Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Har jeg "for hurtigt" MRP
#21
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@M@X

Hvad skal du skyde med disse 129grs SST i 6,5 træls. [}Smile][}Smile]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



De er primært til at aflive Sika i Irland til november. Mr.Fenton har en holdning om at 6,5x55 ikke er i stand til at dræbe en Sika og hvis den er ladet med Hornady kugler så er der dømt fiasko på forhånd.
Den udfordring kunne jeg ikke lade slippe. Så nu kommer jeg med en 6½Træls ladet med Hornady kugler.
Han har osse udtalt at det er umuligt at få noget fart på en 6½Træls. Så fandt jeg lige nogle lette kugler og listede dem op på 1067 m/s.
Jeg tog et billede af displayet og sendte til ham. Men nu er der radiotavshed [Big Grin]

PS: det er muligt at jeg tester den på en bæver til april. Men der er flere kandidater til opgaven....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#22
Hvad med 120grain NBT den dræber fint

RS 70 skulle være mere temp stabil end MRP

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#23
@M@X

EN ting er sikkert med mr. Fenton, ligger dyret ikke der i knaldet og du ikke viser tegn til at skyde igen, ja så gør mr. Fenton det for for dig.

Jeg havde den ære at være hos mr. Fenton i 2004, boede privat hos familien, hvis det er koldt, så husk at købe din egen pose kul[:o)]

Som jeg husker det, har Mr. Fenton ombygget et rævekald til lokkekald til sikahjort, tro mig, når han begynder at "spille" på fløjten så kan han lokke en sikahjort ind fra 200 meter til 25 meter, ja den jeg skød, var på den afstand.

/Rolin

PS: M@X du kan ligeså godt begynde at træne med at drikke Guinniess, tro mig.
Efter afhentning i lufthavnen, stoppede vi på en lokal pub, vi skulle lige have lidt mad og en Pint, Mr. Fenton spurgte mig om jeg vill have en Guinness til maden.
"desværre" svarede jeg, at jeg ikke kunne lide Guienness, totalt stilhed opstod på pubben.
Jeg fik forklaret at jeg ikke syntes om smagen, men efter at have fået serveret en pint Guinness på den grønne ø, har jeg ændret mit syn på Guinness.[Big Grin][Big Grin]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

Hvad med 120grain NBT den dræber fint

RS 70 skulle være mere temp stabil end MRP

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Det er lige den kugle i kaliber 270 at Fenton mener er den eneste der virker.
Og når han dømmer Hornady ude sammen med 6,5træls, ja så tager jeg da den med [Big Grin]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Her er lidt fakta om hvad en 6.5x55 kan og hvad den ikke kan... Manden der har skrevet artiklen har på den gode side af 10.000 stk vildt på samvittigheden. Hans mantra er netop kugle-performance...

http://www.ballisticstudies.com/Knowledg....5x55.html

Mon ikke din kombination af kaliber og kugle kan vælte et relativt lille dyr som en Sika [Big Grin]
Svar
#26
har stort set altid haft problemer med at få QL URP at giver hvad det 'lover' (hvorimod 203B og MRP har jeg bedre samspil mellem QL og virkelighed).. og jeg har mestendels leget med lidt lettere kugler (i 6,5x55 8x68S etc).. deraf URP som en mulighed

men URP er en 'nitte for mig' (kun få noget ud af det med ny skåret kammer/kort throat og regulere start trykke ved at sætte tættere på bomme)

Men det nye Swiss reload .. har nogen erfaringer med det? .. QL data siger alternativ til 203B etc mere mere fart/afbrænding under samme tryk?.. havde tænkt på prøves i min 375Ruger m. 250gr TTSX .. da den 203B lading jeg har er meget hot (skulle der op for at få samling)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Jamo
http://www.ballisticstudies.com/Knowledg....5x55.html



Lige netop den artikel har jeg lidt et problem med. Han beskriver en masse situationer, hvor kaliberen skuffer og han anbefaler aldrig et projektil til dyr større end 80 kg, med mindre de har en elendig BC og som så ikke kan skyde ud til mere en 150 m.

Citat:quote:

Personally, I have had more failures with this cartridge than any other cartridge I have used.



Citat:quote:

The 240 yard shot was immensely disappointing, the 140 grain SST entered the neck of the pig dead center, glanced off the spine ... The SST had clearly done its job; the Swede simply did not have the velocity to effect wide, diffused internal wounding at 240 yards.



Men så er det alligevel altid det kaliber som riffel #2 har:

Citat:quote:

Today, my Swede continues to serve as an extremely accurate, mild recoiling back up rifle for our hunting clients.



Jeg synes han er lidt ambivalent.
Svar
#28
Du skal læse artiklen ordentligt og huske på, at hans udgangspunkt altid er langdistance jagt og hurtigst mulige drab!

