Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ompibning af Tikka 595?
#1
Kære Formænd

Jeg har igen brug for lidt kvalificerede input fra jer.
Jeg er nået til et punkt, hvor min Tikka Sporter har stået lidt for længe i våbenskabet - jeg har overvejet at sælge den, da jeg finder den for uhandy til bukkepyrsch ( tung matchpibe + klejn kaliber)
Men inden jeg bare afhænder den, vil jeg høre jer, om hvilke andre muligheder der findes ved en eventuel ompibning? Den nuværende kaliber 22-250, men jeg overvejer .338-08 (.338-Federal) eller 7mm-08... Med mindre der findes et tredje alternativ, som jeg har overset [Wink]
Ifm en ompibning kan jeg vel heller ikke gå ud fra, at det nuværende 5 skuds magasin bare passer til den nye kaliber? Det kræver vel en modificering eller et helt nyt, eller...?

Jeg ser meget frem til Jeres input [Smile]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
260rem
284win
308win
Svar
#3
284 Shehane,

den skyder er nærmest perfekt til den kaliber med en max patronlængde i magasinet på 76mm[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
358 win
Svar
#5
7mm-08 Rem
Så jeg Ikke er den eneste med den kaliber [^]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Mange tak for Jeres indlæg

Jeg har forsøgt at google 284 Shehane for at finde mere info om dette kaliber, da det KUNNE være interessant - umiddelbart virker det som et kaliber med stort potentiale - men samtidigt også ret nyt, eller...? Hvis man kunne/skulle sammenligne kaliberet med et mere almindeligt - hvad ville så komme tættest på?

Jeg hælder faktisk lidt til 7mm-08, Max - især fordi jeg i forvejen har en riffel i 7mm rem mag. En anden 7mm-kaliber vil jo være smart mht indkøb af kugler til genladning [:p]
Der er nu "et eller andet" over 7mm-08, som i dén grad virker tiltalende!

358 win er heller ikke helt afskrivet endnu kva muligheden for at skyde med tungere kugler - det må jo næsten være perfekt til gris/elg (Ja, jeg ved godt, at en .308 sikkert kan gøre det samme - og sådan en står der allerede i skabet.)
At jeg overvejer noget andet, skyldes alene, at jeg synes det er tid til lidt "nyt" i skabet - og så får man jo af og til sjove ideer - ikke mindst da udgangspunktet kunne være et kort låsesystem fra Tikka [Smile]

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#7
Jeg har købt mig en remington 700, 308 win som skal ompibes til 358 win. Originale hylster og die sæt er blevet købt ind. Må se om GT snart har tid til dette lille projekt #128513;
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by MS

Kære Formænd

Jeg har igen brug for lidt kvalificerede input fra jer.
Jeg er nået til et punkt, hvor min Tikka Sporter har stået lidt for længe i våbenskabet - jeg har overvejet at sælge den, da jeg finder den for uhandy til bukkepyrsch ( tung matchpibe + klejn kaliber)
Men inden jeg bare afhænder den, vil jeg høre jer, om hvilke andre muligheder der findes ved en eventuel ompibning? Den nuværende kaliber 22-250, men jeg overvejer .338-08 (.338-Federal) eller 7mm-08... Med mindre der findes et tredje alternativ, som jeg har overset [Wink]
Ifm en ompibning kan jeg vel heller ikke gå ud fra, at det nuværende 5 skuds magasin bare passer til den nye kaliber? Det kræver vel en modificering eller et helt nyt, eller...?

Jeg ser meget frem til Jeres input [Smile]

Mvh MS

"Hellere dø stående, end leve på knæene"



Desværre , hvis du benytter en af de foreslåede !

[Image: 47098cfe-d849-4196-b8dd-0726f9126452_zpsac6341b8.jpg]"Once upon a time in the West"
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
284 Shehane og 7mm RM ligger meget tæt på hinanden...

