Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homogene projektiler og deres begrænsning
#28
Hej Medjægere:

Jeg har nu skudt 226 bukke og ca det samme i smaldyr og råer.
ca 100 stk. vildsvin og 30 stykker krondyr og Dåvildt, over 50% af det vildt er skudt med Barnes TSX og TTSX. fra kaliber 243W, 6,5x55.,308W., 270W og 3006

Der er kun et kaliber som jeg ikke vil bruge mere og det er 308W med Barnes 150gr TTSX, den kombination vil jeg ikke anvende mere, den lavede nemlig lige nøjagtig alt det dårlig som andre skriver om de oplever, men det betyder ikke at jeg ikke er glad for alle de andre ladninger jeg har for det er en verden til forskel. Jeg skød 3 stk. rålam med den og oplevede det samme hver gang så blev den bare lagt på hylden.

Jeg er overbevist om at Barnes kugler (Kobber kugler skal op i høj fart for at man får den rigtige virkning med dem, jeg mener Barnes kuglen laver et voldsom tryk i vildtet når den rammer dyret, derved lammer den nervebanerne og når så kuglen forlader dyret forbløder den. Jeg har aldrig oplevet et stykke vildt med et hul større end en to krone.

I min 3006 laver mine ladninger i 130gr TSX pænere arbejde end hvis jeg skyder et stykke råvildt med 165gr TSX, der er mindre blodudtræk ved den lille kugle end der er ved den store.

243W er ladet til 929 m/s TSX 85gr. den nye ladning er ladet til 950m/s
6,5x55 ladet til 865 M/S TTSX 120gr
308W ladet til 850m/s TTSX 150gr
270W ladet til med 130gr TTSX
30-06 i 130gr 956m/s TSX 130gr Køre jeg med nu
30-06 i 165gr. 850m/s TSX 165gr Køre jeg med nu
Ud af de dyr jeg har skudt med Barnes kugler har jeg øget mit knald/fald til ca 95%, det skal så også siges at jeg er begyndt at sætte kuglen højt og fremme på dyret.
De sidste 27 bukke er skudt med Barnes TSX 130gr i 3006, der er der en, som er løbet fra skudstedet og det er den sidste buk jeg skød i tirsdags, den løb max 25m med en fin hjerte/lunge kugle. ellers kan jeg ikke mindes jeg har haft en der er gået fra skudstedet.
Jeg kommer på to reviret i Polen og de er super glade pga. mine kugler ikke laver fars.

Jeg er overbevist om at det er kuglens placering der gør om et dyr løber, hvis man laver rene hjerte/lungeskud så falder dyret ikke før trykket til hjernen med blod falder i tryk, før ved dyret ikke det er dødt. Der er selvfølgelig ogse "Bladskud" hvor dyret falder, men jeg er overbevist om at Barnes kuglen laver større tryk i dyret som er med til at lamme dyret og derved får man knald/fald, hvis man lader dem op til høje hastigheder.

Jeg lader til mange venner som går meget på jagt i udlandet og de fleste skyder med Barnes TSX eller Hornady GMX. Der er ikke nogle af dem som har oplevet nogle af de ting som der bliver fortalt om.

Jeg møder desværre mange som ikke vil give det dobbelt for en Kobber kugle, der er flere som siger "Vi skal jo ikke selv spise det" når de tager på jagt til Polen eller andre steder.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Beskeder i denne tråd
Homogene projektiler og deres begrænsning - af Maubla - 05-08-2016, 12:59 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)