Han mener at 6.5x55:

Er et supper kaliber, så længe man lader selv

Har et stort præcisionspotentiale i mange riffelkonstruktioner + i selve designet af patronen.

Er bedst egnet til vildt til og med 80 kg, men KAN anvendes på tungere vildt (her er den marginal - læs om hans 90% regel)

Er underlegen i forhold til større kalibre, idet den giver langt smallere sårkanal (læs hans episode med grisen, hvorkuglen gjorde hvad den kunne, men det var ikke nok... Der sker noget drastisk rent terminalt så snart man går op i bare .284 når man sammenligner med .264.

Kuglers effekt er afgjort af hastighed, vægt, SD, konstruktion og den modstand de møder ved træf (dyrets bygning m.v.) Her kommer 6.5 hurtigt til kort, når den præsenteres for en for stor mundfuld - det være sig forkert kuglevalg, for store dyr, forkert kugleplacering, for lang afstand osv...

Det er bare ikke så simpelt som mange gør det til. De fleste går ned i den lokale jagtbutik og køber en "allround-riffel" samt en "allround-patron". Det eneste den stakkels jæger kan er at håbe på at kombinationen af hans næste riffeljagt passer med kombinationen af kaliber og patron...

Nathans konklusion er blot, at med en 6.5er kan du hurtigt komme til kort, hvis du ønsker at anvende den på større og mere robust vildt. Kugleplacering er alt, når man skyder med marginalkalibre...

Jeg kan i øvrigt anbefale hans bog-serie: "The Practical Guide To..." De kan findes på hjemmesiden, og er virkelig værd at invstere i, hvis man vil vide mere om alt fra rifler, bedding, patroner, genladning til skydeteknik... (jeg har ingen aktier i mandens foretagne).

J.
Svar
#29
Må jeg ikke spørge lidt ind til erfaringerne med SST'en?
Er dens svaghed ikke netop, at hvis man lader den for hårdt, så er den meget voldsom i ekspansionen?
Mit indtryk af projektilet var egentlig, at det er en udemærket kugle, som er let at få til at gå præcis, men at den helst skal holdes på moderate hastigheder - ellers bliver kødødelæggelsen meget voldsom.
....., men det giver jo selvfølgelig effektiv knald/fald med høj hastighed!
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Må jeg ikke spørge lidt ind til erfaringerne med SST'en?
Er dens svaghed ikke netop, at hvis man lader den for hårdt, så er den meget voldsom i ekspansionen?
Mit indtryk af projektilet var egentlig, at det er en udemærket kugle, som er let at få til at gå præcis, men at den helst skal holdes på moderate hastigheder - ellers bliver kødødelæggelsen meget voldsom.
....., men det giver jo selvfølgelig effektiv knald/fald med høj hastighed!



@Leo

SST = Super Shock Tip.
Og lige i dette tilfælde hvor jeg har valgt den kugle er det fordi outfitteren ønsker med mulig knald og fald effekt. Han foretrækker hovedskud, men det er en anden historie.
Hans agenda er at Sika skal blive på stedet. Eller mister man dem i det tætte krat. Jeg har ikke selv været der endnu, men de af mine kammerater der har, beretter at krattet er så tæt at selv en hund ikke kan finde dyrene. Derfor ofrer Fenton gerne et kilo kød for at bjærge resten.
Under mere normale omstændigheder ville jeg ikke vælge så ekspanderende en kugle eller presse den op i fart.
Skydningen igår viste at for en gangs skyld havde Hogmeister ret i at det ikke altid er den hurtigste ladning der skyder de tætteste grupper. URPen samlede bedre end MRPen.
Testskydningen fortsætter [Smile]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#31
Det gir mening, tak!
Svar
#32
Hej M@X!

Til det du søger, ville jeg vælge 140gr A-max - fuld fragmentation, men i relativt store stykker = stor sårkanal og hurtig udblødning. Skulle du komme ud for at skulle tage et hovedskud, er du langt bedre stillet med en fuldt fragmenterende kugle... Lad den med en COAL på 79.00mm (hvis du har et standard kammer) og prop så 48-50gr MRP i (på eget ansvar)...[Smile]

