Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min nye rejseriffel
#1
Jeg har længe ønsket mig en .338'er og selv om jeg stædigt holder fast i, at mavebælter er åndssvage, så må jeg jo erkende det faktum, at tilgængelig ammunition i kaliber .338 er ensbetydende med .338 Win Mag og netop tilgængelighed er en vigtig egenskab for ammunitionen til en rejseriffel.
Jeg har derfor solgt min Ruger .300 WM til fordel for en rustfri Sako 75 i .338 WM, der nåede at være til salg her på forumet i henved 25 minutter....
Sikken riffel - ubetinget den bedste finish/låsegang jeg har oplevet på en cylinderlåsriffel. Jeg glæder mig til "at begå omfattende overgreb mod alverdens mega-fauna" med dette prægtige våben[}Smile]
Jeg skal iøvrigt have fundet nogle tegninger af .338 RUM - måske kan piben med det åndssvage magnumbæltekaliber kamres om?[8D]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Data findes her på 338 rum, og det er 70mm langt hylster.

http://stevespages.com/table2.html

Great Dane
Great Dane

Svar
#3
Det ser ud til, at den pågældende SAKO lås (V) har været anvendt til .300 RUM, så mon ikke den går til .338 RUM også??? Så vidt jeg kan se er .338 RUM hylstret også så meget federe end .338 WM hylstret, at det burde kunne lade sig gøre at kamre om uden at få problemer med det åndssvage mavebælte....

Tilbage står blot spørgsmålet om yours truly er så nævenyttigt stædig, at han er parat til at betale penge for at forvandle en - i øvrigt velfungerende - riffel til en riffel, der kræver specialladet ammunition til en væsentligt højere pris uden indlysende jagtmæssige fordele blot fordi han har set sig forbandet på mavebælterne...[}Smile]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Du kender vel en genlader[Wink]

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

så mon ikke den går til .338 RUM også??? Så vidt jeg kan se er .338 RUM hylstret også så meget federe end .338 WM hylstret, at det burde kunne lade sig gøre at kamre om uden at få problemer med det åndssvage mavebælte....



Du Jens.
Jeg læste engang en test af 338 RUM i en rustfri lamineret Remington at rekylen var ubehagelig og efter en 3skuds serie var piben så varm at man fik vabler af at røre den.
Så du må hellere få dig selv et mavebælte og købe dig et par handsker. Så vil jeg gerne prøve den, når du har fået den kamret om. Hvis jeg må![:p]

mvh M@X
father of 416 Tatanka
http://www.ammoguide.com

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Du skriver at det er din Rejseriffel.

Hvis du skal rejse med den til andet end vore nabolande, så skal du være opmærksom på at flere steder kan man godt få riflen med, men det er (næsten)umuligt at medtage egen ammunition, så man skal have en Kaliber man kan købe ammo til lokalt.
Der vil en .338WinMag klart være at foretrække.

Hvad planlægger du iøvrigt at skyde med den?

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Inden for de sidste fire år har jeg været på jagtrejse en halv snes gange, heraf de otte uden for Europa (mest Afrika men også Canada og Argentina) og jeg har aldrig haft problemer med at medbringe egen ammunition.
Når det er sagt er det da fuldstændigt rigtigt, at det er et stort plus, at ammunition kan købes lokalt.
Riflen vil i hovedsagen finde andvendelse på større arter (de afrikanske er skudstærke) men jeg har gode erfaringer med premium kugler til de mindre vildtarter, fortrinsvis Swift A-frame eller Winchester Fail Safe (meget skånsom kugle!!!). Min filosofi er, at kan man nøjes med at medbringe en enkelt riffel er dette langt at foretrække - og skal dette fungere i praksis skal man - efter min mening - op i skyts i denne klasse.
I øvrigt har jeg da også, ud fra netop den betragtning, at ammunitionen skal være til at få fat i overalt, valgt, at lade riflen leve videre i den pågældende kaliber. (En kamel der blev lidt lettere at sluge, da det gik op for mig, hvor marginal den ballistiske forskel er på .338 WM og .338 RUM).

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Jeg er helt misundelig. Jeg er startet min jagtkariere sent, selvom jeg fik jagttegn som 17 årig, men nu er jeg kommet igang, efter at være flyttet til Grønland. (var på min første rensdyrjagt sidste år)

Rensdyr er i øvrigt meget lidt skudstærke, mest populære kaliber heroppe er .222 Rem.

Jeg overvejede om jeg skulle få ombygget min 30-06'er til anden kaliber, men kan ikke finde en kaliber der gør jobbet bedre, på afstande hvor jeg med mine evner(eller mangel på samme) finder det forsvarligt at skyde.

Arbejder på at komme på Moskusjagt.

Med .338 så findes der en enkelt der udskiller sig væsentligt fra flokken... men den er meget svær at finde fabriksammo til, og passer sikkert ikke i din lås. 338 Lapua Magnum. Hvis jeg måtte genlade, så havde jeg nok haft en, men genladning er det svært at få tilladelse til heroppe. Selv i Danmark, der var en .338 LM nok mest kommet til at hænge på væggen, eller taget ud, når jeg skulle prale [8D]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
.338 Lapua er også en af mine favoritter, men den passer ganske rigtigt ikke i selv den lange Sako 75 lås. Til gengæld laver Sako en fremragende præcisionsriffel til .338 Lapua kaldet TRG - den fås også i en jagtversion kaldet TRGS, som rent faktisk er billigere end en Sako 75.
Hylstre til genladning af .338 Lapua fremstilles af Norma og kan købes gennem deres forhandlere.

Og med hensyn til misundelse - jeg har aldrig haft jagten lige uden for døren - som f.eks. på Grønland[8D]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Og med hensyn til misundelse - jeg har aldrig haft jagten lige uden for døren - som f.eks. på Grønland[8D]



ÅRRHHH hold op jens, du har da både en sort vildhund rendende, og en flok vilde Arresø-geder rendende lige udenfor din dør[Big Grin][Big Grin]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh
[br
Og med hensyn til misundelse - jeg har aldrig haft jagten lige uden for døren - som f.eks. på Grønland[8D]

Assumption is the mother of all ****ups...



I Nuuk er jagten nu ikke "lige" uden for døren.

Rensdyr kræver en sejtur på 20-60 sømil, Moskus skal vi til Sisimmiut eller Sønderstrøm for at finde (150-300 sømil)

At køre bil mellem byer/bygder, det kan man bare ikke, I de fleste tilfælde skal man ind over Isen, hvis man skal over land mellem to byer.

Det ser bedre ud i andre byer, men de store dyr skal man normalt et pænt stykke fra byen for at finde.

Ryper kan dog ofte findes ved en spadseretur på 1 times tid fra lufthavnen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)