J.
Svar
#10
Jeg har fået ompibet min 595'er til 358 win og den er superfed og alsidig. Godt kugleudvalg og nem adgang til hylstre. Billige pistolkugler til pap.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#11
Okay, hvis 284 ligger tæt op ad 7mm rem mag, så er det nok ikke den retning, jeg skal kigge, da jeg allerede har sådan en[Wink]

Der er mere og mere, der taler for en 358 - har dog ikke helt afskrevet 7mm-08 endnu [Wink]

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#12
Jeg opfatter 358 win som et jagtkaliber, som måske ikke er så oplagt i en sporter, men du har ikke skrevet så meget om dine behov?
mvh Lars

Citat:quote:

Originally posted by MS

Okay, hvis 284 ligger tæt op ad 7mm rem mag, så er det nok ikke den retning, jeg skal kigge, da jeg allerede har sådan en[Wink]

Der er mere og mere, der taler for en 358 - har dog ikke helt afskrevet 7mm-08 endnu [Wink]

"Hellere dø stående, end leve på knæene"



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Hej Lars

Det er rigtigt, at modellen er en Sporter, men jeg tænker, at den kunne være en god platform for et nyt riffelprojekt. Og ved nærmere eftertanke er det nok ikke en rigtig Sporter - det er modellen med bredt forskæfte, justerbar kindpude og tyk matchpibe. Måske er det Continental-modellen?
Mht behov er jeg ude efter en af to muligheder - enten en kaliber, der kan spytte et tungt projektil afsted - primært til gris og elg - eller en kaliber, der er mere beregnet til jagt/skydning på længere hold...

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#14
Du kommer ikke uden om 284 Shehane.....

180 grains kugle med høj BC med omkring 900m/s[Wink]
Har lavet en del 7-08ére til diverse formænd men jeg tror ikke de kommer op i de hastigheder med tunge projektiler.

Erfaringsmæssigt skyder den stinkende tæt.....
Spørg bare MVK her inde[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Du kommer ikke uden om 284 Shehane.....

180 grains kugle med høj BC med omkring 900m/s[Wink]
Har lavet en del 7-08ére til diverse formænd men jeg tror ikke de kommer op i de hastigheder med tunge projektiler.

Erfaringsmæssigt skyder den stinkende tæt.....
Spørg bare MVK her inde[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]



Spændende! !

Hvad er forventet pibelevetid ?

Mvh Pete
Svar
#16
Hej Peter,

iflg. de amerikanere jeg har kommunikeret med er det 2000-2500 skud før der sker ting og sager.

Den skulle i det setup kunne dublikere 338Lapua ballistisk med de nye Scenar kugler i 7mm 180 grains.
Med en 180 grains kugle kommer den erfaringsmæssigt, med den rette løbslængde, op i 3000 fps, hvilket er det samme som 338 Lapua.

BC´en på den nye Scenar skulle være 0,65[:0]

Det kræver som sagt en lang pibe og et sæt special dies, men wtf[Big Grin]

http://www.accurateshooter.com/cartridge-guides/7mm/#284win

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Hmm... Nu har jeg efterhånden trawlet nettet rundt i søgen efter mere info om den der 284 Shehane - og der findes da lidt [Big Grin] Præcist så meget, at jeg er blevet mere end almindelig nysgerrig [Big Grin] Hvordan forholder det sig med tilgang af ammolade, hylstre og genladningsudstyr samt prisniveau på fabriksammo contra hjemmeladet? Jeg kan desuden forstå, at det er en kaliber, som slider hårdt på piben? Jeg tænker, at 2000-2500 skud er forholdsvist få skud ifht andre, mere moderate kalibre? Eller tager jeg helt fejl her? [?]

"Hellere dø stående, end leve på knæene"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#18
.... Den dersens fancy .284'er er i dag blevet omdøbt. ...![Wink][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
@MS,
ladning kører som en hvilken som helst anden patron.
Du tager et 6,5-284 lapua som udgangspunkt og smider den i kalibreringsdien for at få udvidet halsen 0,4mm til 7mm kuglen.
Så lader du patronen og skyder den af.
Lidt som en Ackley.

Herefter er det bare at lade som en hvilken som helst anden patron.

Selv bruger jeg dies fra Whidden Gunworks.

Med fireforming ladningen fik jeg med en 150 NBT ca 920 m/s[Wink][Wink]

Og ja, nu stod jeg også for omdøbningen af 6,5-284 til 6,5-284 LMC, så hvorfor ikke lade ULG´en omdøbe 7mm´eren til 7mm She-male[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

"7mm-08 Rem
Så jeg Ikke er den eneste med den kaliber

mvh M@X 2.0"


Nej M@X, du er ikke alene om at have set lyset - jeg har 2 stk. i den fremragende kaliber. Den ene bliver muligvis konverteret til 338 Federal (hvis ellers GT kan tage mig bare lidt seriøs).

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)