J.
Svar
#33
Jeg skyder med en SST i originaludgaven i min 6,5x55
Den må have lidt fart på - da den har en mere ret kuglebane end eks. Golden Target 8,4 grams mod SST 9,1 - når jeg har indskudt den på 200 meter liggr den ca 2-3 cm over. Samtidig er den uhyggelig præcis.
Min erfaring er at dyrene bliver meget trætte når de får en bladkugle med SST-eren - max 20 meter (typisk går de ned i knaldet) er de gået når vi snakker den alm dansk bambi. Min ellers foretrukne Mega giver langt mere varierede "flugtafstand" selvom de altid dør. Det er korrekt at SST laver mere ballade kødmæssigt - men til gengæld er de nemme at finde :-)
Svar
#34
Jeg skød engang en 40 kilos gris med en 9,7 grams sst fra min 300wm på 40-50 meters afstand. Den blev ramt højt på skulderbladet (i underkanten af rygsøjlen). Der var ikke gennemskud og kuglen fragmenterede totalt. Havde grisen været en 2-3 gange så stor, er jeg i tvivl om jeg havde nået ind til de vitale dele.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#35
Fint eksempel Mikkelhund... Lav kuglevægt for kalibret, meget høj hastighed ved træf (kort skudafstand), Delvis fragmenterende konstruktion samt et stærkt/robust dyr. Kuglen har mødt for meget modstand og går i opløsning...

Prøv 208gr Amax...så får du en helt anden effekt!

J
Svar
#36
@Jamo
Er det mig der har misforstået noget?

Her går jeg og tror at A-max er en matchkugle.

It's a fact: The Hornady® A-MAX® bullet design grew from a relentless application of everything we know about ballistics and flight characteristics. After all, match shooters demand perfection from their bullets every time they step on the range.

The aerodynamic secant ogive profile, the sharp pointed tip and the unequaled concentricity of the A-MAX® design give it an extremely high ballistic coefficient for near perfection in flight.

The A-MAX® bullet is the ultimate result of more than half a century of studying bullet performance. Ever aspect of accuracy has been designed into the A-MAX® bullet. From its polymer tip to the angle of the boattail, the A-MAX® bullet is engineered for extreme accuracy.

Fordi jeg har betragtet A-max som en matchkugle har den aldrig været inde i mine overvejelser.
Fenton selv anbefaler en 120 grs BallisticTip og han mener 140grs er for tungt til en 6½Træls.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Hej max
Jeg bliver nød til at stille et dumt spørgsmål passer dine hylster til dit kammer ?.[:o)]
Og har du tryg tegn funger det ikke godt, hvis det fungere så hvorfor lave om.
Jeg bruger en ladning i min 6,5x55 som ligger uden for det røde felt på den forkerte side [Big Grin], men den passer til midt kammer pibe mv.

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#38
@max

Vedr. A-max, så brugte jeg den i sidste sæson i min 308, skød knapt 10 dyr med den (kronvildt og dåvildt). Største med en kropsvægt på små 200 kg - og så ned til størrelse dåkalv. Den fungerede fint, men jeg har en (dårlig) vane med at skyde bag bladet og derfor er det normalt at flugtafstanden er lidt længere end ved skuldertræf.
Jeg brugte også TTSX 150 gr nogle dage, og ved normale afstande og med henblik på kødødelæggelse vil den være mit foretrukne valg.
Men til Skotland og andre steder hvor længere skud kan forekomme kunne det godt blive A-max igen.

Men du har ret, A-max er udviklet til skiver, men fungerer som ekspanderende projektil på jagt også.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Hej max
Jeg bliver nød til at stille et dumt spørgsmål passer dine hylster til dit kammer ?.[:o)]
Og har du tryg tegn funger det ikke godt, hvis det fungere så hvorfor lave om.
Jeg bruger en ladning i min 6,5x55 som ligger uden for det røde felt på den forkerte side [Big Grin], men den passer til midt kammer pibe mv.



Jeg er ny i genladning, så hvordan ved jeg om mine hylstre passer i mit kammer [Wink]

Jeg fik tung hævearmsløft og aftryk af udstøderen på patronbunden samt en hastighed langt over hvad tabeller og QL anbefalede. Gænghætterne var helt flade med krater omkring slagstiften. Headspace kontrolleret med go gauge og no-go gauge.

Jeg skal IKKE på en dyr jagt med patroner der har risiko for at klemme eller gå tungt under repeteringen. Derfor bruger jeg lidt tid på at finde noget mere fart med URPen som viste sig at samle bedre. Omend noget for langsom i forhold til tabeller og QL.
Nu er de første 30 patroner skudt af i en jomfrupibe med break-in rensning. Nu skal jeg lige rode lidt med nye forsøg.
Resultatet fra skydebanen i går var at de hurtige med MRP skød 25mm grupper på 100 meter. URPen skød 15mm grupper, men så sluttede jeg lige med de sidste MRP patroner på 200 meter banen. 25mm c-c med 10x kikkert.
Noget tyder på at piben bliver bedre med fler skud igennem.

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
Kan du ikke opnå bedre kuglebane og mindre vindafdrift med 150 Grain TTSX end en 208grain A-Max i en 308W ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)