Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quick Load kontra hylstervolumen
#1
Hej med Jer

Jeg har nu brugt Quick Load et stykke tid, og er ved at være fortrolig med grundfunktionerne. Der er dog et enkelt felt som jeg gerne vil høre Jeres mening om.

Det er feltet hvor hylstervolumen indtastes.

Hvad er det for en værdi den sætter ind som default ?

Kan man få den til at sættte default værdier for forskellge hylsterfabrikater ?

Jeg ved godt at det optimale er at man altid fastlægger hylstervolumen for ens egen riffel med et givent hylasterfabrikat, men der kan jo være tilfælde hvor det ikke kan lade sig (f.eks. nye uafskudte hylstre, opsamlede hylstre, sizede hylstre man ikke fik mål før).

Hvad gør I andre med det felt ?

Mvh. Ole
Svar
#2
Godt emne. Skal hylstrene ikke også kalibreres og længde trimmes før man måler vandindhold ?
Eller er det bedst at måle et indskudt fra den pågældende riffel ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Jeg har til dato brugt den default værdi der er indlagt fra QL's side.
Men efter jeg har fået kamret om til AI, så er jeg begyndt at veje med vandindhold efter afskydning.
Jeg har så oprettet mit eget hylster med den volumen jeg har i mine hylstre. Så ved jeg at det er mine Norma AI eller mine Remington AI hylstre og hvad der er forskel i dem efter fireformingen.

hvis du ser 300 WM har 4 forskellige hylstre typer liggende inde. med 4 forskellige hylster volumen.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Hylstervolumen er faktisk ret vigtig. Den default værdi der stå i QL kan bruges til nød, hvis man ligger et godt stykke under maxtryk.
Men hvis man vil ligge tæt på max og få gode data ud så skal den rettes til det du måler i et afskudt i dit kammer, hylster. Det er jo det volumen der er til rådighed under forbrændingen.
Som Hesselager har nævnt, så ligger der 4 eller 5 værdier for 300WM.
Hvis du bare er en lille smule database kyndig, så kan du lægge et extra hylster ind med dine egne data. F.eks. OKH.308

Især i de små kalibre som 222/223 er der ret stor forskel på trykket ved trange, kontra rummelige hylstre. Har man fyldt krudt i et tungt hylster der var afvejet til et let, så får man ballade.
Derfor er det vigtigt at sorterer hylstre efter vægt. Se evt. Pete1234 tråden omkring volumen/vægt i 243, tror jeg det var.

Og husk at intet computerprogram kan overrule Real life experience [Smile]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jeg tror QL indsætter en eller anden form for standard-bestemt værdi, fx angiver QL 54grs H2O for 243Win. Men jeg har ikke kunne finde en standardliste for forskellige kalibres volumen, det vil under alle omstændigheder variere med hylstrenes mærke/vægt, men her er et bud:

http://www.chuckhawks.com/rifle_case_capacity.htm

Jeg har i løbet af årene målt ca 5 af hver voluminer for hhv. 243win, 6.5x55, 308, 30.06 og 9.3x62 og har generelt målt vol lidt større end QL angiver, i Norma hylstre, så jeg har, lidt kækt måske, brugt QL værdien og formodet en "sikkerhedsbuffer" i det at volumen ofte er større end angivet af QL.

Jeg har kun målt mindre volumen ift QL i 243win og det med de tungeste RWS hylstre, alle andre har højere volumen end "QL-standarden".

Her er en tråd om hylstre, dog kun 243Win, og lidt om volumen med links mm. http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=36578

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)