Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Har jeg "for hurtigt" MRP
#41
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Hej max
Jeg bliver nød til at stille et dumt spørgsmål passer dine hylster til dit kammer ?.[:o)]
Og har du tryg tegn funger det ikke godt, hvis det fungere så hvorfor lave om.
Jeg bruger en ladning i min 6,5x55 som ligger uden for det røde felt på den forkerte side [Big Grin], men den passer til midt kammer pibe mv.



Jeg er ny i genladning, så hvordan ved jeg om mine hylstre passer i mit kammer [Wink]

Jeg fik tung hævearmsløft og aftryk af udstøderen på patronbunden samt en hastighed langt over hvad tabeller og QL anbefalede. Gænghætterne var helt flade med krater omkring slagstiften. Headspace kontrolleret med go gauge og no-go gauge.

Jeg skal IKKE på en dyr jagt med patroner der har risiko for at klemme eller gå tungt under repeteringen. Derfor bruger jeg lidt tid på at finde noget mere fart med URPen som viste sig at samle bedre. Omend noget for langsom i forhold til tabeller og QL.
Nu er de første 30 patroner skudt af i en jomfrupibe med break-in rensning. Nu skal jeg lige rode lidt med nye forsøg.
Resultatet fra skydebanen i går var at de hurtige med MRP skød 25mm grupper på 100 meter. URPen skød 15mm grupper, men så sluttede jeg lige med de sidste MRP patroner på 200 meter banen. 25mm c-c med 10x kikkert.
Noget tyder på at piben bliver bedre med fler skud igennem.

mvh M@X 2.0

Tror du ikke trykket falder når du skider på den crimperille og trækker den ud på 78mm OAL [Smile]



222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#42
Kan godt ske at jeg prøver en COL på 78 [Smile]
Jeg er tilbage i laboratoriet på fredag.
I weekenden skal jeg møde Fenton for første gang når han kommer til Odense.

Jeg tror jeg viser ham en håndfuld gamle Svenske armepatroner med spidsen filet væk [Big Grin] og bilder ham ind at jeg vil bruge dem i Irland .....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Kan du ikke opnå bedre kuglebane og mindre vindafdrift med 150 Grain TTSX end en 208grain A-Max i en 308W ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



@Bessie går ud fra det var et spørgsmål til mig?

Det var ikke 208 gr. Men 168 gr. A-max i min 308.
Grunden til A-max på længere afstande er for at sikre ekspansion, jeg har et par oplevelser med TTSX som giver mig en ide om at den er trægt ekspanderende.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#44
Hej igen max.
Jeg er lige glad med total længde, den er til bommen - ca 1 mm
Men prøv at komme ned på 54,75 i hylster længde, hvis du får for lange hylster kan dette give over tryg hvis man lader til gransen så er det vigtigt.

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Hej igen max.
Jeg er lige glad med total længde, den er til bommen - ca 1 mm
Men prøv at komme ned på 54,75 i hylster længde, hvis du får for lange hylster kan dette give over tryg hvis man lader til gransen så er det vigtigt.

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt



Come on Rasmussen, forstod du ikke min ironi [Wink]

Jeg har ladet over 30000 patroner gennem 25 år, så jeg HAR styr på mine hylsterdimensioner [Wink]

PS: hvis hylstrene er inde i tolerancen, så hjælper det ikke at korte dem yderligere op

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#46
Jeg har ingen ironi i dag bossen blev fyret i dag fordi jeg ikke kunne lide ham !![Big Grin]

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Kan du ikke opnå bedre kuglebane og mindre vindafdrift med 150 Grain TTSX end en 208grain A-Max i en 308W ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



@Bessie går ud fra det var et spørgsmål til mig?

Det var ikke 208 gr. Men 168 gr. A-max i min 308.
Grunden til A-max på længere afstande er for at sikre ekspansion, jeg har et par oplevelser med TTSX som giver mig en ide om at den er trægt ekspanderende.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Ok det giver mening. Jeg har også en oplevelse med en træg ekspanderende TTSX 120grain med 920m/sek i 7mm. Den piftede lige gennem en ræv som løb 70meter med en ren 10'er så det er det eneste stykke vildt jeg har skudt med TTSX

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#48
M@X,hvis de gamle affilede projektiler ikke tager pippet fra ham,så har jeg nogle andre gamle "svenskere" med træ-projektiler!! De burde skræmme ham!! [Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#49
@ULG

Ses vi i Odense i weekenden.[8D]

/Rolin

PS: Du må tage en UFO med. [}Smile]
PPS: Ja jeg håber da at møde en hel de af jer der, jeg er der hele weekenden.[:o)]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#50
Jeg syntes M@X skal save et krudt med en nedstryger i projektilerne, det ser altså farligt ud. Farligt for alle Inc skytten

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by ULG

M@X,hvis de gamle affilede projektiler ikke tager pippet fra ham,så har jeg nogle andre gamle "svenskere" med træ-projektiler!! De burde skræmme ham!! [Big Grin]

Hilsen Ulrik



HA, dem har jeg sgu da osse nogle af. Dem tager jeg sgu da med [Big Grin]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#52
Det er korrekt at A-max er lavet til at prikke hul i pap og papir. Dog har det vist sig at kappen er meget sej, og derfor ikke går i oplsøning ved anslag - som det i øvrigt er tilfældet med Nosler BT, når den presses for hårdt. A-max fragmenterer i 4-6 store stykker, hvilket giver en meget effektiv terminal effekt, dels pga af hurtigere udblødning, fordi de store fragmenter har tendens til at ramme flere blødende organer samt CNS (øjeblikkelig kollaps). Test har også vist, at hydrostatisk chok opstår ved lavere hastigheder ved brug af fragmenterende projektiler som A-max i modsætning til hårdere konstruktioner... (særligt de hårde homogene projektiler, taber hurtigt pusten her, og pga af deres hårde konstruktion, skal de møde relativ stor modstand for at ekspandere. Derfor er det en rigtig god ide at gå ned i kuglevægt og op i hastiged for at få god effekt at disse projektiler - særligt når afstandende når ud over 150m...)

A-max er blvet testet i et enormt omfang (flere tusind dyr) - særligt på New Zealand, og effekten er tilmed dokumenteret. Det er førnævnte Nathan Forster, der har stået i spidsen for testen. Han er i øvrigt konsulent for TrueFlite Barrels, Matrix Bullets m.fl. og har desuden været med til at bevise, at hjortevildt har et nervecenter i den forreste del af brysthulen (autonomus plexus), som ved træf giver samme effekt som hoved/halsskud. Så hvis du vil have din sika til at blive på stedet, skal du holde lige foran forbenet og midt mellem ryg og mave - istedet for bag forbenet. Jeg har selv testet det de sidste par år, og kan kun sige at det virker på alt fra råvildt, dåvildt til kronvildt!

Det eneste du skal være opmærksom på, såfremt du skyder med A-max er, at den på korte afstande (0-100) kan give lav penetration hvis den rammer skulderknoglen (møder for meget modstand, hvilket igen er afhængig af anslagshastighed og kuglevægt). I dette tilfælde kan det være en god idé at gå lige bag forbenet. Dog ville jeg på en sikahjort ikke tøve med at gå foran forbenet...

Men som jeg har sagt tidligere, så er sika ikke verdens største dyr, og jeg sikker på, at din SST nok skal gøre jobbet...[Smile][Smile]

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)