Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alternativ til case lube?
#1
Hvad er der af smøremidler på det danske marked som kan bruges i stedet for de "originale" case lubes? Jeg tænker på noget spray.
Biltema har noget de kalder "tørt smøremiddel med PTFE" ( # 36-21) som lyder interessant, men har nogen prøvet det? Og er det overhovedet anvendeligt?
Svar
#2
Jeg har ikke fundet noget som kan erstatte caselube men i min søgen har jeg lavet enten oliebuler eller sat hylster fast i matrisen

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Noget smørelse specifikt til hylstre koster da stort set ikke noget i det samlede billede.

Når det er sagt, må jeg da indrømme at jeg selv bare bruger et eller andet fedt/olie jeg har ved hånden.
Om det er lidt motorolie eller et tryk fra fedtspøjten går jeg ikke så højt op i.

Efter at have ladet patroner i over 25 år har jeg kun en eneste gang haft et hylster som satte sig fast, hvilket nok mere var på grund af total manglende smøring.
Min erfaring siger at midlet er mindre vigtigt, men mængden og fordelingen på hylstrene er rimeligt vigtig for at det kører godt.

Hvis du har hylstre der ikke er smurt ordentligt mærker du det med det samme når du kalibrere dem.

Sonny
Svar
#4
De fleste hylstre sizer jeg kun på halsen.
Jeg gør det med en fullsizer die, men har en spændskive imellem die'en og rockchuckeren, så den ikke går i bund.
Jeg er begyndt ikke at smøre hylsteret, men kun dyppe halsen i grafitpulver fra Redding. Det fungerer perfekt - jeg har aldrig før skullet bruge så lidt kræfter i den proces. Halsen bliver jo tørsmurt både udvendigt og indvendigt.

Skal de fullsizes så ruller jeg hylstrene i case lube fra Rcbs på kroppen og dypper halsen i grafitpulver.

Jeg har tidligere eksperimenteret med slipmiddel på sprayform - det fungerede også fint, men det var meget vanskeligt at få det vasket af hylstrene bagefter, så det kan jeg ikke anbefale.
Svar
#5
Jeg syntes der er kaliber specifikt hvor stor smøre evne man har brug for!

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
jeg bruger noget fra rhino det virker super godt, en flaske koster 100kr. og den har ladet ca. 3000 hylster og er halv fuld i nu
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#7
Det fra Rhino er rigtigt godt.
Et lanolin produkt med et hurtigt fordampende slags alkohol der fordamper efter påføring og efterlader smøremidlet.

Et andet rigtigt godt middel er Hornady´s det hvide fedt. Har brugt det i 20 år som det primære smøremiddel men er nu overgået til Rhino´s.
Til de basører er det et fantastisk middel[Smile]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Jeg bruger sådan noget grafit-pulver-agtigt noget i en lille bøtte med nogle keramiske kugler ... det fungerer fantastisk og klistrer i sagens natur ikke :-)

Det hedder "Imperial Dry neck lube"
Svar
#9
Der findes en milliard tråde på internettet om hvordan man laver sin egen lanolin+isopropyl blanding, lige til at spraye på. Jeg mener jeg selv har skrevet noget om det her, eller også var det på "det andet forum".

Eneste negative om den løsning er at lanolin tager lidt arbejde at få af igen. Det klistrer godt, det stads.

Og anekdote 2 jeg altid kommer med i denne slags tråde: Eksplorationscreme! ... de er jo vandopløselige. Sidst jeg var på apoteket havde de en uden jordbæraroma - en "proffesionel" til ultralydsscanning, som jeg spurgte til. Pharmakonomen kunne kun sige at det var en gel, ikke så meget om hvad den bestod af. Øv.

Jeg leder stadigvæk efter det produkt som elektrikerne i staterne bruger, når de trækker ledninger. Det skulle være vandopløseligt silikone, men det er der ingen danske elektrikere, der bruger.
Svar
#10
Oliv eller rapsolja fungerar utmärkt. Är billigt och miljövänligt.
Så att de använder på Lapua fabriken!
Svar
#11
Jeg har nu lavet en flaske af det som bliver anbefalet på nettet - åbenbart den samme opskrift som dillon bruger:

Ren lanolin og Isopropylalkohol 99% i forholdet 1-8.

Kørte en hurtig test på 60 stk. 308win hylstre. I modsætning til de mange videoer, smed jeg dem ikke i en pose, men lagde dem på en række og sprayede i en vinkel så der kom en smule ind i hylsterhalsen - men kun ganske lidt. Jeg bilder mig ind der kommer for meget ned i hylstret ved posemetoden, men hvad ved jeg [Big Grin]
Nemt at lave, nemt at påføre, hylstre nemme at kalibrere, og rimelig nemt at tørre af hylstrene igen.

De 2½ dl jeg lavede koster ca. 35,-.
Næste gang vil jeg prøve at spraye affedter på hylstrene før jeg tørrer dem for at se om det gør det lidt nemmere.
Svar
#12
Det er sgu da noget fnidderværk, paa grænsen af flueknepperi. Hvorfor ikke bare købe en flaske RCBS Case lube 2. Det er nok den billigste komponet i hele genladnings processen, og saa færdig med det?
H
Hogmeister
Svar
#13
Det har jeg skam også lige købt et par flasker af, og noget dry neck lube [Smile]
Og når jeg bare skal lave en håndfuld er det skam det der bliver brugt
Men hvis du laver 100 eller flere ad gangen er sprayen meget effektiv.
Desuden er det sjovt at lave det selv [Big Grin]
Svar
#14
Næææh nej.... I er alle helt på afveje her!!!
Tyresæd blandet med nordsvenskt hembraendt i forholdet "et bette kun:jaevla mycket".....-jamen, det har altså altid virket for mig....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#15
@Kluden, det lyder mere som indvendig "smørelse" end som udvendigt...[}Smile]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by kluden

Næææh nej.... I er alle helt på afveje her!!!
Tyresæd blandet med nordsvenskt hembraendt i forholdet "et bette kun:jaevla mycket".....-jamen, det har altså altid virket for mig....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!



I mangel af tyresæd ----- kan egen sæd anvendes i stedet [8)][:I]

--
FKF

ANNA
Svar
#17
Aber natürlich...
Det er også meget nemmere end at få det ud af tyren...
Det er iøvrigt når tyren skal tømmes, at jaevla mycket hembrandt kommer ind i billedet...

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)