Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Med eller uden lys.
#1
Kan jeg ikke få nogle argumenter for eller uden lys til en banekikkert.

Jeg så på en fin Kahles 6-24x56 til et baneriffelprojekt. Den kostede ca 12000 u lys og ca 18000 med lys.

Samme prisforskelle synes jeg er mere reglen end undtagelsen i denne prisklasse. Men hvad retfærdiggør at skulle betale 6000 mere for lys.

Hvor kan jeg få brug for det, da den hverken skal bruges til natjagt endsige natlige sniperekspeditioner [Smile]

Klarer jeg mig ikke fuldt ud lige så godt på banen uden lys?
Svar
#2
I min verden er der to steder, hvor lys gør en markant forskel i kikkerten og det er ved natjagt og ved trykjagt.
Jeg kan ikke forestille mig nogen form for baneskydning, hvor lys vil kunne gøre en markant forskel, så med dit behov ville jeg ikke være i tvivl om at jeg ville spare de 6.000 kr.
Svar
#3
Jeg har ikke lys i banekikkerten. Skyder som regel på lyse, hjemmeprintede targets og skydebanernes åbningstid, der hvor jeg kommer, er i de lyse timer.

Hvis jeg skulle hive et argument frem for at købe med lys, så kunne det potentielt være gensalgspris.

Når du er oppe i Kahles-klassen er den ikke ueffen til jagt ved mindre lys til rådighed.

Mvh Pete
Svar
#4
Køb en uden lys til bane...
Jeg har en kahles med crosshair til bane - den er super fin


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#5
er den uden lys ikke en lidt anden model med 30 mm rør ?
der ligger nok lidt af prisforskellen

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hvis lyset er så kraftigt at det kan ses om dagen (Zeiss V8/ swarovski z6i osv.) vil jeg helt klart vælge med lys. jeg har stor glæde af lyset når der skydes på mørke skiver og ved skydning på bevægeligt mål, er det hurtigere at sigte med en prik.

Mvh. Jakob

Vildt skal skydes hvor de spiser, ikke hvor de fiser.
Mvh. Jakob

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

er den uden lys ikke en lidt anden model med 30 mm rør ?
der ligger nok lidt af prisforskellen

mvh
Strom, naturgænger



Jo, det har du ret i, det opdagede jeg igår. Tror måske nok jeg godt kunne finde på at vælge en 30 mm, da jeg har en montage der passer liggende. Selvom jeg da gerne ville have en 34 mm.
Svar
#8
Fordelen ved tykke mellemrør er, at der typisk vil være flere klik, hvilket vil gøre det muligt at skyde på længere hold.
Svar
#9
Ok, det vidste jeg Ikke!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)