01-03-2016, 03:14 PM
Tjaaa... Jeg blander mig lige her ..
Hvilke aluminiums-legeringer bruges typisk til at fabrikere dæmpere af?
(hvilken type er Sonic dæmperne CNC drejet/fræst af?)
De mest anvendte standard aluminiums legeringer har en massefylde på ca. 2,7 - 3 gram /ccm -- De fleste stål legeringer ligger lige omkring 8 g /ccm --
De mest almindelige anvendte Alu-legeringer har en styrke (Tensile strength på ca . 70 - 100 MPa , hvor almindeligt rustfrit stål (A2)ligger omkring 500MPa - altså er aluminium ca 3 gange letter, men 5 gange svagere, medmindre man benytter specielle Alu-legeringer med høj styrke- f.eks. den mest almindeligt anvendte "Aircraft grade Aluminium" 7075-T som ligger mellem 250 og 510 MPa (T6)
Så: NEJ Det meste Aluminium er IKKE stærkere end stål pr. vægt-enhed .. og Grade 5 Titanium (6AL4V, eller "russisk ubåds-blik") er mindst 5 gange stærkere end almindeligt aluminium, pr. vægtenhed --
(Altså helt i særklasse, men har andre problemer .. feks kræver svejsning af titanium meget nøje kontrol og know-how, for at undgå stress-frakturer ved efterfølgende belastninger)
Aluminium har den udtalte svaghed at selv en moderat opvarmning reducerer styrken dramatisk . Dette gælder også mange af de "eksotiske" høj-styrke alu-legeringer .. opvarmning til så lidt som 250 grader C kan reducere styrken til under det halve ..
Tilbage til den sprængte Hausken dæmper -- Det ligner mistænkeligt en "sekundær detonation" altså en eksplosiv forbrænding af varme findelte krudtrester i dæmperens "reflex-kammer" - kombineret med en eller flere punktformige materialefejl i yderrøret (Læg mærke til hvordan fraktur-revnerne ligesom "starter i et eller flere punkter" på røret.
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hvilke aluminiums-legeringer bruges typisk til at fabrikere dæmpere af?
(hvilken type er Sonic dæmperne CNC drejet/fræst af?)
De mest anvendte standard aluminiums legeringer har en massefylde på ca. 2,7 - 3 gram /ccm -- De fleste stål legeringer ligger lige omkring 8 g /ccm --
De mest almindelige anvendte Alu-legeringer har en styrke (Tensile strength på ca . 70 - 100 MPa , hvor almindeligt rustfrit stål (A2)ligger omkring 500MPa - altså er aluminium ca 3 gange letter, men 5 gange svagere, medmindre man benytter specielle Alu-legeringer med høj styrke- f.eks. den mest almindeligt anvendte "Aircraft grade Aluminium" 7075-T som ligger mellem 250 og 510 MPa (T6)
Så: NEJ Det meste Aluminium er IKKE stærkere end stål pr. vægt-enhed .. og Grade 5 Titanium (6AL4V, eller "russisk ubåds-blik") er mindst 5 gange stærkere end almindeligt aluminium, pr. vægtenhed --
(Altså helt i særklasse, men har andre problemer .. feks kræver svejsning af titanium meget nøje kontrol og know-how, for at undgå stress-frakturer ved efterfølgende belastninger)
Aluminium har den udtalte svaghed at selv en moderat opvarmning reducerer styrken dramatisk . Dette gælder også mange af de "eksotiske" høj-styrke alu-legeringer .. opvarmning til så lidt som 250 grader C kan reducere styrken til under det halve ..
Tilbage til den sprængte Hausken dæmper -- Det ligner mistænkeligt en "sekundær detonation" altså en eksplosiv forbrænding af varme findelte krudtrester i dæmperens "reflex-kammer" - kombineret med en eller flere punktformige materialefejl i yderrøret (Læg mærke til hvordan fraktur-revnerne ligesom "starter i et eller flere punkter" på røret.
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"