Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.17 HMR - .17 Mach 2
#1
Er der nogle her på forumet, der har praktiske erfaringer med den nye kaliber .17 HMR (rimfire. Det sær unægteligt lidt spændende ud...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Hej Jens

Et nyt kaliber er unægteligt spændende, og især et rimfire kaliber da der ikke i mange år har været noget nyt på disse kanter. Men jeg har nu mine forbehold omkring den, grundet dens konstruktion. Den er jo i princippet en 22 mag necked ned til kaliber 17 og med en meget let kugle. Hornady hævder at den har en uhyre præcision hvilket jeg ikke benægter, men den kører jo ikke med en særlig høj hastighed for en kaliber 17. Høj hastighed er netop et hovedpunkt for den slags små kalibrer, for at de ikke er vindfølsomme. Det næste jeg kan påpege er prisen på en patron og udvalget af patroner, da det kun er Hornady der fremstiller det. I mine øjne ville man derfor være bedre tjent med en 17 rem. Den kan genlades og kugleudvalget fra Hornady og Berger er langt større (Især Berger) Kaliber 17 rem kører også med en meget højere hastighed, og den har jeg lidt erfaring med, især med Berger MEF kugler (MEF=Massive expansion factor) Disse projektiler ekspanderer totalt og der er ikke engang gennemskud på en kat, til gengæld vil en kat efter at have taget en sådan kugle være som en blikdåse med skruer i ...Den er raslet helt sammen indeni, og rævejægere bruger den også da den næsten ikke laver huller i skindet andet end indgangshullet på 4,2 mm.

Nuff said

Great dane
Great Dane

Svar
#3
Nogen der ved, hvor jeg kan købe en .17 HMR i DK??? Laver CZ en?
Svar
#4
Marlin og Ruger er vist nok de eneste...OG som sædvanlig ..[Big Grin][Big Grin]

Lyngs jagtvåben
fiskerbakken 7
3250 Gilleleje
48301793

G.D.
Great Dane

Svar
#5
Anschütz kommer med en i løbet af året, hvis man er til det tyske grej...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Jeg kan så lige tilføje at man også kan få den i en leveraction udgave af henry repeating arms og en halvauto af remington. Det er jo nok de færreste forhandlere der har en sådan kal. på lager men de kan jo sikkert bestilles hjem.
Svar
#7
Ruger 10/22mag kan der jo sættes en vekselpibe på i 17hmr...Bare et billigt alternativ...Var det noget Jens[?]

G.D.
Great Dane

Svar
#8
JEG vil ha´en cylinderlås... Der blev iøvrigt også spurgt til CZ. Den findes også i varmint-udgave):

[Image: 1.gif]


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Hvad i alverden vil i bruge sådan en dopet luftbøsse til??[8D]

Katte kløves bedst med .30-06
Svar
#10
Hej Sauer - prøv at kigge under rubrikken "Eftersøgningsriffel til farligt vildt" i dette forum, der er en henvisning til en side hvor man kan se en løvejagtsfilm - jeg håber da ikke at det er en 30.06 der skydes med der, i bekræftende fald skal jeg ihvertfald have mindst kal. .50 hvis jeg skal på løvejagt i Afrika[8D]
Svar
#11
Ok,ok...jeg har modificeret min signatur en smule...

Småkatte kløves bedst med .30-06
Svar
#12
He he - ellers må man jo bare gi´ den 4 hurtige med en .223 (efter en hurtig "skomagerudregning" skulle det jo gi´ det samme som kal .892) eller hvad mener du Jens Ulrik [Big Grin]
Svar
#13
Undskyld Jens Ulrik - jeg kunne ikke dy mig [:I]
Svar
#14
Hvis jeg nu var en løve...[Big Grin]....så ville jeg helt sikkert foretrække tre skud .17'ere frem for en enkelt .50'er....Jeg ville muligvis dø - men jeg ville dø lykkelig en hel del senere end min banemand...

Og P.s: hvis jeg var en løve, så ville jeg ønske at Intile (bavian) tog på løvejagt - og helst med en .17'er[^]

Og husk: Det farligste våben er det, der ikke er ladt...(Mark Twain)


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Jens ...Jeg har set Bavianen, og må sige dig at den er gammel og sej[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

G.D.

Undskyld Michael[:I]
Great Dane

Svar
#16
He he, den er go´ med jer!
Nu er jeg ikke så stiv ud i det der med kalibre, men kal. .17 svarer det ikke til en kuglediameter på 4,25 mm? hvis det forholder sig sådan er der saftsusemig ikke meget at gøre godt med.
Rimfire er randtænding ikk´?
Svar
#17
Den skyder med kuglediameter .172, hvilket giver 4,2mm. Og jo rimfire er randtændt. I princippet er det en hyperaktiv salonbøsse[Big Grin]

G.D.
Great Dane

Svar
#18
Hov - ja 4,2 mm, det har Jens også skrevet i et tidligere indlæg (my mistake). Jeg skal lige have det på plads - 2,54 mm div. 1000, gange 172 - altså en 172/1000 tomme (og så lidt oprunding), er det korrekt forstået?
Svar
#19
Korrekt....Stor dreng[Big Grin]
Great Dane

Svar
#20
Hviske, hviske GD - hvorfor bliver Jens ved med at skrive det der Mark Twain citat - et våben der ikke er ladt, er da ikke farligt - eller er det fordi det er for dybt til mig?[:o)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)