selvfølgelig tage imod tilbud på at se kikkerten i virkeligheden før du køber.

En anden faktor der kan være relevant er om man skyder om natten.
Hvis det er tilfældet kan det være en fordel med medforstørrende hvis ikke der er lys i kikkerten.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)