Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homogene projektiler og deres begrænsning
#3
Det er den gamle diskussion om "Knald og fald" contra "de løber langt og dør ikke med det samme" --

Læg dertil diskussionen om kød-ødelæggelse og "dybdevirkning" i skudstærkt vildt, så har man den sikre opskrift på uenighed, hvor man bruge den "syndebuk" der passer ind ..

Læser man flere af de mange indlæg på den ellers fremragende NZ hjemmeside, afslører "forfatteren" en meget ambivalent holdning til mange ting, herunder f.eks. 6,5 x 55 ..
"På den ene side, så "duer" 6,5x55 slet ikke ... på den anden side så er den "et fantastisk allround kaliber" ....i samme artikel ..

Jeg er IKKE tilhænger af teorien om at man kan "sikre sig" mod de uheldige virkninger af et halvdårligt placeret skud ved at bruge en lettere expanderende kugle, med "multi-mange fragmenter"

Min oplevelse af "kobber-sømmene" er at de fungerer fremragende i medium og større kalibre, når man sikrer sig at de træffer vildtet med en hastighed der ligger i projektilets "expansions vindue"

I kalibre fra ca. 6,5 og nedad er de efter min ringe mening ikke 100% pålidelige m.h.t. at skaffe et "quick humane kill"

Jeg ved af erfaring at et rålam KAN løbe +100 m med en pænt placeret lungekugle fra en 6,5 x 55 med Barnes TTSX 120 på ca 70 -80 m skudafstand .. Med den V(0) jeg har, er den kugle meget solidt "inde i sit expansionsvindue" i den situation ..

Jeg ved også at samme riffel med samme kugle KAN nedlægge en Tahr med 0 - 5 meters flugtstrækning .. på 540 meters afstand .. med samme pænt placerede lunge-kugle -- Her var TTSX'eren solidt UNDER sit "expansionsvindue" ... men .. At stole på / tro at det samme sker igen.. [:I] Måske traf den et ribben på den Tahr, og smed bensplinter i dens rygrad .. ???

Læg også mærke til at de skyder den ged på "just around 460 yards"!

På den afstand er en 168 grain TSX et godt stykke under sit ideelle "expansion window"

(Hvilket er helt evident når man ser hvor lidt den rent faktisk er expanderet)

På de afstande vill man være bedre tjent med en .300WM til den kugle .. [^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Homogene projektiler og deres begrænsning - af dravis - 11-04-2016, 07:33 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)