Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors sidder fast
#1
Jeg har en ældre weaver 3 - 9 x 40 kikkert, der har ligget stille i ca. 10 år, nu vil jeg til at bruge kikkerten igen men, trådkorst sidder fast[xx(], er der en af de ærede formænd der har en ide om ,hvordan jeg får korset løs igen. Den med en hammer er foreslået, men jeg vil gerne prøve om der er et andet alternativ inden[Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen

Morsch
Morsch

Hjemme er sømanden, hjemvendt fra havet
Og jægeren hjemvendt fra jagten...
Svar
#2
Læg den på en kun radiator et stykke tid og prøv igen

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Man kan tappe på kikkerten med en finger. Evt på selve turret både højde og bredde. At køre mange klik uden bevægelse af trådkors er ikke godt. Faktisk så kan det anbefales at køre en kikkert igennem alle klikkene en stille vinteraften, hvis man altså forventer at skulle bruge dem engang i fremtiden. En amerikansk gut som har en "Precision rifle blog" kørte alle kikkerter igennem hele systemet 50 gange i forbindelse med en omfattende test af nogle taktiske kikkerter.
Svar
#4
Det kan også tænkes, at det er nu du må indse, at det netop er forskellen på billige og dyre kikkerter, og at du traf et valg allerede da du købte weaveren i sin tid.

Havde du betalt 5-7 gange mere for en kikkert dengang, ville den have virket i dag. Men selvom du så skal smide den kikkert ud nu, og købe en magen til, har du sparet penge.

Samtidig er de billige kikkerter blevet meget meget bedre på de 10 år, så det er slet ikke så dumt at vælge som du har gjort.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Sidste forår var jeg ude og skulle skyde riffel ind sammen med en flok ældre mænd. Ja de fleste var over 60år gamle. Deres kikkerter ville i dag koste under 1000kr brugt i weaver og lignende mærker. Men trods flere årtier så virkede de alle fint. Nogle få klik efterfulgt af lidt tappen på kikkerten fik dem alle til at præstere hæderligt. Mest forbavsende var egentligt at de alle skød med 3006 og sammenbidte ansigter. Der var stålbagkappe på et par af riflerne.
Svar
#6
Det kunne egentligt være sjovt at lave en direkte sammenligningstest med en ny billig kikkert (ikke lige det allerbilligste kina-skrammel) og f.eks. en 15 år gammel Zeiss.

Jeg er ikke helt sikker på, at Zeiss´en vinder.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Skam dig Lasse - at du overhovedet kunne få dig selv til at tænke tanken!
Og desuden så er 15 år ikke ret lang tid siden!
Kan fandme godt sige dig, at du kommer til at købe billetter på 1. klasse på søndag!
Svar
#8
Jamen jeg har jo netop ikke købt billigt, så du må rejse på monkey class!

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
I 1991 startede vi Højderyggens Skydecenter og jeg begyndte dermed at komme regelmæssigt på riffelbanen ( som instruktør)
Dengang var der forholdvis mange Swarovski kikkerter der " hang" i trådkorste.
Nu er det jo også lidt mere end 10 år siden [8D]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Jeg har lært(og altid praktiseret, og prædiket) at flytte flere klik end nødvendigt, også på de dyre kikkerter.
Dvs. hvis du skal 2 klik op, så flyt 5 op og 3 ned. Om det har nogen betydning er jo svært at sige. Men det lyder da fornuftigt.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det kunne egentligt være sjovt at lave en direkte sammenligningstest med en ny billig kikkert (ikke lige det allerbilligste kina-skrammel) og f.eks. en 15 år gammel Zeiss.

Jeg er ikke helt sikker på, at Zeiss´en vinder.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]



Jeg har et par, eller flere ca. 30 mår gamle Zeiss, og jeg stiller gerne op til sådan en test.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by kalak

Jeg har lært(og altid praktiseret, og prædiket) at flytte flere klik end nødvendigt, også på de dyre kikkerter.
Dvs. hvis du skal 2 klik op, så flyt 5 op og 3 ned. Om det har nogen betydning er jo svært at sige. Men det lyder da fornuftigt.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT



Din metode kan kun redde dig i halvdelen af tilfældene.
Inde i din kikkert sidder der et hængslet i den ene ende,rør. På 2 sider i den ende der er modsæt hængslet, støtter røret mod stilleskruerne. Skruer du en af dem ind, skubber skruen til røret. Her KAN kikkerten ikke hænge, for skruen skubber positivt på røret.
Skal du klikke den anden vej, fjerner du skruen fra røret og nu er det en fjeder der skal trække røret ind til og mod skruen.
I denne bevægelse kan røret hænge i gammelt fedt og her kan det da have en vis effekt i at skrue for langt tilbage, slå på kikkerten og så skrue frem til det klik man ønskede at ende på.
Men kan du se at man ikke bare kan indføre din procedure konsekvent,idet at hvis du bruger den i den retning hvor den ikke kan hænge, så gør du dig selv en bjørnetjeneste fordi du netop bakker skruen til ønsket klik. I stedet for at skubbe.....
Der er en fin skitse et lille stykke nede på denne side,
http://www.thetruthaboutguns.com/2011/06...-parallax/

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)