Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kriterier for valg af krudt.
#1
Hvis nu vi ser bort fra økonomien og argumenter som - jeg har den alligevel liggende, hvilke kriterier bruger I så, når I vælger hvilken krudt, der skal anvendes i en given ladning?
Hvis man ser på Norma eller Vv, så anbefaler de jo ofte 4-6 forskellige krudttyper til hver projektil i en given kaliber.
Ser man så på krudttyperne, kan man let finde relativ hastighed og tryk, men om jeg bruger disse oplysninger med fornuft, er jeg egentlig kommet i tvivl om.
Svar
#2
Jeg skeler naturligvis til producenternes anbefalinger, dernæst til hvad jeg har på lager. Men forhold som tilnærmelsesvis 100% forbrænding og hylsterfylding vejer også tungt, og i den sidste ende vælger jeg det krudt, som jeg kan få den bedst samling med.

Jeg har et par rifler med relativt korte løb, og her prioriterer jeg klart en optimal forbrænding i piben, for at undgå mundingsflamme.

YMMV
Torben
Svar
#3
ening med tagergaard.. QL til at forsortere: fylding >90%, forbrænding>99% + det der giver max hastighed (så har man mest spilrum at justere med) ..og så tidligere erfaring for hvad der er nemmest at arbejde præcis ladning med , fx mine i våben har MRP og 203B altid vist sig 'pålidelige' .. mens jeg hver gang har måtte kæmpe med URP

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Jeg gør lidt som tagergaarg og Wolf.
Jeg vægter et fyldt hylster og især 100% forbrænding, da jeg hader at betale for noget uden at få noget ud af det.
Men er der en ladning der samler bedre, så vægter det også.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
noget andet mht forbrænding .. ved skumrings/nat jagt, der kan selv det mindste 'flammeri' virke 'blændende' ('pun intended'). Hurtig krudt og fuld forbrænding har virket godt for mig i den situation (selvføli vil et kakkelovnsrør foran også tage glimtet)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Jeg har haft mundingsglimt med 100% forbrænding så jeg er i tvivl om der er en valid indikator

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Jo da, Preben, det kan forekomme. Men der er lidt forskel på et glimt og så en flammekugle på størrelse med en fodbold....[Smile]
Svar
#8
@Bessie,

Bare noget løst info, som jeg ikke kan dokumentere på nogen måde, men jeg har hørt ... Double base krudt (fx med nitroglycerin) indeholder ikke nok ilt til at ilte al krudtet. Selvom du har 100% forbrænding / udnyttet potentialet helt, vil resterne brænde når de kommer i kontakt med den almindelige atmosfære. Om det passer ved jeg ikke, men det er ikke helt urimeligt.

Jeg oplevede mundingsglimt med min .243 og N550 (før dæmpertiden).
Svar
#9
jeg bruger den krudt der er billigst, da vi kunne få rhino krudt var det den jeg brugte og så var det bare og finde en den skød godt med, jeg har ikke de fine programmer til at se forbrændingen osv. så for mit vedkommende bliver det den der giver mest fart, samt mindst krudt og skyder bedst i 308 med 10.7g kugle er det for mit vedkommende rhino 15 / norma 203b det bliver også den jeg bruger i min 9.3x64 med 16.2gSmile og så rhino 23 til 6.5x55 med en 140g kugle Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

jeg bruger den krudt der er billigst, da vi kunne få rhino krudt var det den jeg brugte og så var det bare og finde en den skød godt med, jeg har ikke de fine programmer til at se forbrændingen osv. så for mit vedkommende bliver det den der giver mest fart, samt mindst krudt og skyder bedst i 308 med 10.7g kugle er det for mit vedkommende rhino 15 / norma 203b det bliver også den jeg bruger i min 9.3x64 med 16.2gSmile og så rhino 23 til 6.5x55 med en 140g kugle Smile



Lidt som at kaste en terning.......1 øje svarer til N201, 2 øjne svarer til N202 osv[Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Jeg har heller ikke noget program der viser noget om 100% forbrænding. Jeg købte Hornadys ladebog og bruger de krudttyper de anbefaler og arbejder ud fra dette med forskellige ladninger. N165 fik jeg anbefalet fra flere sider og den typer er også brugt i ladebogen. Jeg fandt hurtigt den ladning der går utrolig godt i min riffel. Ang mundingsglimt så er det meget lille med de ladninger jeg har brugt..ved ikke om hurtig eller som N165 langsomt brændende krudt kan gøre en forskel.
Svar
#12
Det er da så kedeligt med terninger... her er et alternativ...!![Big Grin]
https://www.google.at/url?sa=t&source=we...0vjxrVRN2Q

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
Kan man sige det, jeg har en 6,5x55 der skyder best med 203B, så har jeg en der skyder best med 204/vv160, prøv at læse data der efter lav noget at skyde med det er kun der du finder ud af hvad der dur[8D]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#14
Jeg må indrømme, at jeg bruger de samme kriterier, og så ser jeg også på hvor meget krudtslam, der er efterladt i piben, men er det ikke også lidt for simpelt?

Jeg mener:
1 Mundingsflamme er efterhånden ligegyldig, når man har lyddæmper på.
2 Det er jo ikke altid det er nødvendigt st gå efter højeste hastighed, så den kan også ofte udelukkes.
3 100% fyldt hylster - rart, men hvorfor egentlig - det kan vel ikke dokumenteres, at det er bedre end 90% fyldt?
4 100% forbrænding - tjek! Men kan man ikke gå ud fra, at hvis man holder sig indenfor producentens max/min opgivelser, så er der 100% forbrænding?
5 Egne og andres erfaringer - tjek!
6 Krudtslam - tjek.

Så står man da stadig ofte med frit valg på 3 - 6 hylder!
Det er jo fedt, men det var da rart hvis man kunne sige - Jeg starter med denne for jeg proiriterer max præsision eller jeg starter med denne for jeg prioriterer max hastighed eller denne for jeg prioriterer minimum tryk.
Som det er nu er valget fra min side lidt tilfældigt iht hvad der står i skabet!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg må indrømme, at jeg bruger de samme kriterier, og så ser jeg også på hvor meget krudtslam, der er efterladt i piben, men er det ikke også lidt for simpelt?

Jeg mener:
.

3 100% fyldt hylster - rart, men hvorfor egentlig - det kan vel ikke dokumenteres, at det er bedre end 90% fyldt?

Jo, det er faktisk dokumenteret masser af gange. Plus, det sikkerhedsmæssige i at for lav fyldningsgrad kan give detonationer

4 100% forbrænding - tjek! Men kan man ikke gå ud fra, at hvis man holder sig indenfor producentens max/min opgivelser, så er der 100% forbrænding?

Nej, det er langtfra tilfældet. Krudtproducenten har ingen indflydelse på f.eks din pibelængde.Og flere andre parametre. Derfor kan data kun bruges som vejledende, men ikke optimalt

5 Egne og andres erfaringer - tjek!
6 Krudtslam - tjek.

Så står man da stadig ofte med frit valg på 3 - 6 hylder!
Det er jo fedt, men det var da rart hvis man kunne sige - Jeg starter med denne for jeg proiriterer max præsision eller jeg starter med denne for jeg prioriterer max hastighed eller denne for jeg prioriterer minimum tryk.
Som det er nu er valget fra min side lidt tilfældigt iht hvad der står i skabet!



--
FKF

ANNA
Svar
#16
Tilgængeligehed af krudtet synes jeg også er vigtigt
Jeg kan vælge mellem et hav af krudt til 223 remington
Men har fundet ud af, at norma er det som jeg nemmest kan skaffe

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)